Az egész úgy kezdődött, hogy szokásomhoz híven túlzsúfoltam egy munkanapot. Az egész napos rohangálást megtetőztem egy tesztmotor átvétellel az Üllői út végén, amit szinte azonnal követett egy megbeszélés a Kálvin téren. Percre pontosan kiszámoltam és nyugtattam magam, hogy meg lehet csinálni.
Mint minden túlhajtott pesti én is tudtam legbelül, hogy ez veszett ügy, de hittem a szerencsében. A motor átvételnél már csúsztam de a legrosszabb még ezután jött, ahogy kiálltam a kereskedésből, elkezdett esni az eső. Itt már írtam egy sms-t, hogy legalább 15 percet csúszom. Majd elindítottam a Forza-t és ismerkedés helyett, egyből a mély vízbe dobtam a Honda új 300-as robogóját. Kulturáltan de folyamatosan haladva, lépkedtem előre a városi őrületben, miközben az eső egyre csak erősödött, bennem meg a tudat, hogy nem elég a késés még csurom vizesen is fogok beállítani. Elhagyva kőbányát kezdtem ráeszmélni, hogy őrületesen jól haladok, minden kis rést megtudok fogni a sorban. Az összes lámpát elérem ráadásul teljesen száraz vagyok. Egy csepp víz nem jut fel az vezetői térbe alulról, de az állítható plexinek köszönhetően még a szitáló eső sem tudott komolyabb „kárt” tenni a ruházatomban.
A Kálvin térhez érve a csúszás 1 percre apadt, már csak parkolni kellene de hát mint tudjuk, ez robogóval nem gond. Csomagtér nyitás, sisak és kabát elpakolás 30 másodperc. Mivel kulcs nélküli rendszerként lehet üzemeltetni a motort, egyedül a nyereghez kell hozzáérni, és már sétálok is. Hívnak, hogy merre vagyok, de ekkor már az ajtóban veszem fel a telefont. Egyértelmű, verhetetlen közlekedési eszköz a robogó, de itt már éreztem, hogy a Forza még a hatalmas mezőnyből is kiemelkedik.
A megbeszélés után nem várt fejlemény következett, nem tudtam elindítani a motort. Kb 15 éve kergetem a tesztmotorokat fel és alá, minden kategóriában, de ez most feladta a leckét. Kapcsolgattam jobbra-balra de semmi. Végül valahogy elindult, és nyakamba vettem a várost. Az volt a cél, hogy átverekszem az őrjöngő, vagy inkább vergődő forgalmi tömegen és hazáig meg sem állok, ami a Dunakanyarban található Kismaros.
A városi forgalomban szinte már túl jól is gyorsul a Forza, a buszsávban többször rá kellett néznem az órára, hogy ne lépjem túl a megengedett sebességhatárt. Sajnos az analóg műszer annyira szürke, hogy nehezen olvasható le a sebesség. Jó lett volna legalább az 50-es vonalhoz, egy piros csíkot húzni.
Az M3 kivezetőn hatalmas autóbaleset, az a típusú dugó bontakozott ki előttem mikor az ember elkezd a kocsiban élelmiszer után kutatni. Nem így a Forza, a magas üléspozíciónak köszönhetően, jól látjuk a lehetőségeket és könnyen tudunk az autók között lavírozni. A motor szélessége tökéletes, bárhol elférünk, azonban a tükör magassága sok autó tükrével azonos magasságban van és néha lelassítja a haladásunkat. Semmi gond, tükör behajt és percek alatt átvágok a gócponton. Ezután unalmas lassú motorozás, közben játszom a gombhalmazzal, amivel a japán gyár munkatársai teleszórták a kormány két oldalát. Az infó A és B elég gyermeteg, lehetne valami más megoldás, ami kicsit kulturáltabb. Az egyik a műszerfal felső sorában található menűket vezérli, a másik logikusan az alsót. Van pillanatnyi fogyasztásunk, óránk ( ami rosszul járt ), üzemanyagszint, megtett táv és még pár valóban hasznos dolog.
Ami leginkább hiányzott a kormány konzolról az a háttérvilágítás, egy ekkora erdőben éjszaka könnyen eltévedhet a kezünk, lehet más funkcióval reagálunk a helyzetre mint amivel szeretnénk ( a központi gomb kapott megvilágítást ) . Én például képtelen voltam megszokni, hogy az index helyett a duda van az új vonalában, folyamatosan hangjelzéssel tudattam, hogy fordulok.
