EST. 2002

Teszt, Ducati Hyperstrada – A Mesztic

Mikor el?ször találkoztam a Hyperstradával, azt gondoltam, hogy a Borgo Panigale-i mérnökök a szokásos és elcsépelt megoldáshoz nyúltak. Fogtak egy meglév? modellt – jelen esetben a Hypermotardot – és kicsit lebutítva és egy új fantázianévvel ellátva már piacra is dobták az új túramotorjukat.

Szöveg: Varga Gerg?. Triple
Képek: Polónyi István Polis

Teszt Ducati Hyperstrada

Az ott egy Hypermotard? Vagy talán egy Multistrada?  Egyik sem …

Ez a hipotézisem az els? körforgalomból való kihajtás után omlott össze, de teljesen. Az persze ne legyen kérdés, hogy a gének jelent?s része azonos a Ducati „Hyper” családban. Azonban a kell? irányú változtatások és a Multistrada szellemisége egy új lehet?séget teremtett.

Az alkotók semmit nem bíztak a véletlenre és ha már létrehozták két világ találkozását azonnal egy új er?forrással is ellátták a jövevényt. A motor tökéletesen eltalált koncepció. Alacsony fordulatszámtartományban is jól dolgozik és szinte nulla a V2-re jellemz? rángatás. Könnyedén mozgatja a motort akár két személlyel és csomaggal együtt is bármilyen körülmények között, s?t ha kell rendelkezésre áll olyan mennyiség? tartalék, hogy a nagyobb köbcentis túramotorok kategóriájával is könnyedén lépést tud tartani.

A motorblokk azonos a Ducati Hyper családban. A Hypermotard 2007-es megjelenésekor az 1.100-as V2-es blokk dobogott, ezt azonban 2009-ben váltotta egy 796 ccm-es mérsékeltebb, de felhasználhatóbb er?forrás. De a Ducati nem állt meg és 2013-ban szintén el?rukkolt egy új er?forrással, ez ketyeg az általunk tesztelt Hyperstradaban is. Az új 11 fokos Testrastretta L2 -es , négy szelepes motorblokk 821 köbcentis és desmodromic vezérlés?. A desmo, bár pontosabb és magas fordulatszámon jobb vezérlés tesz lehet?vé, szerelése nehézkes és drága. De ez ne riasszon el minket, a Ducati az új modelljei mellé jóval hosszabb szervizintervallumot ígér. Ez jelen esetben 30.000 km.. Ennyit sajnos nem volt nálunk a Hyperstrada, de higgyünk a számokban.

Teszt Ducati Hyperstrada

A Hyperstrada a kanyarokban éppúgy megállja a helyét, ahogy egy hosszabb túrán. Az oldaldoboz és az élmény szériafelszereltség.

A motorblokk 110 LE-s és 90 Nm nyomatékú, amit egy Magnetti Marelli elektronika tart kordában és a gázkezelés is a teljesen elektromos, Ride-by-Wire rendszer?. A Ducati sohasem a visszafogottságáról volt híres. Ez jellemzi a Hyperstrada m?szerfalát és elektronikai megoldásait is.

A multifunkcionális m?szerfalon a b?séges információk mellett (lásd m?szaki adatok) a DTC-t (Ducati Traction Control) és az ABS-t is több lépésben állíthatjuk. Visszatérve egy picit a m?szerfalra. Analóg mutatót ne nagyon keressünk. A világ a digitális felé halad, ebb?l a Ducati sem akar kimaradni. Ha végignéztük a stílusos Ducati animációt, akkor megtapasztalhatjuk, hogy a  full LCD-kijelz? egyébként eléggé érthet? és viszonylag könnyen kezelhet?. A bal oldali gombok segítségével lépkedhetünk a menürendszerben. Itt háromféle vezetési mód közül választhatunk, akár menet közben is. Nem kell mást tennünk csak elzárni a gázt és kiválasztani a megfelel?t.

Teszt Ducati Hyperstrada

Az új Testastretta L2-es er?forrás most 821 köbös, Magnetti Marelli elektronikával, desmo vezérléssel és háromféle vezetési karakterisztikával.

A vezetési módok közül a leggyengébb az Urban mód. Ez esetben csupán 75 LE áll rendelkezésünkre szuperlágy gázreakcióval, és az ABS beavatkozása is itt a leger?sebb, a 8 fokozatban állítható DTC itt 6-os szinten van. Ez az a mód, amir?l viszonylag gyorsan át is kapcsolunk a középs? Touring módra. Itt már mind a 110 lóeró bevethet? és a gázreakció is jóval hirtelenebb, a DTC is 4-esbe kapcsol vissza. Az alapvet? motorozáshoz b?ven elég a Touring mód, s?t azt mondom a hétköznapi, túrázós használathoz ez a legideálisabb. De hogy mit is tud a Hyperstrada azt a Sport mód mutatja meg nekünk. Itt a DTC 3-s szintre kerül és a gázreakció is nagyon közvetlen, nagyon agresszív lesz. Ez esetben már igazán érezhet? a V2-es er?s nyomatéka és robbanó karaktere. A Touring módban jobban használható a Hyperstrada, de ha valaki egy ilyennel jár, akkor azokat a pillanatokat fogja várni amikor végre átkapcsolhatja a sport módba.

