Mindent tud és mindent megcsinál, de semmit se túl jól (vagy rosszul…) ahhoz, hogy ne lehessen bárkinek ajánlani. A BMW F800GS egy kifogástalan túraenduró. Vagy szinte tökéletes lesz neked, vagy hozzáállástól függ?en végletekig unalmas is tud lenni…
Szeretek BMW GS-ekr?l írni. Bármelyikr?l 700-tól 1.2 Adventure-ig, mert könny?, nem kell rajta gondolkodni. Mert a BMW GS-ek jók. Nagyon jók. Ezért ha éppen abban az irgylésre méltó helyzetben lennél, hogy morfondírozol, megvedd-e az általad kiszemelt BMW GS-t vagy se, akkor de. Vedd! Mert jó lesz. Garantálom, hogy szeretni fogod.
Az idei évre modellfrissítette a 800 GS-t (és vele együtt a kezd?bb/utcaibb testvér F700GS-t is) a BMW, noha nem vitték túlzásba a munkát a fejleszt?mérnökök. De miért is kellett volna nekik? A kis GS-ek köszönik, jól vannak, tíz, s?t a nagyokkal együtt százezerszám viszik és szeretik ?ket az emberek, így hát csak a kötelez?, ‘ránéztünk, hogy legyen rajtuk azért valami új’ sémát követve frissítettek a bajorok, segítve ezzel a szalonok értékesít?inek munkáit.
[sideblock igazitas=”right” szelesseg=”40″ title=”Újítások”]Az újítások felsorolása kimerül egy új oldalidomban, egy új gyújtáskapcsoló körüli idomban, a kétszín? ülésben és az ülésmagasság megvariálásában. Utóbbi egyébként nagyon nyer? ötlet volt. 2016-tól a 800 GS-t öt (5!) különböz? nyeregalacsonysággal választhatjuk, mert igen, a lényeg az alacsonyabbak motorra felsegítése volt leginkább. Gyárilag 880 mm-en van a GS ülése, ami nem kevés, de a három új, gyárikiegészít?s ülésnek és a gyárilag választható futóm?alacsonyításnak köszönhet?en az ötszintes tól-ig immár 820-920 mm – szóval igen, a colos endurósok magasíthatják is.[/sideblock]
Az új idomok pedig… szépek. ‘Az új, galvanizált h?t?-burkolat kivételes min?séget sugall és er?teljes megjelenést biztosít. Az új formátumú GS modellfelirat egyértelm?en jelzi, hogy az R 1200 GS rokona.’ – szeretem a gyári prospektusokat is… De nekem rá kellett most guglizni egy el?z? évjáratos GS-re, hogy milyen volt, és igen, így már valóban: az új tényleg ‘nagyGS-esebb’ egy kicsit. Hasonlítani a legjobbhoz pedig mindig jó. És ez a ‘nagyság’ relatív is, egyébként.
Az F800GS éppen ideális méret? innen, ahonnan én nézem (185 cm testmag.), ide értve az arányait is. Egy ‘középkategóriás túraenduró’ tervezésénél izzasztó lehet a döntés, hogy milyen legyen az ülés és az ülés helyzet, a kormány-lábtartó-nyereg háromszög: Inkább utcaiasan kényelmes vagy endurósabb, állva mégjobban használható? Az ülés egybenyereg legyen vagy tagolt, magasított hátsó résszel? Mennyire d?ljön? – a BMW ezen a területen pedig nagyot alkotott.
Mert a 800GS valahogy minden, egyszerre. Elég nagy el?tted a tank, hogy akár kényelmesen támaszkodhass rajta egy hosszú autópályázásnál, de nem túl nagy, hogy egy földutas csapatás során útba legyen. Az ülés pont elég széles és megfelel?en párnázott, hogy gond nélkül kimotorozhasd a 16 literes tankot (ha ügyes vagy 5 literes fogyasztással sportos tempósban, vagy még alacsonyabbal, ha lazára veszed), de nem túl puha és foteles, hogy meghazudtolja a modell a gyár által is annyira hangsúlyozott sportosságát.
A kormány magassága és szélessége (jó magas és jó széles) is éppen eltalálta az arany középet nekem… Ha kritikával kellene illetnem a teljes üléshelyzetet mindent beleértve, akkor tényleg csak a már túlzottan régóta ismert, túl egyszer? m?szerfal látványát tudnám említeni. Én ezt is belevettem volna a modellfrissítés kereteibe – átrajzolni a mutatóst és átvenni egy új kijelz?t egy másik modellb?l nem olyan nagy költség, mégis mennyit dobott volna a megítélésen.
