EST. 2002

Szuperkrossz: Újabb Honda-korszak jöhet

Az 1974-óta íródó szuperkrossz történelem nagyon sokáig egyetlen gyártóról szólt, a japán óriásról, a Hondáról. A 80-as, 90-es években nem volt az a pénz, amit el ne tudtak volna költeni fejlesztésekre (nekik köszönhetjük az alumínium vázat), és tehetséges versenyz?kre. Ez a stratégia rengeteg gy?zelemmel és bajnoki címmel járt, amivel megalapozták a márka hírnevét a sportban. Az utóbbi években azonban látványosan visszaesett a gyártó teljesítménye, 2003 óta egyetlen bajnoki címet sem nyertek, a legutolsót is a kétütem? korszakban. Tíz év múltán végre fény látszik az alagút végén! 2013-ban újra eljöhet a Honda ideje.

A legendás 80-as évek
Az Aranyszárnyasok voltak az els?k, akik megértették a marketing és a sportsikerek közötti kapcsolatot, ezért ez a korszak nem igazán szólt más konstrukt?rr?l. Szinte bárki képes volt bajnokságot nyerni a vörös motorokkal, ami h?en tükrözte a filozófiájukat: alkoss egy világver? motort, majd ültess rá akár egy közepesen tehetséges motorost is, meglátod, gyorsan bajnok leszel.

A korszak legjobbjai egy kis túlzással élve, szinte ölték egymást egy versenyz?i pozícióért a Honda gyári csapatában. A vezérkar nem fukarkodott az emberi er?forrással, hiszen a világver? technikára a világ legjobbjait ültette rá. Donnie Hansen, Johnny O’Mara, David Bailey, Jean-Michel Bayle, Rick Johnson és Jeff Stanton hat bajnoki címet is nyert nekik, teljesen kétségbe ejtve az ?ket g?zer?vel ostromló konkurenciát…és még csak ezután következett a feketeleves.


A korszak legendás párviadala: Rick Johnson (elöl) és David Bailey

Jeremy McGrath, a buligyilkos
Valószín?leg a Honda sem sejtette, hogy a 90-es évek elején aranybányát talált egy szemtelenül fiatal kaliforniai srác személyében. Ma már tudjuk, hogy a szuperkrossz máig legeredményesebb alakja kezdte bontogatni a szárnyait a márka égisze alatt. Jeremy McGrath azonnal a csúcsra ért a királykategóriában, legy?zve a korszak összes legendás versenyz?jét, beleértve csapattársát, Jeff Stantont is!

McGrath zseniális technikájú motoros volt, amit BMX-sportból adaptált. ? volt a motokrossz els? globális szupersztárja, akinek a népszer?sége talán a hollywoodi sztárokéval vetekedett a sport berkein belül. Lágyan és roppant precízen kezelte a motorját, játszi könnyedséggel, mintha csak egy bicikli volna, a Honda pedig a 90-es évekre egy igazán kiforrott CR250-est rakott alá.

Megállíthatatlan páros voltak, Jean-Bayle egy, valamint Jeff Stanton három bajnoki címe mellé zsinórban négy koronát szállított a vörösöknek, 1989-t?l 1996-ig legy?zhetetlenné téve a márkát. McGrath mellett a sport legnagyobb tehetségei is elsorvadtak, de a Honda sportpolitikája megbéklyózta a kapcsolatot. McGrath viszonya megromlott a vezetéssel, majd’ 1996 telén villámgyorsan távozott az alakulattól. Akkor kissé nagykép?en kijelentette, hogy nélküle soha nem lesz bajnok már a Honda. Majdnem igaza lett!


McGrath legy?zhetetlen volt a Honda nyergében

Ricky Carmichael, az új sepr?
A z?rös szakítás nem zárta le a McGrath-korszakot a szuperkrosszban, pedig a Honda szentül hitte, hogy csak az ? motorjuk miatt volt képes sikert-sikerre halmozni Jeremy. Egy év suzukizás után megalapította saját yamahás istállóját, ahol újabb három bajnoki címet zsebelt be, egyszer s mindenkorra a legnagyobb motorsportolók közé emelve magát, de az új generáció már az ajtón kopogtatott.

Mit kopogtatott, valóssággal rátörték azt! Ricky Carmichael szinte berobbant a sportba. 2001-ben megsemmisít? vereséget mért az akkor már hétszeres bajnokra, aki képtelen volt újra megújulni. Fejet hajtott az ifjak rámen?sségének és visszavonult. A Honda azonnal lecsapott az ígéretes fiatalra, és közös er?vel kétszer is bajnokságot nyertek: 2002-ben és 2003-ban.

