EST. 2002

Tavaszébreszt?

Szöveg: Nea

Végre itt a tavasz, a motoros szív ilyenkor bizony hevesebben ver. Olyan ez mint a szerelem, vagy a drog. Lehetetlen nélküle élni, ha egyszer rabul ejtett az érzés. Bizonyára már többen túl vagytok a szezon els? gurulásán, de talán még nem késtünk el ezzel a cikkel, mert akadhatnak olyan motoros társak is, akik kivárják, míg kell? h?mérséklet? lesz az aszfalt (az ?rületbe kergetve ezzel ‘korán kel?’ barátaikat). Úgy gondoljuk, nem szégyen bevallani, bizony berozsdásodunk a hosszú téli hónapok alatt, akárcsak a vas, ezért nem árt az ismétlés sosem. Néhány hasznos tanáccsal, információval szeretnénk szolgálni ezennel, hogy gördülékenyebb legyen a szezonkezdés.

Kezdjük a technikai részletekkel! Motorunk jobb esetben az elmúlt fél évben egyhelyben állt a garázs mélyén, ez id? alatt pedig egyetlen kopó alkatrész sem volt munkában, mégis sok mindent érdemes komolyabban ellen?rizni az els? elindulás el?tt.

Az els? és legfontosabb a fékrendszer. Ellen?rizzük le a fékfolyadék min?ségét (elszínez?dött-e) és mennyiségét, valamint a fékbetétünk vastagságát elöl-hátul egyaránt. Húzzuk be, nyomjuk le a fékkarokat! Ha beesik, akkor valami biztos hogy nem stimmel. Amennyiben leveg?snek érezzük, légtelenítsük le, de kell? tapasztalat vágjunk csak bele, ne a fékrendszeren akarjunk megtanulni szerelni. Ilyenkor kérjünk segítséget tapasztaltabb ismer?sökt?l, vagy ami a legbiztosabb, vigyük szakemberhez a gépet. A fékrendszer csakis tökéletes állapotban elfogadható!


Tavaszébreszt?

Az els? napsugarak igen csábítóak tudnak lenni, de nem árt az óvatosság! Az igazi motoros id? általában április végével veszi kezdetét.

A gumik állapotának vizsgálata talán nem igényel komolyabb magyarázatot, de legalább olyan fontos, mint a fék. Nézzük meg a profilmélységet (segít benne a kopásjelz?), a légnyomást (típusonként változik a gyárilag el?írt nyomás, tartsuk is magunkat hozzá!), vagy ha új abronccsal nyitjuk a szezont, akkor a megfelel? forgásirányt is, ezt kis nyíl fogja jelölni az abroncs oldalán. Ha véletlenül fordítva rakták volna fel a gumit – általában a nem speciálisan motorgumikra szakosodott m?helyeknél fordul el? ilyen – nagyon lassan guruljunk el az els? útba es?, hozzáért? gumishoz!

Az er?forrással legyünk körültekint?ek. Aki friss olajjal tette el a motorját télire, az is ellen?rizzen olajszintet, természetesen meleg (vagy egyes modelleknél éppen hogy hideg) motor mellett! Aki viszont nem volt ennyire körültekint?, neki nem árt egy olajcserével indítani a szezont, kés?bb mindig meghálálja az extragondoskodást a szekér.

Mindenképpen legyen gondunk az elektronikára is: legalább a legels? elindulás el?tt próbáljuk ki a dudát, a fényforrásokat (index, féklámpa, helyzetjelz?) és ha van minden egyebet, ami árammal m?ködik. A KRESZ szerint persze ezt minden elindulás meg kellene tennünk, de most ?szintén, tegye fel a kezét, aki..!


Tavaszébreszt?

A fék a legfontosabb, kell? odafigyeléssel ellen?rizzük! Szervizelését mindig bízzuk tapasztalt szerel?re, a kompromisszumok kés?bb megbosszulhatják magukat.

Bár már nem kötelez? kiegészít?, de ha valakinek van annyi helye az ülés alatt vagy akár máshol, hogy el tudjon tenni egy izzókészletet, akkor ne legyünk restek magunknál tartani. Soha nem lehet tudni, mikor lesz rá szükség. Az EU csomag hiányát viszont büntetik a rend éber ?rei, ráadásul két évesnél nem lehet öregebb a csomag, erre különösen figyeljetek, mert a lejárt csomagért bünti jár!

