Szöveg: Erdélyi Zsolt
Fotó: Polónyi István
Ahogy a mérnökök elfogyasztották a csodaturmixot, jöttek is a válaszok: nem kell zártszelvény a hátsó leng?karba, de normális fékek, üt?s kerekek és karizmatikus megjelenés.
Miután elmúlt a látomás és letisztult a kép a távoli Japánban, mindenki tudta, hogy itt az ideje úgy olcsó bekerülés? motort gyártani, hogy közben nem söréttel l?nek a vásárlókra. Nem, a Yamaha ezúttal olyan pontosan célzott, hogy szinte érezhet? volt, ahogy a mesterlövészek sorra találják el a fiatalok szívét és eszét csupán azzal az érvvel, hogy “ezt kértétek, és mi megcsináltuk”.
Race blu színváltozat
Ránézésre tudtam, hogy bajban leszek az MT-07-tel. Egyszer?en minden olyan dolog, amibe azonnal beleköt a kedves tesztíró, elt?nt a motorról. Az, hogy tetszik egy motor vagy sem, szubjektív, így nem is számít, de mikor minden kis részlet olyan, hogy egy ötmilliós motoron is megállná a helyét, az rögtön érdekes. Természetesen nem ugyanazokkal a márkákkal kombinálnak, például nem Brembo monoblock feszíti ki a tárcsát, mint anyukám a vizes ruhát augusztusban a kert közepén, de funkcionalitásban és látványban ez is rendben van, amúgy pedig a tudat, hogy végre elt?nt egy ilyen kategóriájú motorról a jó öreg úszó nyereg, már maga megérne egy cikket.
Az els? meglepetés akkor ér minket, amikor felülünk a motorra. Arra számítunk, hogy össze kell majd húznunk magunkat, mint fels?ben a kin?tt tacskó bringán, de az igazság az, hogy több mint tágas és kényelmes az üléspozíció. A kormány szélessége és a tank kialakítása hosszabb utak során is jó társunk lehet. Kimondottan nagy helye van az MT-n mind a vezet?nek, mind az utasnak.
Kistermet?, de kompakt és kényelmes motor az MT-07
Adott egy DOHC vezérlés? (két felül elhelyezett vezérm?tengely), hengerenként négyszelepes, folyadékh?téses motor, és 75 lóer?, ami jól kezelhet?, és elegend? er?vel bír ahhoz, hogy jól mozgassa a 182 kilós tömeget. S?t, igazából szinte ott és azt csinálunk vele, amit akarunk, leginkább egykerekezni fogunk és rosszalkodni, mert a motorból árad még mindig a csodaf?zet illata.
Minden pillanat élvezetes vele. Az er?forrás hangolása több mint jó, de ez érthet? is, hiszen a Yamaha régebb óta készít kéthengeres er?forrást, mint mióta személyem megjelent ezen a planétán, tehát volt idejük megtanulni, hogyan készül a tökéletes nyomatékgörbe. Az adatok alapján 9000-es fordulatnál kapjuk a maximális teljesítményt, vagyis a 75 lovat, és 6500-as percenkénti fordulattól áll rendelkezésre 68 Nm. De ezek csak adatok, az igazság az, hogy a 75 lóer?nek megfelel? teljesítmény tökéletesen elegend?, és mindenhol mutatja magát az indulástól a tiltásig. Ahhoz már igen magas szinten kell motorozni, hogy kevés legyen ez az er? az utcán, és ha valaki elérte ezt a mezsgyét, ne aggódjon, mert a Yamahának erre is van egy varázsitala, úgy hívják, hogy MT-09.
A mérnökök nem érték be szimplán egy jó termék létrehozásával. Nem azért, mert mohók voltak, hanem mert életre szóló élményt akartak adni maguknak és mindenkinek, aki egy MT-07-re beruház. Ráadásul értenek is ahhoz, amit csinálnak, és ezt bárki megtapasztalhatja, ahogy elkezdi vezetni a kissebbik MT-t.
A jelenség, amir?l beszélek, a villaszög csodája. Ez egy nehéz játék, sok matek kell hozzá, de a lényeg, hogy az gy?z, aki képes olyan villaszöget beállítani, amivel a motor fordulékony, szinte játszani lehet vele a forgalomban, ugyanakkor az egyenesfutási érték is megfelel? szinten ver sátrat. Nos igen, a kis MT-07-tel egy buszmegállóban megfordulhatunk, és úgy fogjuk vele végigf?zni a város utcáit, mintha gymkhana vébére készülnénk a pénteki csúcsban a Margit körúton.
