Hirdetés
Kezdőoldal Teszt Teszt: Vespa Primavera 50 2T

Teszt: Vespa Primavera 50 2T

Hirdetés

Ki ne emlékezne a Római vakáció cím? filmre, amiben Audrey Hepburnre rátalál az igaz szerelem? Abban az id?ben senki nem ismerte a social media kifejezést, de a motort, amin a világ talán legszebb n?je élt át feledhetetlen pillanatokat, mindenki. Vannak dolgok, amiknek nem kell reklám, népszer?ségük szinte örök. A Vespa tökéletes példa erre, ha a szemünk el?tt felt?nnek a jellegzetes vonalak, azonnal melegség tölti el a szívünket. Olyan ez, mint mikor meglátjuk az els? fecskepárt air-race pilótákat megszégyenít? módon száguldani az ágak között: tudjuk, hogy itt a tavasz és hamarosan beköszönt a nyár.

Mindenkiben más képeket idéz fel egy kis Vespa látványa. Bennem leginkább egy nyüzsg? várost, a városban egy teret egy kellemes meleg estén, ahol pár lépésre t?lünk gyerekek játszanak, ?sz hajú férfiak vitatkoznak, miközben vörösbort kortyolgatnak.

Egy biztos, a tavasz nevet visel? Primavera sokak életét tette színesebbé évtizedeken keresztül, és most újra itt van, hogy mint Cupido kis trükkje, ismét boldoggá tegye azokat, akik a közelébe kerülnek.

Stílusosan 1968 tavaszán mutatta be a Vespa 125 köbcentis modelljét, a Primaverát, mely a Vespa egyik legtartósabb modellje lett. Modern változata, az új Primavera a 2013-as milánói mustrán mutatkozott be a nagyközönségnek. 

Vespa Primavera teszt 50 2T

A gyártó semmit nem bízott a véletlenre, egyb?l négy változatot sorakoztatott a modellnév mögé. Elérhet? 2T és 4T változatban 50 cmł henger?rtartalommal, valamint 4T 125 és 150 köbcentis verzióban. A modellek megjelenése megegyez?, csupán kisebb különbségeket találunk: a nagyobb testvér taposója fémb?l készült és színre fújt, valamint LED alapú indexeket kapott.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A bemutatón hangsúlyozták, hogy az új modell nem az LX „ráncfelvarrott” kiadása – az LX modellt ki is vezetik a piacról -, hanem egy teljesen új konstrukció, amibe a mérnökök a negyvenöt évvel ezel?tti modell tulajdonságait rejtették korszer? frissességgel és dinamizmussal párosítva. A tervezéskor els?sorban a vezetési kényelemre, az úttartásra és a biztonságra koncentráltak.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A motor megjelenése els? pillantásra magával ragadó, minden apró részlet kidolgozott és min?ségi. A V alakú kulcs, ami szinte egy kis szívet formál, éppúgy hozzátartozik az összhatáshoz, mint a gázmarkolat mintázatában felt?n? Vespa felirat. Éreztünk rokoni vonásokat a 946-os modellel, amelynek formavilága megkérd?jelezhetetlenül gyönyör?. A design tiszta és elegáns, a farokidom hegyes vonala messzir?l felismerhet?, és kell? egyediséget ad a Primaverának.

Tesztünk alanya a legkisebb testvér, az 50-es 2T modell.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A kulcs elfordítása után azonnal életre kel az er?forrás, ami annyira halk alapjáraton, hogy szinte megállapíthatatlan a motor típusa. Némi melegítés után már az els? gázadásnál érezzük, hogy kétütem? motorral van dolgunk. Az egyhengeres, 50 köbcentis, 4,4 lóer?s, légh?téses, karburátoros motor könnyedén, pörg?sen veszi a fordulatot, és nagyon határozottan gyorsít 60 km/h sebességig. E fölött képes még némi er?t kifejteni, de az már nem mérvadó.

GALID694

Kétütem? motorral szerelni egy robogót mindig izgalmas kihívás. A motor karakterisztikájának köszönhet?en a legnagyobb feladat a kezelhet?ség és a megfelel? gázreakció kivitelezése. A Vespa mérnökei tökéletesen oldották meg a feladatot: folyamatos gyorsításra vagyunk képesek, és az er?leadás is szinte teljesen egyenletes. Nem torpan meg, és nincs szüksége magas fordulatszámra a megfelel? teljesítmény leadásához. A budai emelked?kön 45-50 km/h sebességgel kapaszkodott felfelé álló helyzetb?l indulás ellenére is. A blokk könnyedén képes felvenni a város tempóját és meglep?en jól mozgatja az egyébként nem kisméret? kasznit.

A tervezésnél kiemelt szerepet játszott az új alváz merevségének növelése, és ezzel a motor úttartásának javítása. A Vespa ennek érdekében teljesen robotizált gyártástechnológiát vezetett be a Primavera alváz készítésénél.

Az eredmény tényleg leny?göz?. Minimális instabilitás sincs fékezéskor, és a Primavera kanyarstabilitása is sokat javult a korábbi LX modellhez képest. Ebben persze szerepet játszik az új ESS els? futóm?, valamint a megnövelt 11′ kerekek.

