EST. 2002

Teszt: BMW F800R – A tökéletes ízlés

Szöveg: Triple
Fotó: Berkes Dávid

A BMW az idei évre teljesen átdolgozta a kezd?knek is kínált kéthengeres F800R modellt. A legszembet?n?bb változások a külsejét érték, de technikailag is er?sen megújult a csomag, amit a németek az er?forrás köré építenek.

BMW F800R teszt BMW F800R teszt BMW F800R teszt

Elhagyták az aszimmetrikus els? lámpát, helyette egy sokkal fiatalosabb, kicsit streetfighterre emlékeztet? verziót kapott a motor. A légbeöml?ket meghosszabbították, ezzel is fokozva a sportos kinézetet. A kerekeket kisebb tömeg?re cserélték, amiben a szelep a küll?ben kapott helyett, így nagyon könnyen tudjuk ellen?rizni a nyomást. A dizájn átgondolt, az új küls? véleményem szerint kimondottan jót tett az F800-nak. Kár, hogy a bajor óriás a kipufogót nem cserélte le, számomra abszolút kakukktojás a megjelenésben.

BMW F800R teszt

Ha BMW-r?l írok, a tömeg mindig 200 kg feletti szám szokott lenni. Ezért is ért meglepetésként, mikor az import?rnél arrébb toltam a motort. Nem könny?, hanem pillekönny?. Az F800R-t valóban bármilyen testi adottságokkal könnyen lehet mozgatni, mert tömege mindössze 177 kg. Feltankolva is éppen, hogy átlépi a 200 kilogrammot, így kimondottan élvezet vele parkolni, illetve lassú tempóval man?verezni.

BMW F800R teszt

Ahogy elindulunk, érz?dik, hogy itt valóban nem csak face liftr?l van szó. Minden módosítás a javunkat szolgálja. A futóm? a megszokott feszességgel tartja motort, de hatalmas tartalékokkal rendelkezik, ami rossz utakon is meghozza a gyümölcsét. Nem érzünk semmilyen felütést, mindenhol tökéletesen elegend? a 125 mm rúgóút.

A tervez?knek sikerült úgy átdolgozniuk az üléspozíciót, hogy 10 milliméterrel csökkentették a magasságát, ami most 790 millimétert jelent. A lábtartót kicsit lejjebb és el?rébb kapott helyet, míg a kormányt egy széles, növekv? falvastagságú alumínium kormányra cserélték.

BMW F800R teszt

Aki gyakran vezet naked bike-ot, az tudja, hogy milyen nehéz igazán jól eltalált üléspozíciót és súlypontot találni a mai motorok között. Általában mindegyik használható, de valami kis nüansznyi apróság hiányzik a képletb?l. Utoljára a 2008-as Speed Triple 02 verziónál találkoztam ezzel az üléspozícióval, és azóta is a kedvencem maradt. Az ülés magasan van, míg a kormány relatív közel, a tank kell?en keskeny, a lábtartók pedig sportos, de mégis nagy mozgásteret enged? helyzetben találhatóak.

Használatban ez annyit tesz, hogy mikor elindulunk keményebb tempóban egy szerpentinen, az F800R-rel szinte minden irányba könnyedén ki tudjuk helyezni a fels?testünket, így a lehet? legnagyobb nyomatékot helyezzük a kerékre. A magas üléspozíció és a nagy szabad mozgástér a magas súlyponttal teljesen más motorozást tesz lehet?vé, ami rendkívül gyors hegyi szakaszokon ráadásul nagy stabilitással is jár.

BMW F800R teszt

Én az A2 fels? szakaszán motoroztam vele délel?tt, és már az els? komolyabb fékezésnél éreztem, hogy a féker?t és a futóm?vet is alaposan túlhúzták ennél a modellnél. Egyszer?en nem akartak hibázni a BMW-nél. Az els? szárak teljesítménye akár két F800R-nek is elegend? lenne, a radiális Brembók pedig elképeszt? er?vel lassítják az amúgy is könny? motort.

BMW F800R teszt

A hatékony fékezéshez a tömegének ideális elhelyezése is hozzájárul. Azzal, hogy az ülés alatt van a tank, a tervez?k nagyon jó súlyelosztást értek el, amit rövid féktávokon érzünk csak igazán. A motor alig terheli az els? kereket még komoly lassulás mellett is.

Régen ültem ennyire jól eltalált motoron, ami egyszerre sportos, és mégis érz?dik benne a csupaszok bája és kényelme. Az er?forrást ha nem is dolgozták át, de találtak még benne 3 lóer?t, így most 90 lóer?vel gazdálkodhatunk, amit – akárcsak az el?djei – 8000-es percenkénti fordulatnál ad le. A motor karakterisztika annyira jól eltalált és nyomatékos, hogy akár a félautomata jelz?vel is illethetnénk az F800R-t. Hatodik sebességben 45-t?l er?b?l mozgatja az er?forrás, így szinte alig használjuk az egyébként pontos váltót. A nyomatéknak meg is van az eredménye, vegyes használat mellett 3,8 litert fogyasztott alattam a tesztmotor 100 kilométer megtétele után, ami egyenesen szenzációs szám.

