Mikor el?ször találkoztam a Hyperstradával, azt gondoltam, hogy a Borgo Panigale-i mérnökök a szokásos és elcsépelt megoldáshoz nyúltak. Fogtak egy meglév? modellt – jelen esetben a Hypermotardot – és kicsit lebutítva és egy új fantázianévvel ellátva már piacra is dobták az új túramotorjukat.
Szöveg: Varga Gerg?. Triple
Képek: Polónyi István Polis
Az ott egy Hypermotard? Vagy talán egy Multistrada? Egyik sem …
Ez a hipotézisem az els? körforgalomból való kihajtás után omlott össze, de teljesen. Az persze ne legyen kérdés, hogy a gének jelent?s része azonos a Ducati „Hyper” családban. Azonban a kell? irányú változtatások és a Multistrada szellemisége egy új lehet?séget teremtett.
Az alkotók semmit nem bíztak a véletlenre és ha már létrehozták két világ találkozását azonnal egy új er?forrással is ellátták a jövevényt. A motor tökéletesen eltalált koncepció. Alacsony fordulatszámtartományban is jól dolgozik és szinte nulla a V2-re jellemz? rángatás. Könnyedén mozgatja a motort akár két személlyel és csomaggal együtt is bármilyen körülmények között, s?t ha kell rendelkezésre áll olyan mennyiség? tartalék, hogy a nagyobb köbcentis túramotorok kategóriájával is könnyedén lépést tud tartani.
A motorblokk azonos a Ducati Hyper családban. A Hypermotard 2007-es megjelenésekor az 1.100-as V2-es blokk dobogott, ezt azonban 2009-ben váltotta egy 796 ccm-es mérsékeltebb, de felhasználhatóbb er?forrás. De a Ducati nem állt meg és 2013-ban szintén el?rukkolt egy új er?forrással, ez ketyeg az általunk tesztelt Hyperstradaban is. Az új 11 fokos Testrastretta L2 -es , négy szelepes motorblokk 821 köbcentis és desmodromic vezérlés?. A desmo, bár pontosabb és magas fordulatszámon jobb vezérlés tesz lehet?vé, szerelése nehézkes és drága. De ez ne riasszon el minket, a Ducati az új modelljei mellé jóval hosszabb szervizintervallumot ígér. Ez jelen esetben 30.000 km.. Ennyit sajnos nem volt nálunk a Hyperstrada, de higgyünk a számokban.
A Hyperstrada a kanyarokban éppúgy megállja a helyét, ahogy egy hosszabb túrán. Az oldaldoboz és az élmény szériafelszereltség.
A motorblokk 110 LE-s és 90 Nm nyomatékú, amit egy Magnetti Marelli elektronika tart kordában és a gázkezelés is a teljesen elektromos, Ride-by-Wire rendszer?. A Ducati sohasem a visszafogottságáról volt híres. Ez jellemzi a Hyperstrada m?szerfalát és elektronikai megoldásait is.
A multifunkcionális m?szerfalon a b?séges információk mellett (lásd m?szaki adatok) a DTC-t (Ducati Traction Control) és az ABS-t is több lépésben állíthatjuk. Visszatérve egy picit a m?szerfalra. Analóg mutatót ne nagyon keressünk. A világ a digitális felé halad, ebb?l a Ducati sem akar kimaradni. Ha végignéztük a stílusos Ducati animációt, akkor megtapasztalhatjuk, hogy a full LCD-kijelz? egyébként eléggé érthet? és viszonylag könnyen kezelhet?. A bal oldali gombok segítségével lépkedhetünk a menürendszerben. Itt háromféle vezetési mód közül választhatunk, akár menet közben is. Nem kell mást tennünk csak elzárni a gázt és kiválasztani a megfelel?t.
Az új Testastretta L2-es er?forrás most 821 köbös, Magnetti Marelli elektronikával, desmo vezérléssel és háromféle vezetési karakterisztikával.
A vezetési módok közül a leggyengébb az Urban mód. Ez esetben csupán 75 LE áll rendelkezésünkre szuperlágy gázreakcióval, és az ABS beavatkozása is itt a leger?sebb, a 8 fokozatban állítható DTC itt 6-os szinten van. Ez az a mód, amir?l viszonylag gyorsan át is kapcsolunk a középs? Touring módra. Itt már mind a 110 lóeró bevethet? és a gázreakció is jóval hirtelenebb, a DTC is 4-esbe kapcsol vissza. Az alapvet? motorozáshoz b?ven elég a Touring mód, s?t azt mondom a hétköznapi, túrázós használathoz ez a legideálisabb. De hogy mit is tud a Hyperstrada azt a Sport mód mutatja meg nekünk. Itt a DTC 3-s szintre kerül és a gázreakció is nagyon közvetlen, nagyon agresszív lesz. Ez esetben már igazán érezhet? a V2-es er?s nyomatéka és robbanó karaktere. A Touring módban jobban használható a Hyperstrada, de ha valaki egy ilyennel jár, akkor azokat a pillanatokat fogja várni amikor végre átkapcsolhatja a sport módba.
