EST. 2002

Téli álom

A motorok téli tárolásával kapcsolatban igencsak ellentmondó tanácsokat, javaslatokat lehet hallani. Mikor cseréljük le az olajat, teletöltsük-e a benzintankot, vegyük-e ki az akkumulátort… Ja és a legvitatottabb kérdés: érdemes-e beindítani a motort 2-3 hetente, vagy teljesen felesleges?

Így soha…

Az első lépésben mindenki megegyezik, a leállítás előtt mossuk le a motort, mivel a szennyeződések is boldogan besegítenek a korróziós folyamatokba. A láncot alaposan olajozzuk be. Az olajcsere ellentmondásossága abban rejlik, hogy mindkét megoldásnak van előnye és hátránya egyaránt. Ha tél előtt cserélünk olajat, akkor a régi olajban található oxidatív részecskék és savas kémhatású komponensek nem okoznak belső kémiai korróziót. Ha viszont nagy hőmérséklet-ingadozású helyen áll a motor, akkor összegyűlhet olyan mennyiségű pára stb. a friss olajban, ami aztán nem válik a későbbiekben a hasznára. Ha azonban fix 10-15 fokban van a motor, akkor mindenképpen a tél előtti olajcserét javasoljuk. A motort érdemes felbakolni, vagy ha van, középállványra állítani. A tankot teljesen töltsük tele, zárjuk el a benzincsapot, és ha van lehetőségünk rá, a karburátor-úszóházakból engedjük le az üzemanyagot.

…fűtött helyiségben így

Az akkumulátort célszerű kiszerelni kedvencünkből és korszerű, automata töltővel havonta feltölteni, ami a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazítja. A beindítás ismét olyan kérdés, aminek előnye és hátránya is van. A rövid időre beindított motor kipufogójában és olajában kondenzvíz gyűlik össze, ami egyértelműen káros. Ez csak akkor távozik el, ha üzemmelegre járatjuk. A rövid idejű, egy-két percig tartó járatás sokkal károsabb, mint amennyire hasznos az, hogy a kenési helyeket átjárja az olaj. Ha esetleg havonta beindítjuk, akkor járassuk addig, míg teljesen be nem melegszik, és üzemmelegen menjen legalább 5-6 percig.

ugrás fel