Már kvarcjáték szinten belefeledkeztem a gombokba, amikor elment mellettem egy nagymotor. Folyamatosan előzte a sort, teljesen szabályosan jó tempóban haladt. Végre közúti teszt, hogy bírja a 300 cm3 erőforrás a tempót, egy jóval nagyobb motor mögött? A futómű annyira feszes, hogy tű pontos irányíthatóságot biztosít kanyarban és féktávon egyaránt. Könnyen fel tudtam venni a tempót, kihasználva az előttem haladó motoros ütötte réseket, biztonságosan gurultam a haza vezető úton.
A Forza által használt, S MATIC átviteli rendszernek köszönhetően, elektromos eszközökhöz hasonló érzésünk van. Teljesen lineáris a gyorsulásunk, sehol egy megtorpanás. A csökkentett tengelytáv és a 12 kg mínusz, jól érződik a gyorsításoknál. Az esős aszfalton bármit műveltem a gázzal, a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátló rendszere (HSTC) észrevehetetlenül lekezelte a csúszásokat.
Már szinte otthon jártam, mikor villámként csapott belém a felismerés, hogy négy napos ünnep közeledik. Leparkoltam az első nagyobb áruház bejáratánál, kocsit ragadtam és végig futottam a polcokon. Sajnos az első zseb nem zárható ezért minden megállásnál ki kell pakolni, pedig olyan mély mint egy feneketlen kút. Viszont van külön zseb és töltő a telefonnak.
Cserébe az ülés alatti rész mindenért kárpótol minket, a két bukót is simán elnyelő „gödör”, szó szerint beszippantotta a 4 napos ételmennyiséget. A fekete lyukakra emlékeztető csomagtérből hiányzik a világítás, ezért ide érdemes valami kis kapcsolható lámpát szerelni. Esetleg eldughatjuk a külön tárolóba, ami a csomagtér oldalában lett kialakítva. Ha kevés az ülés alatti tér, extraként rendelhetünk 45 literes hátsó dobozt ( belső táskával ), amit az okos kulccsal nyithatunk-zárhatunk is.
Már többször megfigyeltem, hogy az autóval közlekedők bizonyos motor típusok elöl könnyebben lehúzódnak. Vélhetően a motor világítása lehet a kulcs, ha jól pozíciónál és messziről is érezhető mérete van a motorosnak, akkor a vezetőnek van ideje észlelni és lehúzódni. A Forza lámpája ebből a tulajdonságból kiválóra vizsgázott, nem csak jól lehet látni a teljesen LED alapú fényszórókkal, de minket is jól látnak az előttünk közlekedők. Ráadásul a tükörbe rejtett indexek a magasságuk miatt, már távolról észlelhetőek.
Másnap reggel, meglátogatott egy motorkereskedő barátom, akinek nagyon tetszett a Honda, és meg akarta hallgatni a hangját. Ismét elakadtunk, nem tudtuk elindítani a motort. Csodálatos látvány volt, ahogy három motoros, akik egyébként részben vagy egészben ezzel foglalkoznak, nem tudnak elindítani egy robogót. A probléma ott volt, hogy a kulcs nélküli indítás miatt, az elfordítható kapcsolóra koncentráltunk. Jó 5 perc után jöttünk rá, hogy a gond a fékkel van, csak nagyon erős behúzás esetén reagál, és tudunk indítani.
Az izgalmat követően, egy kis szlovákiai túrára indultunk a határ menti Ipolyságba. Aznap megint erős szél fogadott, de legalább nem esett az eső. Két személlyel már érezhető az erőforrás teljesítőképességének határa. Egy személlyel könnyen eléri a 120 -at, és onnan lassul a gyorsulás úgy 140 km/h-ig, ez két személlyel lecsökken 110 km/h körüli sebességtartományra, és 125 km/h-ig tudunk felgyorsulni. De lendületes motorozással, két ezres motorral is tartottuk a lépést, igaz csak mellékutakon haladtunk.
Rövidebb túrákra, tökéletes választás egy ekkora méretű és erejű robogó. Nagy hely van a pakolásra, jól véd az időjárás szeszélyeitől és az utas is pazar módon ül, az inkább fotelnek nevezhető hátsó ülésen. Az elektromos plexi pedig igazi kiváltság, hatalmas pluszt ad a komfort területén. A finoman és gyorsan állítható szélvédő minden igényt kielégít.
