Luxustroli elérhető áron
Nálunk is olvashattátok, hogy megérkezett a hazai piacra a Kumpan elektromos robogója. Már most látszik, hogy mennyire át fogja írni az eddig megszokott piaci struktúrát az elektromos termékek megjelenése. Annak köszönhetően, hogy a gyártás nagy elemei mind rendelhetőek külön-külön is, kisebb cégek tucatjai nőttek és nőnek még ki a földből előállítva jó, vagy kevésbé meggyőző koncepció alapján motoros termékeket. Ráadásul a sok kis gyártónak sok kis importőre is lehet, így akár a sarki fűszeres is árulhat hamarosan motorkerékpárt, persze kis tulzással.
A Kumpan esetében szerencsés együttállás jött létre, mert az évek óta meghatározó piaci szereplő, az Euromotor lett az importőr. Igaz a cég kiegészítőkkel és ruházattal foglalkozik, de minden tagja motorozik így nem nehéz felépíteni és jól működtetni egy robogó értékesítéshez szükséges hátteret.
A terméket tehát már láttam fotón, mégis megdöbbentem mikor az üzlet előtt élőben is találkoztam az 1954-es modellel. Jóval nagyobb, mint amire számítottam! Közel akkora mint egy Vespa 300-as modell, de megkoczkáztatom, hogy talán még nagyobb is. Az egyből érződik, hogy a tervezők az olasz design mentén haladtak a tervezéskor, a motor hangulatában emlékeztet a Vespákra vagy más akkoriban gyártott olasz robogóra. Ettől függetlenül meg vannak a sajátos stílusjegyei és legyünk ősszinték, egy Vespa-közeli megjelenéssel nem lehet mellé lőni!
Az anyagok nagy része műanyag, de minőségileg teljesen megfelelő, ahogy az összeszerelésre sem lehet panasz. Semmi sem zörög vagy áll el hanyagul. Az ülés minősége egyenesen kiváló és sok ötletes dolgot emeltek be a motor megjelenésébe. Megtaláljuk a Vespás kiugró lábtartót, vagy a két pozícóban állítható hátsó csomagtartót.
Négy szín közül választhatunk, amihez három különböző színű ülés variálható. Aki pedig a retro stílust szereti, az kérheti fehér betétes gumival is a motorját a gyártótól. Akkumulátorokat külön is rendelhetünk ezek értéke egységenként 1000 euro körül mozog.
A motor súlya 88 kg, de rendkívűl könnyen mozgatható, hassmagassága elég nagy, így nem kell félnünk attól, hogy leér egy járdázásnál. Nekem már az indulásnál gondjaim támadtak, ugyanis nem tudtam elindulni a Kumpannal. Hiába kerestem rajta a szokásos inditó vagy start gombot. Egyszerűen elfordítjuk a kulcsot, adunk egy gázt, várunk egy kicsit, majd hangtalanul elindul, persze ha nincs behúzva a fék.
Elindulás után szó szerint hangtalanul gurulunk és valóban csak a kerék súrlódását lehet hallani. Sok dolog más, mint egy benzinüzemű társánál, de talán a legfurcsább a gázadás. Annyira folyamatosan gyorsul, hogy nem érezzük a gyorsításbeli különbséget. Mintha nem tudnánk még egy kis gázt adni, mert nulla és a teljes állás között nincs átmenet.
Végsebbesség terén a Kumpan 65 km/h órára képes, ami egy segédmotortól több mint jó és még így is bőven a teljesítmény határértéken belül van (2800 W). A motor nagyon könnyen irányítható, köszönhetően a magas építésnek és a jól eltalált ülésnek. Ha kicsit előrébb csúszunk, könnyű irányítani a városi forgalomban, míg hátrébb nagyobb és kényelmesebb felületet találunk, ami hosszabb utazáskor is megfelelő kényelmet biztosít. Alaphelyzetben 1 akkumulátorral kapjuk ami 40-50 km-es hatótávolságra elegendő. Összesen három akkunak van hely az ülés alatt, így akár 120 km is elérhető egy töltéssel.