Már csak a hajtás maradt a technikai ellen?rzések listáján, de itt nincs univerzális jótanács. Legyen szíj, kardán, vagy lánc, el?írás szerint tartsuk karban a szezon során, folyamatosan.

Ne felejtsük el átnézni a motor papírjait sem. Ellen?rizzük a m?szaki vizsga érvényességét, nehogy kifussunk a határid?b?l, mert elég kellemetlen az els? igazoltatás során szembesülni a valósággal. A biztosítást igazoló csekk is szerves része a forgalminak, ne felejtsétek!

A motorunk menetre kész állapotba hoztuk, de legyen gondunk a ruházatunkra is! Nagyon bízunk benne, hogy télre szépen kivakszolt állapotban került a szekrénybe a b?rruha, kitisztítva a textilholmi, és a sisak bélését is harmatosan üdére mostátok. Ha ez nem történt meg, akkor lesz pár orrfacsaró pillanatunk az els? gurulás el?tt.


Tavaszébreszt?

Lánchajtás esetén ügyeljünk a megfelel? feszességre és kenésre, tavasszal érdemes egyszer jó alaposan átvizsgálni a láncot: szakaszos nyúlás, megragadt, korrodált szemek, hiányzó tömít?gy?r?k – sok a hibalehet?ség.

Ellen?rizzük le a sisakunk szavatosságát is! A nagykönyv szerint egy bukósisakot csak néhány szezonon keresztül használhatnánk, típusonként és héj-anyagonként változik a lejárati id?. A silányabb min?ség? ‘m?anyag’ bukók kett?-, a jobb min?ség? anyagokból készült kupakok pedig akár öt évig is ‘elállnak’. A sérült sisakot viszont azonnal felejtsük el, az már nem fogja megmenteni az életünket rázós helyzetben, viszont az ép héjú sisakokat újjá lehet varázsolni a bélés cseréjével. A szezon el?tt érdemes benézni a forgalmazóhoz, hogy a plexit megfelel?en beállítsák speciális szerszámaikkal.

Motor, ruha kész, most már csak magunkat kellene formába hozni. Ne legyenek illúzióink, 4-6 hónap szünet után a legrutinosabb motorosok is berozsdásodnak. Ha van rá id?nk és energiánk, akkor érdemes a szezont egy motoros tréninggel kezdeni, ahol az alapoktól kezdve frissíthetjük fel, netán b?víthetjük tudásunkat, mert az agyunk hiába képes kezelni a rázós helyzeteket, ha a testünk nem tudja követni a parancsait. Az els? néhány gurulás ezért legyen nagyon körültekint? és a szokásosnál is sokkal óvatosabb, az sem lenézend?, ha valaki egy forgalommentes területen, például egy nagy parkolóban kezdi a szezont néhány óra türelmes gyakorlással.


Tavaszébreszt?

Parkolóban gyakorolva is megfelel? ruházatban körözzünk! Forgalommentes helyen ki lehet próbálni sok mindent…

Fontos, hogy hiába van jó id? odakint, a tavasz elején az aszfalt h?mérséklete a nap folyamán még meglehet?sen ingadozik, egy-egy árnyékos kanyar bizony tud kellemetlen meglepetéseket okozni, és az els? gurulást rögtön követheti egy több hetes, – ne adj Isten – hónapos lábadozás, szóval csak óvatosan! F?leg a szezon elején, mert ilyenkor még az utak is jóval koszosabbak, mint a nyár közepén. Illetve az évnek ennek a szakában még naplemente után nagyon hamar le tud h?lni a leveg?, öltözzetek megfelel?en szigetel? ruhába!

És még valami a legvégére: soha ne bízzatok az autósokban. Próbáljatok meg úgy közlekedni, hogy a forgalomban résztvev?k hibáit is kis tudjátok védeni!

Tisztában vagyunk azzal, hogy az olvasótáborunk túlnyomó többsége tapasztalt motoros, de ha akár egy társunknak is tudtunk egyetlen hasznos tanáccsal szolgálni, már megérte. Ha valamit esetleg kihagytunk volna, vagy csak szívesen megosztanád tapasztalataidat a többiekkel, ott a kommentbox! Jó utat és szerencsés hazaérkezést kívánunk minden kedves olvasónknak! Nyeregbe!

ugrás fel