EST. 2002

Teszt: BMW R nineT

Szöveg: Vaslaki Tímea, CrazyJoe
Fotó: Polónyi István (Polis)

Miel?tt belevágunk a tesztbe, kicsit visszalépünk a múltba és bemutatjuk, honnan és miért jött létre a jelenlegi roadster piac talán legizgalmasabb széria motorja.

2012-ben már írtunk egy lehetséges BMW roadster érkezésér?l, amir?l akkor azt gondoltuk, a korábban koncepcióként már bemutatott Lo Rider szériaváltozata lesz – ezt az ötletet még 2008-ban, a milánói EICMÁ-n tárta a nagyközönség elé a BMW.


Az alkotók és az építés teljes folyamata

2013-ban Roland Sands – akit méltán tartanak a világ egyik legjobb motorépít?jének – cégével, az RSD-vel (Roland Sands Design) a BMW megbízásából épített egy különleges motort. Az alkalom a gyár 90. jubileuma, illetve az R90S negyvenedik születésnapja volt. A motor alapját a már említett R90S adta, ami komoly sport eredményekkel is büszkélkedhet: végsebessége megközelítette a 200 km/órát, és indult többek között az AMA Superbike kategóriájában is.

A Sands-féle BMW Concept Ninety a tökéletesség határát súrolta: Öhlins TTX futóm?, Brembo fékek, egyedileg tervezet és kivitelezett minden apró részlet, mint a mart villahidak, a fejidom, a kipufogó, a felnik és sorolhatnánk az utolsó csavarig.

A BMW a nineT-val sokkal jobbat épített, mint amire bárki számított, és megtette azt, amit a legtöbb motorgyár eddig nem: egy motorépít?t is meghívott a tervez?i csapatba, aki természetesen Roland Sands volt. Így a tavaly megjelent roadster mindenkinek igazi meglepetés volt. Nem a Lo Rider koncepciót, és nem is NineT90S-t láthattuk viszont a képeken, hanem egy egyedi, de mindkét koncepció jegyeit magán visel? széria gyártású modellt mutatott be a bajor óriás.

Az eredeti ötletet is sikerült megtartaniuk az épít?knek, így egy kis átalakítással – amit bárki otthon is elvégezhet –  igazi egyszemélyes roadstert építhetünk magunknak, ahogy azt a 2008-as koncepcióban láthattuk. Az RSD stílus elemei is felismerhet?ek a nineT-n, ami abszolút pozitív hozadékként jelentkezik a motor megjelenését tekintve.

Kihagyhatatlan, az elmúlt évek talán legjobb reklámfilmje

A nineT azonnal meghódította a motorépít?k szívét. A sajtóanyagon felül a BMW egy kis videót is készített az új roadsterthez, ami hangulatában tökéletesen mutatja be az alkotók szándékat.

BMW Ninet teszt

Eljött a tavasz és végre hozzánk is elért az els? tesztmotor, így mi is alaposabban szemügyre vehettük. Mivel a roadstereket vásárló vagy épít? motorosok nagy hangsúlyt fektetnek a vizualitásra, mi is a küls? jegyek boncolgatásával kezdjük a motor bemutatását. 

A BMW úgy véli, a motorozás kvintesszenciáját, a szenvedélyt és a szabadságérzetet öntötte formába az R nineT testében, és nagyon közel áll az igazsághoz. A motor már els? ránézésre is leny?göz?. A design központi eleme a tank, ami uralja az egész motor karakterét, szinte vezeti a tekintetet. Ahogy szemünkkel végigpásztázunk a kúpos, alumínium kormányon, a villahíd formáján, ahogyan benyúlik a motorba, miközben egyetlen felfogatási ponton tartja az egyszer?, kerek lámpát, a gravírozott BMW Motorrad feliraton, a f?zött kerekeken, az egyszemélyes ülésen, a farokidomon, a hátsó rugóstagon, egyszer?en nem találunk olyan részletet, amiben ne lehetne percekig gyönyörködni. Minden tökéletesen kidolgozott, semmi sincs m?anyagból, a nineT minden porcikája stílusos és min?ségi.

BMW Ninet teszt

A stílus rögtön izgalmas kérdés a nineT esetében: ez az els? olyan BMW, aminek megjelenése játszi könnyedséggel ezerféleképpen alakítható, minden tulajdonos a saját ízlésére szabhatja új nineT-ját. Legózhatunk bel?le roadstert, café racert vagy naked bike-ot, lehet egyszemélyes vagy kett? csupán azzal, hogy lecsavarozzuk a váznyúlványt, másként fogatjuk fel a rendszámot és a hátsó lámpát, vagy variáljuk a kipufogót. A nineT-nak ezer arca van, a tulajdonos kreativitása meglehet?sen szabadon szárnyalhat, és akkor még csak a gyárilag beépített lehet?ségekr?l ejtettünk szót.