A pillanatnyi fogyasztás nem nagyon változott a két személytől és a plusz csomagoktól, egyedül emelkedőkön ugrott meg az érték a kijelzőn. A 279 cm3-s folyadékhűtéses, SOHC-vezérlésű, négyszelepes motor 18,5 Kw-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg a maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm ( 5750-nél).
A gyári érték 3,22 liter / 100 km, figyelembe véve a 11,5 literes üzemanyagtartályt, 350 km feletti hatótávra lenne elegendő. Nekem valamivel többet, úgy 3,5 litert fogyasztott a hétvégén, igaz két személlyel, nagy szélben és teszt körülmények között. Ami lefordítva annyit jelent, hogy 4 nap alatt egyszer kellett tankolnom és alig tudtam belegyűrni 10 liter benzint a tankba.
Sajnos a fotózást nem tudtuk megoldani a hétvégén, a megbeszélt két időpontban folyamatosan rossz idő volt. Kedd reggel 9 órára kellett vissza vinnem a motort az Üllői úti kereskedésbe, ez már magában kihívás ősszel a Dunakanyarból. Az indulás pillanatában orkán erejű szél és szitáló eső kombó uralta a környéket. Az A2 be volt dugulva így inkább Gödöllő felé fordultam és úgy rá az M0-ra. A hatalmas oldalszélben is 80-90 km/h óra között tudtam haladni, a Forza elemei nagyon jól törik a szelet, a plexit teljesen le engedve még a hátszél sem okoz különösebb gondot. Késöbb olvastam, hogy megdőlt a budapesti szél rekord, a körgyűrűn pedig még ezt is meghaladta az érték.
Összefoglalva a Forza méltó ellenfele lesz a Yamaha X-Max 300-nak és a kategória többi résztvevőjének. Jó design és átgondolt minőségi kialakítás jellemzi a motor egészét. Minimális, inkább csak komfortot érintő hiányosságokat lehet találni a tervezésben. Az SH-ban is használt blokk tökéletesen végzi a dolgát, ahogy az elektronikai rendszerek működése is kiváló ( ABS, kipörgésgátló ).
Extraként olyan fontos dolgokat rendelhetünk, mint a markolat fűtés vagy a gyári riasztórendszer.
A következő színekben kapható:
Crescent Blue Metallic (metálkék)
Pearl Nightstar Black (gyöngyház-fekete)
Matt Cynos Grey Metallic (matt szürke)
Matt Pearl Cool White (gyöngyház-fehér)
ERŐFORRÁS | |
Motorkonstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Hengerűrtartalom | 279 cm3 |
Furat x löket | 72 mm x 68,5 mm |
Sűrítési viszony | 10,5:1 |
Maximális teljesítmény | 18,5 kW/7000 f./perc |
Maximális forgatónyomaték | 27,2 Nm/5750 f./perc |
Motorolaj mennyisége | 1,7 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 11,5 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | kb. 3,22 liter/100 km** (WMTC) |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Indítás | Elektromos önindító |
Akkumulátor kapacitása | 12V/8,6 Ah |
Generátor teljesítménye | 340 W |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló | Száraz, röpsúlyos |
Erőátvitel fajtája | Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) |
Szekunder hajtás | V-szíj |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Konstrukció | Acél bölcsőváz |
MÉRETEK | |
Méretek (HxSzxM) | 2140 x 755 x 1470 mm |
Tengelytáv | 1510 mm |
Villaszög | 26,5° |
Utánfutás | 89 mm |
Ülésmagasság | 780 mm |
Szabad hasmagasság | 135 mm |
Menetkész tömeg | 182 kg |
Fordulókör sugara | 2,4 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok |
Hátul | Kétoldali rugóstag |
KEREKEK | |
Elöl | 15 col átmérőjű könnyűfém felni |
Hátul | 14 col átmérőjű könnyűfém felni |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70 R15 |
Gumiabroncs mérete hátul | 140/70 R14 |
FÉKRENDSZER | |
Blokkolásgátló típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 256 mm-es féktárcsa |
Hátul | 240 mm-es féktárcsa |
Legutóbbi hozzászólások