EST. 2002

Szuperkrosszal indul a motorsport szezon

Nehéz lenne tovább fokozni a tavaly látottakat. Soha annyira nem volt annyira kiegyenlített az amerikai szuperkrossz, mint a 2011-es szezonban. A sorozatra jellemz? párharcok id?szakának vége. A nagy öregeket beérték a sikerre éhes fiatalok, így már öt azonos szinten lév? versenyez?r?l beszélhetünk. Senki sem emelkedik ki egyértelm?en a mez?nyb?l. James Stewart, Ryan Dungey, Chad Reed és Trey Canard készül revansot venni a bajnokon, Ryan Villopotón.

Már önmagában az világszenzációnak számít, hogy Ryan Villopoto (#1) a címvéd?! A floridai srác egy olyan évadban lett a sorozat királya, amikor a bukmékerek az ? gy?zelmét tartották a legvalószín?tlenebbnek, hiszen Stewart, Reed és Dungey is legalább egyszer már bajnok volt a királykategóriában a tavalyi év indulásakor. Azzal viszont kevesen számoltak, hogy ha egyszer megtanul nyeregben maradni a kiskategóriában legendának számító, de a nagyoknál magát össze-vissza tör? Villopoto, akkor komoly veszélyt jelent a szupersztárokra. Ez történt tavaly. Els? teljes szezonjában bajnok lett a Kawasaki protezsáltja.

Ez azt jelenti, hogy els?sorban neki kell védekez? pozíciót felvenni, hiszen a fent említett úriemberek egy hajszálnyit sem lettek lassabbak az elmúlt id?szakban. Villopoto válláról a címszerzés terhe már lekerült, azt viszont pótolja a címvédés okozta frusztráció. Van egy mondás a motorsportban, miszerint a királyságot megvédeni kétszer nehezebb, mint megszerezni azt. Ha azt vesszük, hogy 2006 óta senki nem tudott két egymást követ? szezonban duplázni, akkor ez a mondás nagyon is életszer?. Villopoto üt?kártyája a 2012-es Kawasaki lehet, melyet már a tavalyi motokrossz szezonban bevetett a csapat, és tulajdonképpen ezzel a húzással nyerték meg azt a bajnokságot (is). Meglepetés ?ket nem nagyon érheti!

Az üldöz?k közül mindenképpen James Stewartnak (#7) kell a legtöbbet bizonyítani. A sportág egyik legismertebb figurája  nagyon sokat veszített renoméjából 2011-ben. Az egy szezonon belüli bukásokból valószín?leg Guinness-rekordot állított fel, és szégyenszemre vezet? pozícióból veszítette el a bajnoki címet. A vetélytársak hullámzó teljesítménye okán Bubbának többször is lehet?sége lett volna eldönteni a csatát a maga javára, de mindig elhibázta a ziccereket. Stewart becsületére váljon, hogy elvitte a balhét, ám ennek ellenére szakított korábbi csapatával. A sorozat legtehet?sebb privát csapatát választotta 2012-re, aminek annyi szépséghibája van, hogy újra az általa sokat szidott Yamahával kénytelen versenyezni, tehát még korai lenne pozitívan értékelni az átigazolást.

Ryan Dungey (#5) körül is sok minden változott. Jeremy McGrath óta ? az els? bajnok, aki bizalmat szavazott a KTM-nek. A két sztár státusza azonban semmi másban nem hasonlít. McGrath pályafutása már leszálló ágban volt, amikor elfogadta az osztrákok ajánlatát, Dungey pedig mostanra érett be igazán. A mattighofenni központban is komolyabban veszik idén az amerikai bajnokságot, mint anno 2003-ban. Nem sajnálták a pénzt a csapatépítésre. Tulajdonképpen az elmúlt évek sikercsapatának (Makita Suzuki) agytrösztjeit megvették kilóra, csak egy üt?képes versenyz? hiányzott a képletb?l. Ezt az ?rt pótolja most a 2010-es bajnok. Nagy várakozás el?zi meg a csapat szereplésétt, hiszen ha ezzel a gárdával sem jön össze a KTM els? királykategóriás bajnoki címe, akkor jobb, ha örökre elfelejtik az osztrákok Amerikát.

A fentiek dacára a legtöbbet mégis Chad Reed (#22) profitált a tavalyi évb?l. 2010 után pályafutása legpokolibb napjait kellett megélnie a veterán ausztrálnak: a szuperkrossz történelem harmadik legsikeresebb motorosaként sem tartott rá igényt senki. Magyarul munkanélküli lett. Reed a gazdasági válság dacára saját zsebébe nyúlt, és megalapította privát istállóját a Two Two Motorsportsot. Bevásárolt magának pár 450-es Hondát, melyeket a Pro Circuit termékeivel tett versenyképessé, aztán éppen csak lecsúszott a bajnoki címr?l. Az amerikai Honda ezt úgy honorálta, hogy 2012-re megkapja a fullos gyári gépet, tehát az aranyszárnyasok teljes vállszéllességgel mögé álltak. Jobb helyzetbe került, mint bárki a mez?nyben.

Trey Canard (#41) viszont hullámvölgyben van. A tavalyi év újonca kulcscsontját törte december elején, és nem valószín?, hogy felépül a január 7-i rajtig. Így viszont a bajnoki címr?l sz?tt álmai szertefoszlóban vannak, mivel egy ilyen s?r? mez?nyben nem túl egészséges nullázással indítani az évet. Ha a bajnoki címre nem is lesz reális esélye a gyári hondásnak, felépülése után fontos pontokat rabolhat a sorozat nagyágyúitól, szóval rajta még sok minden múlhat.

Az el?jelek tehát nagyon is ígéretesek a publikum számára. Ha mindegyik világsztár egészséges marad, akkor egy újabb csodálatos szezonnal számolhatunk. Megéri tehát figyelemmel kísérni a 2012-es évadot a január 7-i anaheimi rajttól kezdve egészen a május 5-i las vegasi fináléig!

AMA SX versenynaptár 2012.

• Január 7. – Angel Stadium – Anaheim, CA?
• Január 14. – Chase Field – Phoenix, AZ
?• Január 21. – Dodger Stadium – Los Angeles, CA?
• Január 28. – Overstock.com Stadium – Oakland, CA?
• Február 4. – Angel Stadium – Anaheim, CA?
• Február 11. – Qualcomm Stadium – San Diego, CA
?• Február 18. – Cowboys Stadium – Arlington/Dallas, TX
?• Február 25. – Georgia Dome – Atlanta, GA?
• Március 3. – Edward Jones Dome – St. Louis, MO?
• Március 10. – Daytona Int’l Speedway – Daytona, FL*
?• Március 17. – Lucas Oil Stadium – Indianapolis, IN
?• Március 24. – Rogers Centre – Toronto, ON, Canada?
• Március 31. – Reliant Stadium – Houston, TX?
• Április 14. – Louisiana Super Dome – New Orleans LA?
• Április 21. – Qwest Field – Seattle, WA
?• Április 28. – Rice-Eccles Stadium – Salt Lake City, UT
?• Május 5. – Sam Boyd Stadium – Las Vegas, NV

ugrás fel