BMW F800R teszt

Nyomatékos, keveset fogyaszt, de a zajszintje magasabb a megszokottnál. 80 km/h óránál a m?szerfalon található fokozat visszajelz?n egy hatos szám világított, de hangra és rezonanciára azt hittem, hogy harmadik fokozatban vagyok. Amikor a fordulatszámmér? eléri a 4000-t, úgy érezzük, hogy hamarosan tilt, pedig itt még hatalmas tartalékok vannak. Elérve aztán a hegyekhez, aktív motorozás mellett ahogy n? a fordulat, a hang és a rezonancia is er?södik. Érdekes, hogy itt azonban már nem zavaró, mert a nyomatékos er?forrás és a növekv? motorhang inkább a sportos vezetési élményt er?síti. Visszatérve normál tempóba azonban lehetne halkabb és rezonancia mentesebb a motor.

BMW F800R teszt

Az üléspozíció hosszú távon is kényelmes, de ha valakinek alacsony lenne a 790 mm, választhat magának extra felszerelésként 820 mm magas ülést, akinek pedig magas, annak ott van a 770 mm ülésmagasságot biztosító alacsony verzió. Az ülés hátsó traktusa kényelmes, de a lábnak kicsit kevés a hely kipufogó környékén. Igaz, nekem 43-as lábam van, amivel kevés hölgy utas rendelkezik, de egy sportosabb gyári Akrapovi? mindent megold. A látványt, hangot és a komfortot is.

A csupaszokat általában a túlzott menetszél miatt szokták a legtöbben kritizálni. Úgy látszik, a BMW megtalálta a probléma hatékony ellenszerét. Akár csak a korábban tesztelt R1200R esetében, itt is a lámpatest mérete és pozíciója szolgáltatja a kiváló szélvédelmet. 150 kilométeres sebességgel és 170 cm körüli magassággal olyan kényelmesen lehet utazni az F800R nyergében, mintha egy sportmotor fejidoma domborítana el?ttünk. Pedig nincs plexi, sem fejidom, csupán egy el?rébb tolt lámpatest, ami felemeli a vezet? el?l a menetszelet.

BMW F800R teszt

Városi forgalomban érz?dik csak igazán a kis tömeg és a széles kormány jótékony hatása. Olyan könnyedén mozgunk a kocsik között, mintha robogót vezetnénk. Azonban a tükrök túlzottan kilógnak a kormány végére, és a magasságuk megegyezik a kisteherautók tükrének magasságával, ami sz?k helyen akadályozza a zökken?mentes navigációt.

Összefoglalva az új F800R nagyon látványos design módosításokkal és komoly bels? tartalmi fejl?déssel várja az érdekl?d?ket. Az elemek fényezése és kidolgozottsága még a BMW-k között is magas szint?. Az új elemek fiatalosak és jól is funkcionálnak. Szériában többek között LED-es irányjelz?ket és blokkolásgátlót kapunk. Egyel?re kimaradt az átdolgozásból az egyébként informatív m?szerfal és sajnos a kipufogó is, de legalább vásárolhatunk Akrapovi?ot extra felszerelésként.

BMW F800R teszt

Az üléspozíció nagy szabadsággal kényezteti azokat, akik tudnak motorozni, míg a kezd?knek alacsony magassággal és kis tömeggel kedveskedik az új F800R. Az er?forrás nyomatékos és robogókat meghazudtoló módon keveset fogyaszt, igaz, ezt egy kis többletzaj mellett teszi. Nagyobb túrákra választhatunk sportdobozokat, elektronikus futóm?vet hátra, illetve bukócsövet vagy markolatf?tést.

Az F800R-t azoknak ajánlom, akik meg akarnak tanulni jól motorozni, illetve azoknak, akik már tudnak, és szeretik, ha egy motor technikás szakaszokon is gyors tud lenni, de a hétköznapokban is kényelmes útitárs.

BMW F800R teszt

  BMW F800R 2015
Motor  
Furat/löket (mm) 82/75,6
Hengerek/szelepek 2/8
Keverékképzés elektronikus szívócs?-befecskendezés
Lökettérfogat (ccm) 798
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám 86/5800
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám 66/90/8000
S?rítési viszony 12,0:1
Szelepvezérlés DOHC (két felülfekv? vezérm?tengely), szelepemel?k
Er?átvitel  
Tengelyhajtás lánc
Tengelykapcsoló olajfürd?ben futó többtárcsás tengelykapcsoló, mechanikusan m?ködtetett
Váltó körmös kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó a motorral egybeépítve
Futóm?  
Gumiabroncs elöl 120/70 ZR 17′
Gumiabroncs hátul 180/55 ZR 17′
Fék elöl kéttárcsás fék, úszó ágyazású féktárcsák, Ř 320 mm, négydugattyús, radiális féknyergek
Fék hátul egytárcsás fék, Ř 265 mm, egydugattyús úszónyereg
Felni elöl 3,50 x 17”
Felni hátul 5,50 x 17”
Rugóút elöl/hátul (mm) 125/125
Utánfutás (mm) 100
Váz típusa alumínium ötvözetb?l készül? hídváz, amelyben a motor teherhordó elem
Villaszög 64°
Menetteljesítmények  
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.) 3,9
Gyorsulás 0-1000 m (mp.)
Végsebesség (km/h) >200
Fogyasztás (l/100km)  
120 km/órás sebességnél 4,8
90 km/órás sebességnél 3,6
Üzemanyagtartály (l) 15
Méretek (mm)  
Hosszúság 2145
Szélesség tükrökkel 860
Kormányszélesség
Tengelytáv 1520
Ülésmagasság (mm) 790 (opcionális alacsony ülés: 770, opcionális magas ülés: 820)
Önsúly üresen/feltankolva (kg) 177/202
Max. össztömeg (kg) 405
ugrás fel