Carmichael elképeszt? statisztikákat produkált a vörös motor nyergében, de neki inkább a motokrossz feküdt. Annyira nem volt tehetséges, mint el?dje, viszont a küzdeni tudása egy oroszlánéval vetekedett. Vele talán még McGrath mutatóit is túlszárnyalhatta volna a Honda, ha nem esett volna újra a saját önz?ségének a csapdájába. Három sikerrel teli év után Carmichael is elköszönt a gyártótól, amely soha nem látott mélyrepülésbe kezdett.


Carmichael a Honda utolsó bajnoka

Már senki sem képes gy?zni vele!
A Honda rendkívül rosszul ítélte meg Carmichaelt, akit?l pályafutása csúcsán köszöntek el. Bármilyen ígéretes tehetséget szerz?dtettek le a csapathoz, Ricky egyszer?en megfojtott mindenkit a sportban. Ernesto Fonseca, Ben Townley, Andrew Short, Davi Millsaps, Ivan Tedesco és Kevin Windham sem volt képes újra a csúcsra vezetni a szuperkrossz legeredményesebb márkáját. Még gy?zni is alig-alig sikerült a gyári csapatnak.

Mindent egy lapra
2012-ben nagy offenzívát indított a Honda a szuperkrosszban. Sportpolitikáját teljesen átértékelve, már kiadta a gyári fejlesztéseket privát csapatoknak is, így került a képbe a sportág egyik legintelligensebb versenyz?je, Chad Reed, aki jelenleg a saját csapatával, de gyári motorral vesz részt a versenyeken. Az ausztrál mellett olyan motorosok kapták meg a factory CRF-eket, mint Kevin Windham, Andrew Short, Trey Canard vagy Justin Barcia. Jelenleg utóbbi kett? alkotja a közvetlen gyári csapatot, amelyet 2013-ra teljesen átszerveztek.

A racionalizálás úgy látszik, meghozta a várt eredményt. Bár két forduló után talán még korai kijelenteni, de messze a hondások nyújtják a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt a bajnokságban. A legutóbbi fordulón, a 2013-as kiírás második állomásán például a királykategória újonca, Justin Barcia annyira megverte a neves ellenfeleket, hogy máris az új Jeremy McGrath-nak kiálltották ki, de a súlyos sérülésb?l felépült Trey Canard is rendkívül versenyképes eddig, Chad Reed pedig a t?le megszokott okos motorozással szállítja a dobogó közeli helyezéseket. Nem csoda,hogy ?k hárman nagy nyomás alatt tartják a pontvadászatban vezet? egykori hondást, Davi Millsapsot.


Justin Barcia nem ismer kegyelmet a pályán – Nagy jöv? áll el?tte!

A java viszont még csak ezután következik. Bajnoki címeket csak kiegyensúlyozott motorozással lehet nyerni, és rendkívül er?s idén a mez?ny. Ha a korábbi bajnokok, Villopoto, Stewart és Dungey felébrednek a kicsit álmoskás szezonkezdést követ?en, akkor elképeszt?en nagy küzdelemre számítunk a Villopoto által védett királyságért.

Az AMA SX következ? állomása most szombaton lesz, Anaheimben. (Ha b?vebben is érdekel ez a sport, vagy a legutóbbi AMA SX verseny információi, akkor a következ? tematikus portált ajánljuk: MXonline.hu – itt mindent megtalálsz, ami a krosszal kapcsolatos!)

Az AMA SX állása, két forduló után
1. Davi Millsaps 45 pont
2. Justin Barcia 39
3. Trey Canard 38
4. Chad Reed 36
5. Ryan Dungey 33
6. Jake Weimer 31
7. Ryan Villopoto 27
8. Andrew Short 27
9. James Stewart 27
10. Josh Grant 21

A Honda szuperkrossz bajnokai
2003    RICKY CARMICHAEL
2002    RICKY CARMICHAEL
1996    JEREMY McGRATH
1995    JEREMY McGRATH
1994    JEREMY McGRATH
1993    JEREMY McGRATH
1992    JEFF STANTON
1991    JEAN-M. BAYLE
1990    JEFF STANTON
1989    JEFF STANTON
1988    RICK JOHNSON
1986    RICK JOHNSON
1984    JOHNNY O’MARA
1983    DAVID BAILEY
1982    DONNIE HANSEN

ugrás fel