Apropó m?szerfal: mutat mindent amit kell, és ha extraként rendelhet? elektronikus futóm?állítás (ESA) és kipörgésgátló (ASC) is van, akkor érdemes konzultálni a kezelési kézikönyvvel birtokbavételt követ?en – de amúgy intuitív a használata – a benzinszint mér? viszont csak félt?l lefelé mér. Kérdezték páran, beleértve elvileg hozzáért?ket is, miért van ez. Mert úgyis számol a trip komputer? Vagy mert egy GS-tulaj úgyis mindig tudja, hol jár üzemanyag és kilométerszám szinten – gondolja a gyár? Nem. Hanem leginkább a öltségcsökkentés miatt. Mert így a tankban lév? úszós, fröccsöntött m?anyag alkatrész majdnem fele akkora lehet, mintha teljesen tele tanktól kellene mérnie…
85 LE, 83 Nm, 798 köbcentis sor2, 214 kg teletankolva. Ha ?szinték vagyunk, tökéletesen kiolvasható a számokból, hogy miért az F 800 GS a legsportosabb GS, hogy miért tökéletes és hogy miért hót unalmas is, egyszerre. Minden attól függ, mit vársz el saját BMW-dt?l. Itt érdemes rákeresni Chris Teach McNeilre a zinterneten, és megnézni, ? mit vár el 800 GS-ét?l. Aztán valami dzsungeles túlél?sre – mert olyanra méginkább használják a 800-at.
Én csak simán motoroztam vele egyet a szentendrei sziget csücskéig és vissza.
Városban egy picit nagy. Széles. Szerencsére általában a tükrök felett megy a nagy és er?s kézvéd?vel díszített kormány – merthogy ez a kézvéd? tényleg díszszámba megy. Többedik ránézésre és tapintásra is nagyon igényesek a BMW kiegészít?i, a kallantyúval b?víthet? hátsó top box egyenesen zseniális, ezért könnyen is használható. Valamint például jó er?s és vastag a slusszkulcs is – apróság, de számít a mindennapokban.
A sorkettes er?forrás a BMW egyik meghatározó eleme. Jól purrog a kipufogóból és mindenhol azt teszi, amit gondolsz t?le. Tényleg pazar a hangolása. A gáz remekül programozott, jól injektál bármilyen mozdulatunkra, a kuplung nem nehéz és elég jól érezhet?. A váltó viszont nem egy japán, hogy úgy mondjam. Jó, egy boxer BMW váltójához képest még így is egy habbal kivert selyemágy, de lézetnek finomabb szerkezetek.
Gyerekjáték kezelni a GS-t, de méreteivel tisztában kell lenni. A fék külön említend?, mert annyira jó – két ujj bármikor elég rá, kiválóan adagolható a dupla Brembo tárcsa, f?leg a 21 colos els? keréknek (hátul 17) meg a 230/215 mm-es els?/hátsó rugóútnak – ezekhez szinte már sok is tud lenni a fék teljesítménye.
Azért emeltem ezt így külön ki, mert az F 700 GS – 180/170 mm-es rugóútjaival és 19 colos els? kerekével, azaz alacsonysága miatt – utcán egy kicsit könnyedebben irányítható és fékezhet?, mint ez a magasabb 800-as. A 700-as is jól néz ki, pedig a m?anyagjai egyszer?bbek némileg és a kereke is öntött, de minden látványelem ismét jól eltalált – ‘Nekem tetszik a kisGS look’ – ha egyetértésb?l idézhetem egy BMW-s barátom…
De ne értsd félre, a 800-assal is nagyon jó aszfalton menni. Merthogy a GS gyári gumijai alapvet?en aszfaltra jók. Ezt meg is tapasztaltam saját b?rön, ugyanis sikerült eld?lnöm vele földúton, kábé 20-30-cal. Az új oldalidom alig karcolódott viszont alján három centi hosszan elrepedt, a kormányvéd? szintén alig karcosodott és magát a kormányzást is – a villahidakban elforgó teleszkópokat is sikerült ketten visszahúznunk egyenesbe. Puhára estem és ez mindenkinek szerencséjére vált – de aszfalton is jól esik a GS, sajnos van tapasztalat baráti körben…
Városi használat során a legjobb a blokk. Az, amit a legalacsonyabb és közép tartományban m?vel – nagyon selymes és intuitíven kezelhet? a gázzal és könny? a váltásokat is összehangolni. Utassal az egyik leg-bólogatásmentesebben vezethet? motorok egyike a GS.
