Hogy ?szinte legyek, sosem értettem, hogy kiknek és mire is szánják az olyan motorokat, mint amilyen a G650 Gs BMW is. Ami mindenre jó, az nem jó igazából semmire. Városban talán túl széles, terepre nehéz és nem igazán odavaló, túrázáshoz kicsi és talán kényelmetlen is. De félretettem az el?ítéleteimet és megnéztem, mit is tud a valóságban!
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Yizo Photo
Könny? terepre bátra kimerészkedetünk vele, de terepszakaszokat összeköt? aszfaltos utakon van igazán elemében
A G650GS mellé egy magasított, endúrósabb változatot is kínál a BMW ez pedig a G650GS Sertao. A Sertao alapjait tekintve teljesen megegyezik a sima GS-sel. Néhány dologban különbözik, ezek a következ?k. A rugóút el?l és hátul is egyaránt 210 mm-re n?tt (170 mm-r?l), ez már drótküll?s f?zött kerekekre támaszkodik – az els? ráadásul nagyobb, 21”-os. Magasabb, 860 mm-es üléseket kapott és terepen jobban használható, vékonyabb gumikon fut. És persze a sportos, határozott, kék-fehér Sertao-dizájn! Csak ez a modell fut ezzel a színvilággal.
Csak a Sertao fut ezzel a sportos dizájnnal. Ránézésre is látni, hogy terepre (is) szánták. Hosszú rugóutak, kormányvéd?k, f?zött kerekek, masszív blokkvéd? lemez és bukócs?.
Ha már a küls?ségeknél tartunk kinézetre nekem tetszett. A színeket jól eltalálták, kifejezetten pofás és egyben van, egyedül a vékonyka els? villa, ami talán kilóg a képb?l.
A Sertaóban ugyanaz az egyhengeres, két felülfekv? vezérm?tengellyel (DOHC), befecskendezéssel és kett?s gyújtással ellátott, folyadékh?téses, 652 köbcentis blokk dolgozik, minta a sima GS-ben. A számok tükrében ez 48 LE-t és 60 Nm-es nyomatékot jelent (létezik egy fojtott változat is). A valóságban pedig a vele szemben támasztott igényeket kielégíti. Terepre, városba teljesen jó, a gyorsabb aszfaltos szakaszokon nem egy adrenalinbomba, de kifejezetten rugalmas és könnyen, jól használható a motor akár két személlyel is.
Ami viszont bámulatos volt, az a fogyasztás. A gyári adatok közt 3,2 – 4,3 liter szerepel 100 km-re. Persze ezeket az adatokat sokszor megmosolyogjuk, de erre most rácáfolt a BMW. Én vegyes használat mellett 4 l alatti fogyasztást mértem, ami azért eléggé rendben van. A blokk egyébként pörg?s, jól forog 160 km/h feletti tempóra képes vele a GS. Mindehhez egy ötsebességes váltót kapott.
A 650-es egyhengeres blokk, pörg?s, könnyen viszi a 193kg-os testet. A hátsó rugóstag el?feszítése könnyedén állítható kézzel. A doboz gyári tartozék, ami sokat segít túrázáskor és a mindennapokban is. De miért is van két kipufogódob ?
El?l egy 300 mm-es szimpla tárcsafék van kétdugattyús, úszó ágyazású féknyereggel, hátul egy szintén szimpla, egydugattyús 240 mm-es. A fék teszi a dolgát, de nem a csúcspontja ennek a BMW-nek. Földútra teljesen jó, de ha aszfalton nyaggatjuk, akkor elférne még egy kis féker?. A másik dolog ami nem jött be az az ABS m?ködése. Az els? fékkel még úgy ahogy meg voltam elégedve, de a hátsó féknél túlságosan beavatkozik a rendszer. Vagyis szinte teljesen elveszi a féker?t és hullámzóan adja vissza. Ha a városba megyek vagy kanyargok, akkor sokszor használom a hátsó féket, és engem nagyon zavart. Ki is kapcsoltam szinte mindig. Persze sokat segít, ha csúszós, poros, kavicsos aszfalton vagyunk, f?leg a motoros pályafutásuk elején lév?knek, de én inkább kikapcsolva használtam.
Dombról le, kerékre fel! A Sertao kellemes partner egy kis kikapcsolódáshoz!
A motorra rápattanva endurós érzés fogad minket. A kormány szélesen van, a kormányvéd?k méginkább ezt az érzetet keltik. Az üléspozíció egyenes, endurós. A lábtartót tudjuk krossz csizmával és utcai csizmával is használni. A bels? gumija ugyanis kivehet?. Az ülés kényelmes. A kezel?szervek, kapcsolók könnyen elérhet?ek, egyedül a markolatf?tés és a vészvillogó kapcsolója az, ami a m?szerfal mellett kapott helyet. Nehézkesen elérhet? és nem túl szép. A m?szerfal rendben van. Napi számlálók, üzemanyagszint jelz?, a kontroll-lámpák és az ABS lámpa is helyett kapott, ami kikapcsolt állapotban folyamatosan világít.
Széles kormányának köszönhet?en játszi könnyedséggel irányíthatjuk. Mindenhol kipróbáltam a gépet. Mentem vele könnyebb és nehezebb terepen, városban és kanyargós útszakaszokon is, egyedül is és utassal egyaránt. A terepezési képességei egy városi motorhoz képest nagyon jók, de ne várjunk t?le igazi endurós értékeket. Mélyebb homokban nehéz vezetni, és ne felejtsük el hogy közel 200 kg-ot nyom. Ha állva megyünk vele, túl szélesen tartja a térdünket. Mindezek mellett azt mondom, nyugodtan menjünk ki vele terepre, f?leg ha az kemény talajú. Nem fog csalódást okozni.
A kanyarvadászathoz is kellemes partner, bár a vékony gumik és a magas felépítése kicsit bizonytalanná teszi. Viszont ahol a leginkább élveztem a motorozást az a városi használat volt. A magas építése miatt jól kilátunk. A széles kormány magabiztos érzést ad és könnyed irányíthatóságot. Az üléspozíció kényelmes. A hátsó dobozba tudunk pakolni a mindennapi használathoz. A kátyúk, úthibák, villamossinek, járdák látványa most kifejezetten örömet okozott, ugyanis ezzel a motororral keressük a pillanatot, amikor m?ködésre késztethetjük a futóm?vét.
Zárásként még annyit, hogy sikerült megfejtenem, kiknek is szánják ezt a modellt. Nem a „racereknek”, az biztos, de mindenkinek, aki a hétköznapokban jól használható soft-endurót keres és nem fél vele kimenni a terepre sem!
Klikk a képre! Galéria nyílik!
M?szaki adatok és alapár: itt
Legutóbbi hozzászólások