Szöveg: Petro Lajos
Úgy fest, hogy itt a tavasz, és megint kezd?dhet a motorozás halálra fagyás
nélkül! Akármilyen jó id? van azonban, így tél végén vigyázni kell akkor is,
ha éppen nincsen csontig hatoló hideg, és az úton nincs konkrétan hó.
Ugyanis a télnek marad némi fizikai hatása, mégpedig az, hogy hideg az
aszfalt!
A normál közúti motorok gumiabroncsait nyári használtara tervezték. Ez azt
jelenti, hogy a meleg/forró aszfaltot szeretik! A modern gumik egyik
jellemez?je ugyanis, hogy a jó tapadási képesség eléréséhez üzemi
h?mérsékletre kell melegedniük. Ez általános esetben körülbelül 60-80
Celsius-fok. Látható, hogy 10-15 fokban, hideg 3-5 fokos aszfalton ezt a
gumi csak nagyon-nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem éri el. Vagyis a
tapadása gyengébb lesz. Némelyik gumiabroncsnál sokkal gyengébb!
A tapadást úgy próbáljuk elképzelni, mint egy kört, vagy tortát, amelyb?l a
különböz? er?k különböz? szeleteket tudnak kihasítani maguknak. Az egyik
ilyen szelet a hajtóer?é, amely gyorsításkor ébred. Másik a féker?, amely a
fékkar meghúzásakor, vagy motorfék állapotánál keletkezik és lassítja a
motort. Végül az oldalirányú er? az, ami a motort egyenesben, vagy kanyarban
befordításnál egy köríven tartja.
Ezek az er?k minden egyes szituációban eltér? méret? szeletet hasítanak ki a
tortából, de összességében nem lehet többet elvenni, mint amekkora maga a
torta! Vagyis, ha az er?k együttesen meghaladják a teljes kört – a
rendelkezésre álló teljes tapadást – akkor a gumi megcsúszik. Állókerekes
fékezéskor, kipörög? hátsókeréknél, vagy kanyarban való megcsúszásnál ez
közvetlenül tapasztalható.
Minél jobb a gumi tapadása, ez a kör/torta annál nagyobb, tehát annál
er?sebben lehet fékezni, gyorsabban kanyarodni, jobban gyorsítani. Ennek
fordítottja is igaz, amikor csökken a gumiabroncs tapadása. Ilyenkor is
marad egy egész kör/torta, amit a különböz? er?k különböz? arányban osztanak
el, – csak a kör/torta összességében kisebb, vagyis mindenkinek kevesebb
jut.
Ez azt jelenti, hogy óvatosabban, els?sorban hirtelen rángatások nélkül kell
ilyenkor kés? télen motorozni. A legnagyobb er?hatások akkor keletkeznek
ugyanis, amikor elkezdünk fékezni, elkezdünk gyorsítani, vagy „bedobjuk’ a
motort a kanyarba. Ha az er?- és irányváltásokat finomabban kezdjük, az már
fél siker. Így nem lesznek túlságosan nagy dinamikus er?hatások, magyarul
nem sz?nik meg hirtelen a tapadás.
Emellett segít, ha különválasztjuk a „feladatokat’. Ez azt jelenti, hogy nem
fékezünk be a kanyarba, és csak teljesen felállított motorral gyorsítunk.
Így egyszerre csak egy er? kér magénak szeletet a tortából, nem pedig
kombináltan.
És természetesen összességében is nagyobb féktávot kell tartani, nem szabad
annyira bedönteni a motort. Ez amolyan bemelegítési id?szak a télbe szökött
nyárban.
Legutóbbi hozzászólások