Pördül, fordul
A fékek adagolhatósága és nyomáspontja is több mint megfelel?, így ezzel is folyamatosan operálhatunk a forgalomban. Ráadasul a blokkolásgátlóval szerelt verzió a 282 milliméteres tárcsákkal szinte beleszögezi a motort a nyári aszfaltba.
Az igényes kerekeken a szokásos 180/55 és 120/70 feszül, ráadásul a Michelin egy olyan fejlesztésével, amibe azonnal beleszerettem, de mivel ez nem gumiteszt, legyen elég annyi, hogy ha rám hallgattok, mindig ezt vegyétek rá, mert megdöbbent?en jól tapad és passzol a futófelület a vázgeometriához.
Ami szintén fontos – és a Yamaha ebben is jó adatokat tud felmutatni -, az a fogyasztás. Egyrészt mert környezetszeret? emberek vagyunk, másrészt mert mindenki jobban teljesít, de az üzemanyag drága, és f?leg egy fiatal motorosnak nem mindegy, hány kilométert tehet meg kedvencével egy tank üzemanyagból. Mi komolyan feszegettük a saját határainkat és a motorét is, és így sem jött ki sokkal többre a fogyasztás 4 liternél, igaz, közúton is kanyarogtunk vele. Ennek köszönhet?en akár 300 kilométert is utazhatunk a mindösszesen 14 literes tankkal.
Fontos még megemlíteni a rendkívül informatív m?szerfalat, amin olyan információkat találunk, mint a hatsebességes váltó aktuális pozíciója és fogyasztásmér?.
‘Pálcika, pálcika, fordított kisszék, hóember’
És amir?l még nem beszéltünk, az az ár. Ez az egyik legfontosabb információ, és ezt most boldogan fogom leírni: 1,7 millió forint alatt már hozzájuthatunk egy MT-07-hez, ami a jelenlegi piacon egy ilyen szint? motorért nagyon jó ár. Mi azért az eggyel drágább, ABS-szel szerelt verziót ajánljuk – a tesztmotor is azzal érkezett -, ami 1 868 000 forintba kerül.
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki szeret a városban motorozás közben mosolyogni és rosszalkodni. De leginkább olyan kezd?knek, akik szeretnének fejl?dni és tudatosan el?re gondolkodnak. Az MT-07 jó tars lehet hosszú id?n keresztül, és a lassú, nyugodt motorozástól a játékos, pörg?s vezetésig mindenben partner lesz. Kis fogyasztás, megbízható soros er?forrás és kezelhet? er?. Minden egyben nagyon kellemes küls? alatt. Hölgyeknek is ideális, mert a 805 milliméter magas nyereg ellenére rendkívül könny? motor a kissebbik MT.
Mi annyira imádtuk, hogy bátran kijelentjük, a 2014-es év egyik legjobb fejlesztése a Yamahaé.
A tesztmotort köszönjük a Yamaha Motor Hungary-nek!
Yamaha MT-07 2014 | |
---|---|
Motor | |
Motortípus: | 2 hengeres, folyadékh?téses, 4 ütem?, DOHC, 4 szelepes |
Henger?rtartalom: | 689 cmł |
Furat x löket: | 80,0 mm x 68,6 mm |
Kompresszióviszony: | 11,5 : 1 |
Teljesítmény: | 55,0 kW (74,8 LE) @ 9 000 rpm |
Forgatónyomaték: | 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6 500 rpm |
Kenési rendszer: | Nedves karter |
Kuplung típusa: | Olajban futó, Többtárcsás |
Karburátor: | Üzemanyag-befecskendezés |
Gyújtás: | TCI |
Indítás: | Elektromos |
Váltó: | Állandó áttétel?, 6 sebességes |
Kihajtás: | Láncos |
Alváz | |
Váz: | Gyémánt |
Els? felfüggesztés: | Teleszkópvillák |
Els? rugóút: | 130 mm |
Utánfutási szög: | 24ş 50 |
Hátsó felfüggesztés: | Leng?karos, (karos felfüggesztés) |
Hátsó rugóút: | 130 mm |
Els? fék: | Hidraulikus kett?s tárcsafék, Ř 282 mm |
Hátsó fék: | Hidraulikus tárcsafék, Ř 245 mm |
Els? gumi: | 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless) |
Hátsó gumi: | 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless) |
Méretek | |
Teljes hossz: | 2085 mm |
Teljes szélesség: | 745 mm |
Teljes magasság: | 1090 mm |
Ülésmagasság: | 805 mm |
Tengelytáv: | 1400 mm |
Minimális hasmagasság: | 140 mm |
Menetkész tömeg: | 179 kg / ABS 182 kg |
Üzemanyagtank kapacitása: | 14 l |
Olajtank kapacitása: | 3 l |
Legutóbbi hozzászólások