Teszt Ducati Hyperstrada

Válasszuk az Urban vagy Touring módot,

így lazán és stresszmentesen “krúzolhatunk” a városban …

A váz a Ducatitól megszokott kett?s falu acél-cs?váz, ami egy alu segédvázzal lett kiegészítve. Ebben 43 mm-es fordított Kayaba villák rugóznak 150mm-es úton, de itt meg kell elégednünk a gyári beállításokkal. Hátul viszont egy állítható Sachs monoshock gátlót terhelünk egy félkarú leng?villán keresztül. A leng?villa már önmagában is szép látvány, ráadásul az elénk táruló hátsó 5.5×17-es tízküll?s hátsó kerekek is szemet gyönyörködtet?ek! Az els? kerék 3.5×17-es,  ebb?l adódóan a gumiválasztás is sport-túrás lehet?ségeket rejt magában. Elöl 120-as, hátul 180-as Pirelli Scorpion Trail gumik nyüszítenek egy-egy supermotos csúsztatást követ?en.

Teszt Ducati Hyperstrada

Az üléspozíció szupermotós, kevés mozgást enged, de kényelmes. A plexi meglep?en jól eltereli a menetszelet. A m?szerfalon pedig legeltethetjük a szemünket.

Ahogy ráül az ember, érzi, hogy az új Ducati sokkal több annál mint egy átalakított modell, az üléspozíció szupermotós de mégis kényelmes, a vezethet?ség pedig semmihez sem hasonlítható. Ahogy ráülünk a motorra és elindulunk vele azonnal érezzük, hogy itt valami nem stimmel. A megszokott vezetési technikáink mintha cserben hagynának minket. Minden magától és játszi könnyedséggel történik.

Elég a legkisebb mozdulat és a motor azonnal az ideális íven fordul, de a következ? percben már azt vesszük észre, hogy szinte szupermotózunk egy körforgalomban, majd elhagyva azt mintha megnyúlna a tengelytáv és komoly stabilitással távolodunk, közben a túramotorokra jellemz? nyugalommal el?zünk meg bármit ami az utunkban kerül. A kidolgozottság nagyon magas szint?, mint egy különleges mesztic akivel öröm megjelenni bárhol és bármikor.

Minden kis részlete játékos, de ugyanakkor funkcionális és dinamikát sugárzó. A hátsó lámpa pedig gyönyör?. A kofferekt?l kicsit ugyan nehéz felszállni viszont széria tartozékok és levehet?ek. A kofferek mellett a 2db 12V-os csatlakozó is segíti a kényelmünket, amelyekbe a GSP mellett egy f?thet? thermo ruhát is elláthatunk energiával.

Teszt Ducati Hyperstrada

… vagy tegyük át Sportra és irány a szupermotós kanyarvadászat !

Az üléspozíció a túra és a supermoto keveréke. Az ülés (amellett, hogy szép) kényelmes, de els?re szokatlan módon kevés mozgási lehet?séget kínál. A széles kormány magabiztos tartás ad és nagyon könny? vele irányítani a Hyperstrada-t. A kezel?szervek a Ducatitól megszokott magas min?ség?ek. Szépek, és jól lehet használni. Ennyire kézreálló érzést egyedül a Ducatiknál és a KTM-eknél tapasztaltunk. Az üléspozíció a kényelem és egyben a motor irányíthatóságának a kulcsa. Tudjuk, hogy motort építeni nem könny?, vázat pedig még nehezebb és azt is, hogy a Ducati mindkett?ben igen komoly eredményeket ért el. Azonban ez valami teljesen más, itt mintha részei és alkotóelemei lennénk a motornak. Minden rezdülésünket követi és tükrözi mindaz ami történik.

Teszt Ducati Hyperstrada

A hátsó kerék és az egykarú leng?villa megér egy misét, ahogy a fékek is. Az 50 literes dobozba pakolhatunk, de otthon is hagyhatjuk …

A fékek úgy dolgoznak, mint Fischer Iván kezében a karmesteri pálca.  Ha kell sportosan tudunk megközelíteni bármilyen kanyart vagy éppen olyan finoman fékezni, hogy a bóbiskoló utas észre se vegye a lassulást. Tökéletesek. Nem is csoda, hiszen egy radiális rögzítés? négydugattyús monoblock féknyereg lassítja a dupla 320-as tárcsákat elöl, míg hátul egy 245 mm-es kétdugattyús alakítja át a mozgási energiánkat. A többszintes ABS-nek köszönhet?en a lehet? legbiztonságosabb szintre emelhetjük a lassulást. Meglep? módon a szélvédelme is nagyon jó, annak ellenére, hogy a plexit nem tudjuk állítani. A m?szerfalról felénk áramló információ mennyiség pedig  mindent tudat velünk, amire csak szükségünk lehet egy utazás alkalmával.

Teszt Ducati Hyperstrada

Nem kell leragadnunk az országhatárnál. Ezzel körbejárhatjuk Európa kiköt?it, az útvonal kiválasztás természetesen a “hegyen keresztül” történjen.

A Ducati Hypertstrada egy igazán izgalmas és eredeti szerkezet. Mindegy, hogy az ember lassan túrázik vele, vagy a városban supermoto hangulatban rosszalkodik, esetleg egy szerpentinen f?zi át magát kanyarról kanyarra. A Ducati Hyperstrada mindenben társ lesz, és nem is akármilyen. Jóval közvetlenebb érzést ad, mint a Multistrada, ugyanakkor a supermotókra jellemz? kényelmetlenséget és nyersességet nem érezzük rajta. Az is jól fog vele motorozni, akinek nincs még meg a kell? tapasztalata és annak is önfeledt élményt nyújt aki már magabiztosan tud kezelni egy ilyen szint? technikát. A 16 litert meghaladó üzemanyagtanknak és az 5 liter körüli fogyasztásnak köszönhet?en nagy hatótávolság is elérhet? vele és bármilyen túramotoros csoporttal könnyedén lépést tart a kis mesztic.

A tesztet köszönjük a balatonboglári Full Gas-nak.

M?szaki adatok: http://www.ducatidibosco.hu/motorok/1007&b=347

ugrás fel