BMW Ninet teszt

A motorra ülve máris érezzük, hogy a nineT-ra Michael Jordan is beruházhatna, mert az üléspoziciót eléggé hátratolták, ezzel is hangsúlyozva a Lo rider jegyeit. A széles kormánynak és ergonomiailag is jól kialakitott tanknak köszönhetöen kényelmes üléspoziciót kapunk akár hosszú távra is.

A hidraulikus kuplung egyszer?en álom, finom n?i ujjaknak sem okoz nehézséget el?csalogatni a lóer?ket. Váltáskor kissé zavaró a keresztirányú rántás, ezt mi a kardánhajtásnak tudtuk be, de lehet, hogy simán csak gyorsasági motorosként tízezres fordulat feletti váltásokhoz vagyunk szokva. A hiba orvoslására mindjárt két megoldását is találtuk: egyrészr?l ha viszonylag magasan tartjuk a fordulatot, akkor ez a terhelésváltás kisimul, másrészr?l ha tehermentesítjük a váltót és gázelvételkor finoman felváltunk.

BMW Ninet teszt

Els? blikkre érz?dik, hogy kifinomult m?szerrel van dolgunk. 200 km/óra feletti sebességnél sem érezzük, hogy az életünkért kapaszkodnánk. Nincs számottev? vibráció, a lányok akár sminkelhetnek is menet közben. Szélvédelme kenterbe ver néhány fejidommal vagy minimális plexivel ellátott modellt és márkát.

A kanyarodás már-már pályamotoros emlékeinket idézi. A nineT els? futóm?ve fix, nem állítható, mégis úgy kanyarodik, mint az álom. A hófehér hátsó futóm? szintén tervez?i díjat érdemelne. Állítható, viszonylag tág tartományban hangolhatjuk súlyunkhoz és motorozási stílusunkhoz a megfelel? komfortérzetet kiváltó rugó el?feszítést.

BMW Ninet teszt

Kerestük a ragasztóanyagot a gyári Continental Road Attack 2C papucsokon, de nem találtuk nyomát. Az abroncsok nagyon hamar elérik az üzemi h?fokot, és magabiztos tapadást biztosítanak még vizes aszfalton is, amit a teszt során b?ven volt alkalmunk tapasztalni. A puhára hangolt hátsó futóm? úgy nyelte el az egyenetlenségeket, hogy gázelvételre nem nagyította, gyorsításkor pedig nem sz?kítette az ívet. Bombabiztos úttartásról tett gyors tanúbizonyságot, és ha kanyarvadászatról van szó, számunkra meglep?, és a típustól nem elvárható módon és biztonsággal teszi a dolgát.??????????

Komoly szerepet vállal a kanyarstabilitásban, de még inkább az egyenes úttartásban az acélcs? váz, a tervez?i csapat és Roland Sands tudta, hogyan kreáljon stabil csöves vázat, ahol a blokk ráadásul tehervisel? elemként is funkcionál.

BMW Ninet teszt

A megállást elöl négydugattyús, radiális Brembo nyergek és 320 mm-es tárcsák biztosítják fémhálós fékcs?vel kiegészítve. Ami itt fontosabb kérdés, az az adagolhatóság. Alacsony sebességnél is igen korán harap a fékünk, külön figyelmet igényel, hogy ne fejeljük le a plexit, ami még szerencse, hogy nincs. Talán egy nagyobb keresztmetszet? dugattyúval a f?fékhengerben orvosolni lehetne ezt a problémát, mert az alsó és fels? munkahenger nincs összhangban egymással. Ezt leszámítva hibátlanul látta el a feladatát. A nineT iszonyatosan harapós fékkel van ellátva, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az általunk tesztelt modellben még igen kevés kilométer volt.??????????

Biztonságtechnikából az ABS jelesre vizsgázott. Nem túl agresszíven avatkozik közbe, finoman adagolja és veszi el az elektronika a fékfolyadék nyomását. Egy pillanatra sem éreztük, hogy át akarná venni felettünk az irányítást, ez nyilván a BMW sokéves ABS tapasztalatának köszönhet?.

BMW Ninet teszt

A hátsó fék adagolhatóság szempontjából felülmúlja az els?t, rendkívül pontosan, széles tartományban bírható munkára, kiváló összhangban van a hátsó futóm? lágyságával. Kanyarbejáraton és akár kanyarodás közben is bátran alkalmazható, finoman ülteti össze a rugóstagot, így nincs hirtelen súlypontváltozás. Az ABS ha lehet, itt méginkább osztályon felülire sikeredett, mert a motort a hátsó fékkel megcsúsztatni gyakorlatilag lehetetlen.??????????