[kiemeles]És pihentet? az utazás rajta, ha kiértünk a városból. A nyílt terepek megengedett tempóját meger?ltetés nélkül képes tartani még teljesen 444 kilós össztömegig megpakolva is, noha ilyenkor már korántsem annyira fürge, sportos és bárhol el?znésre képes, mint egyszeméllyel. Hosszabb utakon is marad abszolút komfortzónájában a GS, de ha neked háromezer kilométeres táv alatt csak kirándulás a motorozás, nem pedig túra, akkor mindenképpen jobban jársz egy R 1200 GS-sel.[/kiemeles]
Ellenben minél kanyargósabb az út, annál mókásabb a 800. Egyesek biztos meglep?dnének, milyen sportosan mélyeket lehet döntögetni még ezen a gumiméreten is. A széles kormánnyal könny? oda helyezni, ahol lenni akarsz és ellenkormányzással a legsz?kebb hajt?kbe is könny? betenni. Már csak valami utazós zene hiányzik a füledbe. Élmény minden egyes kilométer, és ilyet csak a legkényelmesebb motorokra illik mondani.
Biztonság terén is els?rend? a kiszolgálás, hiszen az ABS jól bírta a magyar utakat, azaz nem pumpálós, nem engedi el a féknyomást túl hosszú ideig, még ha a kerék tapadást is veszít pillanatokra. A kipörgésgátló viszont kissé értelmetlen, legalábbis száraz id?ben. Terepre (meg ha egykerekezni akarnál…) ki tudod kapcsolni, és alacsony tapadás során biztosan hasznos a ‘stabiliti kontroll’, mert a BMW mindig jó elektronikában – de igazán próbára tenni, szárazon, nem nagyon tudtuk 85 lóer?vel.
Már csak azt kell eldönteni, milyen extrákat akarsz rá: jót lehet játszani a BMW netes konfigurátorával. Csak vigyázz, mennyit ikszelgetsz, mert némelyik kiegészít? igencsak borsos árú. De hát a prémium szegmensben ez már csak így megy, cserébe a min?ség is annak nevezhet?. Kivételek persze mindenhol és minden alól vannak, err?l böngésszétek BMW-s fórumokat, ott meg lehet találni, hogy kinek, mivel akadt gondja, én nem árulkodnék…
Hátul is nagyon kényelmes a GS, még egybeülés ellenére is, ami, ugye, fékezésnél, el?re terhelésnél általában nem annyira kényelmes, mint egy a vezet?ét?l külön lév?, vízszintesebb nyereg, amilyen egyes konkurenseken is van. A hátsó lábtartó és a kapaszkodó is nagyon eltalált, noha utóbbin, az oldaldobozok tartó bütykei biztosan nem kellemesek, amint combod belsején szánkóznak át egy ‘neadjisten’ baleset során. De oké, ne is gondoljunk ilyenekre, bocs’.
Mert egyébként semmi okod hogy eless az F 800 GS-sel, mert minden tapasztalt motorost jól ki képes szolgálni. Uncsi közhely, de tényleg egy igazi mindenes. Kényelmes, kidolgozási min?sége els? osztályú, elég jól megy, keveset fogyaszt, könnyedén irányítható és még terepen is elboldogul, f?leg terpesebb gumikkal. Ha kicsi a család és nem szoktál málházni, eszedbe ne jusson a nagy, 1200-as GS-t venni! A 800-as majdnem ugyanolyan jó mindenben, viszont még élhet? méret? és megkötések nélkül használható a mindennapokban. Ráadásul 3 742 000 forintos alapára már az egyre dráguló konkurensekhez viszonyítva sem annyira húzós, mint régebben
Egyetlen bajom vele, hogy már-már túl jó. Vagy túl unalmas, ugye. Ami jó benne, az szemlélet tükrében rossz is tud lenni, de amit egy ilyen német motortól elvárhatunk, azt a BMW tökéletesen hozza. Ráadásul létezik bel?le 24 literes tankkal Adventure is 4 113 000 Ft-tól és még izgalmasabb színekben, szóval a 700-assal együtt 800-on át az Adventure-rel bezárólag valóban mindenki megtalálhatja a tudásának, ígényeinek és ízlésének való BMW GS-t. Hát nem uncsi?
Technikai adatok, további infók és ajánlatok a BMW Motorrad Magyarország honlapján.
Legutóbbi hozzászólások