EST. 2002

Teszt: BMW F 800 S

Váz és futóm?

El?l a hagyományos teleszkópvilla, míg hátul a félkarú leng?villa központi rugóstaggal nyeli el az út egyenetlenségeit. Nem is akárhogyan!

Olyan sportosan kényelmesen. Elég jó kompromisszumot kötöttek ezzel a gyári beállítással, de természetesen további állítási lehet?ségek is a tulajdonos rendelkezésére állnak.

Az F 800-ra szerelt Continental gumik is jól harmonizáltak ezzel a futóm?vel.

Fék

Brembo el?l-hátul, de azzal a kis bibivel volt megáldva szerencsétlen, hogy az ABS-t nem lehet kikapcsolni rajta. A rossz utakon, ez is – mint az R 1200 S – fékezés közben elengedi a nyomást a rendszerb?l, ha a kerék felpattan a leveg?be. Ezt többször megszívtam ezen a motoron is, és majdnem ütközés lett a vége.

Sokkal nagyobb követési távolságot kell tartani a rossz utakon, mint az ABS nélküli motorokkal. Vagy rászoksz arra, hogy nem az utolsó pillanatban veszel féktávot, ami egyébként javítja a baleseti statisztikákat is. Jó úton nagyon jó fékhatást lehetett vele elérni.

Majdnem négy évre volt szüksége a BMW-nek, hogy betömje a lukat az F650 és a nagyobb boxerrel hajtott modelljei között. A beavatkozás eredménye az új F800S/ST, amely a BMW gyár szerint kiváló vezetési tulajdonságokkal és szuper kezelhet?séggel bír.

Ennek a motornak az alapjait 2001 novemberében fektette le a gyár, amikor kiadta a feladatot 25 tervez?mérnöknek, hogy tervezzenek egy középkategóriájú motort, amely az f650 és a nehézosztályú modellek kötött betölti az ürességet. De nem csak egy középkategóriás modellr?l volt szó, hanem egy olyan motorról, amely kiemelkedik a vezethet?ségével, kezelhet?ségével, komfortjával és még ki is néz valahogy. Nos, hogy ezt a feladatot megoldhassák, a BMW tervez?i egy teljesen üres papírlapot fektettek a rajzasztalra és terveztek meg mindent az alapokról, nem pedig a régebbi modelleket fejlesztgette tovább. Az osztrák Bombardier-Rotaxal közösen együttm?ködve kifejlesztettek egy teljesen új 800-as motorblokkot. Hogy a legszélesebb körben érdekl?désre találjon, ezért két variánssal rukkoltak el?: sportíve S verziót és az annál célirányosabb ST modellt.

Azért az F800 S/ST sem teljesen rezgésmentes de pont attól tartotta meg a kéthengeres adta érzést. A blokk kompakt méretei lehet?vé tették, hogy a BMW keskeny vázat használhasson. Hogy a súlypontot a lehet? legjobban a kerekek között tartsák, így a gyár a 16 literes benzintankot ismét a nyereg alatt helyezte el.

A futóm?vek technikai jellemz?i a két típusnál megegyeznek de mindenképp különválasztandók egymástól. Az F800 egy olyan motor, amely egyb?l jó. A komfortot tovább növeli a kiváló légterel?. Ami azonnal felt?nt, az a 820 mm magasságú nyereg, amely egyik modell esetében sem állítható. Már az indulásnál felt?nt a kormánycsillapító jótékony hatása és a blokk tökéletesen beállított, egyenletes járása. A biztos hatsebességes váltó kombinációban a pontos befecskendezéssel illetve a karbantartásmentes fogasszíj valóban igen jó benyomást alakít ki az F800 képér?l. A fékek az F800S/ST-n kiválóak, Az óriási féker?t, a hatalmas 320 mm-es els?, és a 265 mm-es hátsó féktárcsák négydugattyús féknyergeivel biztosítja.

Az új F800 S/ST egy igen mély benyomást kelt? újonc, amely nagyon sok élményt fog nyújtani leend? tulajdonosának külsejével, technikai újításaival, tökéletes kormányozhatóságával. Valószín?leg nagyon széles körben várható az elterjedése.

(BMW)

Utascipelés

El?l és hátul is, kényelmes üléspozícióban lehet elhelyezkedni. Elöl a nem túl magas pilótáknak is leér a lábuk, ha meg kell állni és hátul sem az a kucorgós pozíció várja a kedvest, ha vinni kell valahová.

Összegzés

Összességében nekem nagyon tetszett, leszámítva azt az egy-két apróságot, amir?l írtam. Ez egy használatra termett motor, amivel még a gyerekek is könnyen elbánnának.

Benk? Zsolt

ugrás fel