??????????Az új technikai megoldásokhoz társuló klasszikus feeling sok helyen visszaköszön, ilyenek például a hagyományos, f?zött kerekek, amik egyszer?en tökéletesre sikerültek. Nem gondoltuk volna a radiális fékek megjelenésekor, hogy azt valaha küll?s felnivel fogjuk viszontlátni, és íme: létezik harmónia az elavultnak hitt és a csúcstechnika között.

BMW Ninet teszt

És ha már ismét látvány, ne fussunk el az Akrapovi? duplázás mellett, mely igazán feszesre sikerült. A szokatlan, bal oldali, és egymás feletti elhelyezés harmonikusan simul bele a designba. A kipufogó hangja az egyik legkellemesebb része a nineT-nak. Minden fordulattartományban kell?en mély, nem zavaróan hangos, mégis egyfajta tekintélyt kölcsönöz a leveg?-olajh?téses boxernek.

BMW Ninet teszt

Kiemelend? a motor fogyasztása: nagyobb terhelés, folyamatos visszakapcsolgatás és tartósan nagy sebesség mellett sem fogyasztott többet hat liternél száz kilométerenként. Ezeket az adatokat a két kerek, analóg m?szer között elhelyezett digitális központi kijelz?r?l olvashatjuk le, melynek funkcióit a bal hüvelykujjunkkal a kormányon változtathatjuk. A fokozatkijelz? is szembet?n? jelenség, nem kell attól félnünk, hogy egy harmadikban végrehajtott indulási kísérlet miatt kínos helyzetbe kerülünk a körút sarkán.??????????

BMW Ninet teszt

Összefoglalva a BMW-nek sikerült méltón megünnepelni a 90 éves jubileumot. Olyan modellt alkottak, amiben mindenki örömét leli. Tökéletesen alkalmas kellemes hétvégi motorozásra, de kisebb túrákat is nyugodtan tervezhetünk a nyergében. 

Kezd? motorosoknak és hölgyeknek is ajánljuk. Barátságos gázreakciójának és alacsony súlypontjának köszönhetöen ?k is örömüket lelhetik benne, ahogy gyakorlottabb pilóták is felfedezhetik a rengeteg elrejtett finomságot, a német precizitás adta biztonságérzetet, még akkor is, ha kicsit rosszalkodunk vele, vagy épp a határainkat tesszük próbára.

BMW Ninet teszt

Kávézók el?tt felt?n?en jól mutat, és garantáltan magára vonza a tekineteteket, motoros hölgyek számára pedig valódi presztízs értékkel bírhat, ha egy ilyen van a kezükben fakanál helyett.

GALID685

A tesztmotort köszönjük a BMW Motorrad Magyarországnak!

Motor és er?átvitel:

Motortípus: Leveg?- és olajh?téses, kéthengeres boxermotor
Henger?rtartalom: 1170 cmł
Furat / löket: 101 x 73 mm
Szelepvezérlés: DOHC
S?rítési viszony: 12,0:1
Hajtás: kardántengely
Kuplung: hidraulikus m?ködtetés?, száraz
Sebességváltó: körmöskapcsolós, hatfokozatú 

Alváz, futóm? és kijelz?:

Váz: acélcs?, amelyben a motor is tehervisel? elem
Els? kerék: 3,5 x 17”
Hátsó kerék: 5,5 x 17”
Els? gumiabroncs: 120/70 ZR 17
Hátsó gumiabroncs: 180/55 ZR 17
Els? felfüggesztés: fordított, 46 mm-es villák, 120 mm-es rugóút
Hátsó felfüggesztés: Paralever egykarú leng?villa
Els? fék: 320 mm-es dupla tárcsa Brembo négydugattyús úszó féknyergekkel
Hátsó fék: szimpla tárcsafék, 265 mm-es tárcsa
M?szerfal kijelz? / Funkciók: analóg kilométeróra és fordulatszámmér? km számlálóval és órával

Méretek:

Hossz: 2220 mm
Szélesség: 980 mm
Ülésmagasság: 785 mm
Tengelytáv: 1476 mm
Villaszög: 64,5ş
Utánfutás: 102,5 mm
Üzemanyagtank kapacitás: 17 liter
Fogyasztás: 5,8 l/100 km (120 km/h sebességnél), 4,5 l/100 km (90 km/h sebességnél)
Menetkész tömeg: 222 kg
Maximális össztömeg: 430 kg

Teljesítmény:

Maximális teljesítmény: 110 LE / 81 kW @ 7750 rpm
Maximális nyomaték: 119 Nm @ 6000 rpm

ugrás fel