Válasszuk az Urban vagy Touring módot,
így lazán és stresszmentesen “krúzolhatunk” a városban …
A váz a Ducatitól megszokott kett?s falu acél-cs?váz, ami egy alu segédvázzal lett kiegészítve. Ebben 43 mm-es fordított Kayaba villák rugóznak 150mm-es úton, de itt meg kell elégednünk a gyári beállításokkal. Hátul viszont egy állítható Sachs monoshock gátlót terhelünk egy félkarú leng?villán keresztül. A leng?villa már önmagában is szép látvány, ráadásul az elénk táruló hátsó 5.5×17-es tízküll?s hátsó kerekek is szemet gyönyörködtet?ek! Az els? kerék 3.5×17-es, ebb?l adódóan a gumiválasztás is sport-túrás lehet?ségeket rejt magában. Elöl 120-as, hátul 180-as Pirelli Scorpion Trail gumik nyüszítenek egy-egy supermotos csúsztatást követ?en.
Az üléspozíció szupermotós, kevés mozgást enged, de kényelmes. A plexi meglep?en jól eltereli a menetszelet. A m?szerfalon pedig legeltethetjük a szemünket.
Ahogy ráül az ember, érzi, hogy az új Ducati sokkal több annál mint egy átalakított modell, az üléspozíció szupermotós de mégis kényelmes, a vezethet?ség pedig semmihez sem hasonlítható. Ahogy ráülünk a motorra és elindulunk vele azonnal érezzük, hogy itt valami nem stimmel. A megszokott vezetési technikáink mintha cserben hagynának minket. Minden magától és játszi könnyedséggel történik.
Elég a legkisebb mozdulat és a motor azonnal az ideális íven fordul, de a következ? percben már azt vesszük észre, hogy szinte szupermotózunk egy körforgalomban, majd elhagyva azt mintha megnyúlna a tengelytáv és komoly stabilitással távolodunk, közben a túramotorokra jellemz? nyugalommal el?zünk meg bármit ami az utunkban kerül. A kidolgozottság nagyon magas szint?, mint egy különleges mesztic akivel öröm megjelenni bárhol és bármikor.
Minden kis részlete játékos, de ugyanakkor funkcionális és dinamikát sugárzó. A hátsó lámpa pedig gyönyör?. A kofferekt?l kicsit ugyan nehéz felszállni viszont széria tartozékok és levehet?ek. A kofferek mellett a 2db 12V-os csatlakozó is segíti a kényelmünket, amelyekbe a GSP mellett egy f?thet? thermo ruhát is elláthatunk energiával.
… vagy tegyük át Sportra és irány a szupermotós kanyarvadászat !
Az üléspozíció a túra és a supermoto keveréke. Az ülés (amellett, hogy szép) kényelmes, de els?re szokatlan módon kevés mozgási lehet?séget kínál. A széles kormány magabiztos tartás ad és nagyon könny? vele irányítani a Hyperstrada-t. A kezel?szervek a Ducatitól megszokott magas min?ség?ek. Szépek, és jól lehet használni. Ennyire kézreálló érzést egyedül a Ducatiknál és a KTM-eknél tapasztaltunk. Az üléspozíció a kényelem és egyben a motor irányíthatóságának a kulcsa. Tudjuk, hogy motort építeni nem könny?, vázat pedig még nehezebb és azt is, hogy a Ducati mindkett?ben igen komoly eredményeket ért el. Azonban ez valami teljesen más, itt mintha részei és alkotóelemei lennénk a motornak. Minden rezdülésünket követi és tükrözi mindaz ami történik.
A hátsó kerék és az egykarú leng?villa megér egy misét, ahogy a fékek is. Az 50 literes dobozba pakolhatunk, de otthon is hagyhatjuk …
A fékek úgy dolgoznak, mint Fischer Iván kezében a karmesteri pálca. Ha kell sportosan tudunk megközelíteni bármilyen kanyart vagy éppen olyan finoman fékezni, hogy a bóbiskoló utas észre se vegye a lassulást. Tökéletesek. Nem is csoda, hiszen egy radiális rögzítés? négydugattyús monoblock féknyereg lassítja a dupla 320-as tárcsákat elöl, míg hátul egy 245 mm-es kétdugattyús alakítja át a mozgási energiánkat. A többszintes ABS-nek köszönhet?en a lehet? legbiztonságosabb szintre emelhetjük a lassulást. Meglep? módon a szélvédelme is nagyon jó, annak ellenére, hogy a plexit nem tudjuk állítani. A m?szerfalról felénk áramló információ mennyiség pedig mindent tudat velünk, amire csak szükségünk lehet egy utazás alkalmával.
Nem kell leragadnunk az országhatárnál. Ezzel körbejárhatjuk Európa kiköt?it, az útvonal kiválasztás természetesen a “hegyen keresztül” történjen.
A Ducati Hypertstrada egy igazán izgalmas és eredeti szerkezet. Mindegy, hogy az ember lassan túrázik vele, vagy a városban supermoto hangulatban rosszalkodik, esetleg egy szerpentinen f?zi át magát kanyarról kanyarra. A Ducati Hyperstrada mindenben társ lesz, és nem is akármilyen. Jóval közvetlenebb érzést ad, mint a Multistrada, ugyanakkor a supermotókra jellemz? kényelmetlenséget és nyersességet nem érezzük rajta. Az is jól fog vele motorozni, akinek nincs még meg a kell? tapasztalata és annak is önfeledt élményt nyújt aki már magabiztosan tud kezelni egy ilyen szint? technikát. A 16 litert meghaladó üzemanyagtanknak és az 5 liter körüli fogyasztásnak köszönhet?en nagy hatótávolság is elérhet? vele és bármilyen túramotoros csoporttal könnyedén lépést tart a kis mesztic.
A tesztet köszönjük a balatonboglári Full Gas-nak.
M?szaki adatok: http://www.ducatidibosco.hu/motorok/1007&b=347
Legutóbbi hozzászólások