Vespa Primavera teszt 50 2T

Pontos ívtartást biztosít, és alig érzékelhet? a kanyarbemenetnél megszokott billenés. Az út hibáira is rendkívül jól reagál, nagyobb kátyúk esetén egy teljes rugózás után visszaáll a nyugalmi pozícióba. A hátsó rugót igényeinknek megfelel?en, négy fokozatban állítható. A motor alacsony súlypontjának és jól eltalált ülésmagasságának köszönhet?en könnyedén fordulhatunk meg vele a legkellemetlenebb szituációkban is.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A megnövelt méret? kaszninak rengeteg pozitív hozadéka van. Kényelmesen elférünk és a megemelt kormánymagasságnak köszönhet?en üléspozíciónk hosszú távon is kényelmes. Az ülésmagasságot 780 mm-re csökkentették, aminek köszönhet?en szinte bármilyen testalkattal vagy nemmel biztosan irányíthatjuk a kis Primaverát.

Vespa Primavera teszt 50 2T

Az ülés alatti rekeszben (14,3-16,6 liter) elfér egy zárt bukósisak, míg az extraként vásárolható dobozban az utas sisakja is helyet talál.

Elöl kétdugattyús tárcsafék dolgozik 200 mm-es tárcsával, ami elegend? féker?vel lassít, és érezhet? nyomásponttal rendelkezik. Hátul egy 110 mm-es dobfék teljesít szolgálatot, melynek adagolhatósága megfelel?, de nyomáspontja már kevésbé érezhet?. Érdekes, hogy az 50 cmł 4T verziót hátul már 140 mm-es dobfékkel szereli a gyár.

Üzemanyag tankja hét liter benzin befogadására alkalmas, amivel megközelít?leg 250 kilométert motorozhatunk a használat módjától függ?en. Az olaj számára egy külön tartályt találunk a benzintartály mellett.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A m?szerezettség egyszer?, de jól átlátható. Az analóg kilométeróráról leolvashatjuk a sebességüket km/h-ban és mph-ban is. Közepén egy kis digitális kijelz? tájékoztat az összes megtett kilométerr?l, a szakasz távolságról és az üzemanyag szint állapotáról.

A Michelin által szállított gumik nagyon jól illenek a Vespa menettulajdonságaihoz. Volt módom vízen is kipróbálni a futófelületet, és a mindössze 240 kilométert megtett abroncsok jó irányíthatóságról tettek tanúbizonyságot száraz és vizes aszfalton egyaránt. A megnövelt méret? kerék kanyarstabilitásban kiváló, de a jó padkázási képességhez még mindig kevés. Kétszer próbáltam felkapaszkodni egy járdára álló helyzetb?l, de a padka mindig megvezette a gumi profilját, így végül meghátráltam és kerestem egy feljárót. Lefelé viszont már nem jelentett gondot, ahogy a kaszni hasmagassága is teljesen megfelel?.

Vespa Primavera teszt 50 2T

A Primavera szélvédelme alapvet?en is több mint megfelel?, de az extraként vásárolható plexivel egyenes tökéletes. Semmilyen szél nem éri az arcunkat, ami meleg nyári napokon akár zavaró is lehet. Bár nekem inkább a motor mozgatásánál gy?lt meg a bajom a hatalmas plexivel, folyamatosan útban volt, ami persze lehet, hogy csak megszokás kérdése.

A teszt végére teljesen megszoktam a kis Vespát. Dinamikusan lehet közlekedni vele a legnagyobb városi dugókban is, nyugodtan odaállhatunk a kocsisor elejére egy lámpánál, kell? er?vel rendelkezik az elgyorsuláshoz, és ezt 60 km/h-ig torpanás nélkül képes teljesíteni.

Vespa Primavera teszt 50 2T

Megfelel? alternatívája lehet a városi tömegközlekedésnek. Két személlyel is megbirkózik, jól pakolható, és használhatjuk vele a buszsávot.

Gyönyör?en kidolgozott részletek, egyértelm?en nagyrobogós színvonal és stabilitás jellemzi. Kényelmes üléspozíciót és nagy helyet kapunk a lábnak, ami jó szélvédelemmel párosul. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a hagyományos dolgokat, és értékeli az aprólékos, finom megmunkálást jó designnal párosítva. Ára a hazai piachoz képest borsos, de ezért cserébe olyan élmény részesei lehetünk, amit egész biztosan csak az itáliai Vespa tud nyújtani lassan hetven éve.

GALID691

Motortípus: egyhengeres, kétütem?
Henger?rtartalom: 49 cm
Furat / löket: 40/39,3 mm
Maximális teljesítmény: 3,2kW (4,4 LE) 7,500/min
Maximális forgatónyomaték: 4,4 Nm 6,500/min
Üzemanyag-ellátás: karburátor 
Indítórendszer:
 elektromos / berúgó kar 
H?tés: légh?téses 
Sebességváltó: fokozatmentes automata
Fék elöl: 200 mm tárcsafék
Fék hátul: 110 mm dobfék 
Gumiabroncs elöl: 110/70-11” 
Gumiabroncs hátul: 120/70-11” 
Hossz / szélesség: 1770/740 mm 
Ülésmagasság: 780 mm 
Tengelytávolság: 1340 mm 
Tanktérfogat: 7 liter
Súly: 116 kg