EST. 2002

Teszt: BMW 700GS – A mindenes

Az F650GS utódjaként megjelent F700 GS bebizonyíthatja, hogy nem kell szégyenkeznie a BMW belép?kategóriás gépeinek sem. Az F700GS igazi mindenes. De ez vajon unalmassá teszi, vagy csak egyszer?en egy jót motorozunk és fülig ér? szájjal ugrunk le róla?

TESZT BMW 700GS

A karakteres felemás lámpa és a cs?rös orr összetéveszthetetlenné teszi. Formavilágával meg kell barátkozni.

A BMW két oldalról közelíti meg a középosztálybeli túrázókat. Aki kacérkodik a terepezéssel és nem bánja, ha emiatt egy jóval magasabb építés? gépet kell terelgetni, magasabb motorkezelési tudással, és határozottabb fizikai er?vel, annak ott az F800 GS (ennek a tesztjét már olvashattátok: F 800 GS).

De ha valaki tényleg egy könnyen kezelhet? belép?kategóriás (és ezt nem lenéz?en mondom), mindenre használható túragépet szeretne, annak jó választás lehet az F 700 GS. A motorgyártóknál mára már megszokott trendet, miszerint azonos alapokkal több gépet is gyártanak, a BMW is alkalmazza.

A két GS, az F700GS és az F800GS nagyon szorosan összefonódik, ennek ellenére kell?en eltér? a két gép karaktere. A váz is azonos, azonban a 800-as már hosszabb és jóval vaskosabb villákon gurul, nagyobb rugóúton dolgozó er?sebb gátlóval. És ne feledkezzünk meg az F800GT-r?l sem, de azon már jóval nagyobbak a különbségek.

A kezel?szervek és a m?szerfal azonos a három a gépen. A 700-as típusjelzés csalóka, mert a három gép szinte azonos blokkal van szerelve, de míg 700-as 75 LE-t ad le 7.300-as fordulaton addig a 800-as tesó egy 10-essel többet tud. A BMW nagyrobogóiban is alkalmazza ezt, ugyanis a C600 Sport és a C650 Gt is ugyanazzal a 647 köbcentis motorblokkal dolgozik. A BMW a kompakt (és olcsóbb) építés miatt soros kéthengeres blokkot használ, így könnyebbek és kisebbek a közép Gs-ek blokkjai.  A rezgésmentes motorblokkért kiegészít? hajtókar segíti a tömegkiegyenlítést.

A kerekek között is láthatjuk, hogy más réteget céloz a BMW. Míg a 800-as f?zött kereken, addig a 700-as öntött alu kereken gurul. El?l 19, hátul 17-es méretben. Az apró részletekre is érdemes odafigyelnünk, egy ilyen például a küll?n kivezetett szelep is. A gumiválasztás is az aszfaltot részesíti el?nyben, a Bridgestone Battlewing gumik megadják magukat a terepen.

TESZT BMW 700GS

Ledes hátsó lámpák mellett találunk rajta „szivargyújtót” is, tankolni viszont az ülés alá kell…

A fékek beszállítója a Brembo, ami jól illik a BMW koncepciójába. „Biztonság 360°-ban”, melynek keretén belül az összes BMW ABS-szel szerelve került forgalomba. A kétcsatornás blokkolásgátló rendszer fixen m?ködik, kikapcsolni nem tudjuk. El?l a dupla 300 mm-es tárcsák, míg hátul egy szimpla 265mm-es lassít. Míg az ABS alapfelszereltség, addig az ASC (Automatic Stablilty Control – menetstabilizáló rendszer) és ESA (Electronic Suspension Adjustment) feláras. ASC egy gombnyomással kiiktatható, ha valakit zavarna.

Az ASC a hátsó kerék kitörését és a az els? kerék felemelkedését hivatott megakadályozni. Ez utóbbira viszonylag kevés az esély, viszont a kerék kipörgése földúton valós veszély. Az ESA állítgatása már ennél bonyolultabb egy kicsit. Ez esetben a bal oldalon egy gombnyomásra állíthatjuk a hátsó futóm? csillapítás értékeit három szinten. Comfort, Normál és Sport fokozatban. Az el?feszítést is állíthatjuk, ám ehhez már némi kézi er? is szükséges. Egy kis teker? segítségével szabályozhatjuk azt. Az els? futóm?n nincs állítási lehet?ség, a túrás üzemmódban megfelel?ek a beállításai.

TESZT BMW 700GS

A 700 GS 800-as kéthengeres soros 75 lovas blokkal van szerelve. ABS, ASC és az állítható ESA segíti az élvezetes motorozást. A lábunk könnyen leér róla.

A küls?t nem érdemes részletezni, azt könnyen el lehet dönteni akár a képek alapján is. Sokan szidják, azonban azt mindenképpen megjegyezhetjük, hogy egyedi és könnyen felismerhet?vé teszi. A nagy GS-b?l ered? tekintélyt itt nem érezzük, de azt azért igen, hogy jellegzetesen BMW-s a küls?.

Az els? kacsacs?r-motívum itt is visszaköszön, az els? idomon található kis plexit valamennyit segít a szélvédelemben, de azért csodákra ne számítsunk. A m?szerfal a GS-ekhez járó egymásra tett két tojás, az analóg mutatókkal. A jobb oldali digitális panel már érdekesebb. Itt a legfontosabb adatokat, között a fokozatkijelzést is megtaláljuk (napi számláló, átlag fogyasztás, küls? h?mérséklet, üzemanyag szint, motor h?mérséklet h?t?víz).