Mi 6 órán át motoroztunk vele a városban, ezalatt megtettünk 40 kilométert – ami egyébként nekem sokkal többnek tűnt – és a két akkumulátor töltöttsége még bőven 50% felett volt. Napi használatra városon belül elegendő lehet 1 akku, ha pedig valaki peremkerületből jár vagy többet rohangál a városban akkor két akkumulátorral biztonságosan nyakába veheti a várost.
Annak ellenére, hogy az elektromos motoroknál a teljesítmény mindig rendelkezésre áll, a Kumpan elindulásnál kicsit tétovázik. Ha 3 részre bontjuk az erőforrás teljesítményét, akkor az első 1/3-ban kicsit lassabban engedi el az elektronika, utána viszont nagyon könnyen tudunk vele dolgozni bármilyen forgalmi szituációban. Egy lámpánál gyorsultam egy 50 gyorsnak tűnő robogóval, az első métereken vesztett a Kumpan, majd folyamatosan hozta be a lemaradást. Viszont a következő lámpánál nem kellett teljesen megállni csak csökkenteni a sebbeséget, ott már egyértelműen jobban teljesített. Nem tudom mi az oka, hogy az elektronika kicsit tétován engedi el, de könnyen lehet, hogy a biztonságon kivül a hajtást is probálják óvni ezzel a gyártók.
A futómű nagyon feszesre van hangolva, aminek köszönhetően sportos érzést kelt egy-egy kanyarodás. Nem csúszik le az ívről és a kigyorsításnál is jól dolgozik. Azonban érezhető, hogy németországi utakra gyártják, mert a rossz utat nem kedveli. Egy nagyobb akadályt vagy úthibát még gond nélkül abszolvál, de több hiba vagy hullámos útfelszín már komolyan meghintáztatja a futóművet. A hátsó rugóstag még egyébként megküzdene a dologgal és csak hangokat hallatt az úthibáknál, de az első sajnos kicsit alul tervezett. Kevés tartalékkal bír és ezt a rossz utak ki is hozzák belőle. Összeségében nem rosszabb a helyzet, mint egy átlagos robogónál és lehet egy kicsit lazább állítás segítene rajta.
A fékek egyszerűek, mint egy pofon, de tökéletesen végzik a dolgukat! A fékerő folyamatos, a nyomáspont is rendben van és itt már megfelelő tartalékokat is találunk, ha esetleg rendszámmal és két személlyel használnánk.
A műszerfal rendkívűl informatív és jól kidolgozott, de vezetés közben semmit nem látunk belőle. A gyenge fényerőn szinte biztosan változtatni fog majd a gyártó. Igaz, nagyon nincs értelme nézegetni mert a sebbeségünk a városban végig a megengedett érték alatt vagy akörül mozog. Egyedül az akku töltötséget lenne érdemes figyelni, de mivel elég nag a hatótávolság, így annak sincs különösebb értelme.
Pakolni jó és ez a robogók egyik nagy előnye más motorokkal szemben. A Kumpan esetében tudunk is meg nem is. Van hátul egy rekesz ahol tölthetjük a telefonunkat vagy áramtalaníthatjuk a motort, de a nagy rekeszt sajnos elfoglalják az aksik. Igaz, ha valaki csak egy akkuval megy, marad még mellette hely, de egy bukó már nem fér el mellettük. Van még egy zárható és vízhatlan kesztyűtartónk, illetve egy nagyon kreatív állítható csomagtartónk.
Összeségében a Kumpan városi közlekedésre egy nagyon jó alternatíva. Németországban összeszerelt, gondosan válogatott alapanyagokból. Az erőforrás teljesítménye bőven kielégítő, a futómű lehetne erősebb vagy a budapesti utak jobbak, de ezzel más nyugat-európai termék is hasonló cipőben jár. Egy akkumulátorral abszolút versenyképes az ára, kettővel is megéri még, ha valaki valóban sokat megy. A hazai importőr szakmabeli, így van tudás és kapacítás is, ami a támogatás szempontjából fontos tényező, ahogy a megfelelő alkatrész ellátottság is.
A motorok kiprobálhatóak az Euromotornál tesztvezetés keretében és szerintünk érdemes is!
Legutóbbi hozzászólások