TESZT BMW 700GS

Ha a tereppel nem is, de a földúttal mindenképpen elboldogul. Ha az off-road felé húz a szívünk, ott a 800-as GS.

A BMW F700 GS kétszer is volt nálam. Egyszer kora tavasszal, és egyszer nyáron ismét. Ennek köszönhet?en sikerült kipróbálnom szinte minden körülmény között.  El?ször kezdeném a városi használattal. Kifejezetten jól és könnyedén lehet vele menni a városi forgalomban, Egyrészt elég kicsi és könnyen elférünk vele, másrészt nagyon könnyen kezelhet? a blokkja, illetve a teljesítményleadása nagyon barátságos. A fékek a városi használatnak teljesen megfelelnek. A kétszemélyes mód sem borítja meg a jól kezelhet? egyensúlyát.

A fogyasztás baráti (4.5l), így aki napi, munkába járós céllal használja, annak is jó választás. Bár alapesetben nem jár hozzá, de az extraként rendelt dobozokkal a mindennapok is könnyebbek lehetnek vele. Városa használathoz a Comfort beállítást egy mozdulattal elvégezhetjük és már szinte élvezni fogjuk a kátyúkat. A futóm? a városi használathoz kell?en lágy, nem találtam benne kivetnivalót. A lábtartó, kormány, ülés-háromszög is jó, szóval kifejezetten ajánlom városi használatra.

Az F700-as egy all-rounder, tehát némi terepezést is be lehet vele vállalni. A kiegészít?k közt csemegézve találtam hozzá enduró lábtartót, rallye ülést és endurós markolatvéd?t is. Ezt azért egy kicsit túlzásnak tartom. Bár ki lehet vele menni enyhe terepre, inkább úgy fogalmaznék, hogy földútra, de ne ezzel akarjunk elindulni a hatnaposon. Ha terepezésre is vágyunk, arra ott az F800GS.

TESZT BMW 700GS

Nem lesz a kanyarok ördöge, de nagyon könnyen vezethet? és élvezetes vele a motorozás. Kezd?k szeretni fogják!

Elmentem vele egy komolyabb hazai túrára is. Levi haverom elhívott egy „kis” vasárnapi motorozásra. Ebb?l a „kis gurulásból” egy Budapest-Parádsasvár-Lillafüred-Budapest túra lett. Ez még kora tavasszal volt, így elég hideg volt és a hegyen helyenként még hófoltokkal is találkoztunk. Az els? amit gyorsan megjegyeznék, az a markolatf?tés. Fenomenális! Akármilyen hideg van, ha a kezünk nem fázik, akkor mi sem! A másik fontos dolog ezzel kapcsolatban, hogy a kezünk is sokkal finomabban és pontosabban mozog, ha megfelel? h?fokon üzemel. Így egy monotonabb túrázásnál sem törik le az ujjunk, ha hirtelen fékezni kell.

TESZT BMW 700GS

A két analóg tojás egymásra helyezve és a digitális panel alkotja a kis GS család m?szerfalát. Az információ b?ven elég, köztük a fokozatkijelz? is megtalálható.

Visszatérve a túrára. Többnyire sportmotorok voltak a csapatban. Odafelé még kicsit zavart, hogy lemaradok a nyíltabb szakaszokon, a 700GS vége valahol 180 környékén van, de 150 felett már eléggé fúj rajta a szél.

Persze amikor megálltunk mindenki dörzsölte, lehelgette a kezét, de én csak amolyan Dumb&Dumber-esen megkérdeztem, hogy adjak-e egy tartalék keszty?t, mert nekem izzad a kezem. 

A kanyarokban persze nagyjából tartottam a tempót, persze nem a könyökünket húztuk a földön, de dinamikusan motoroztunk. Mentem egy kört az egyik R1-essel és a sokk ekkor ért … Halálfélelmem volt a vízfoltos, hideg úton és baromi kényelmetlen volt. Ekkor döbbentem rá igazán, hogy igazi kincs ez a kis bömös. Bár sportmotor beállítottságú vagyok, de gyorsan vissza is adtam. Annyit hozzá kell tenni, a nap végére eléggé elzsibbadtam ezen is, hosszú távon azért már megérezzük a hátsó felünket.

Az elektronikai eszközök némi nyugalmat és önbizalmat adnak, f?leg kezd? motorosoknak. A menetstabilizáló rendszer jól m?ködik, viszonylag ritkán avatkozik be, de biztonságérzetet ad. Az ABS kiélezett körülmények közt (értsd: ha nagyon hajtod) némi fékezésbeli pontatlanságot ad, de ezt kompenzálja hogy normál használat mellet jóval biztonságosabb mint egy sima fékrendszer. A futóm? rendben volt, az elektronikus állítással könnyen kényelmesebbre vagy éppen sportosabbra szabhatjuk. Érezni is a különbséget, de a futóm? kellemes lágy túrás érzete eközben nem változik.

Összességében egy nagyon jó belép?-középkategóriás gép az F700-as. Bátran ajánlom kezd?knek, újrakezd?knek, esetleg hölgy motorosoknak. Nem egy tucatmotor és nagyon könnyed és felh?tlen vele a motorozás, mindezt 4.5 literes fogyasztással.

TESZT BMW 700GS




ugrás fel