A 2013-as évre a Kawasaki mer?ben átdolgozta a kis 250-es Ninját. Olyannyira, hogy egy mer?ben új és már 300 ccm-es modellel rukkolt el?. Ha rápillantunk a kisninjára szinte már-már megdöbbent? a hasonlóság a nagytesókkal, els? blikkre a legtöbb laikus 600-asra saccolta. Egy biztos, ezzel a modellel egyértelm?en a sportosabb vonalat célozza meg a Kawasaki.
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis
Mint a nagyok. A kis Ninja is megkapta a nagytesók vonásait. Markáns lámpa, szép kerekek, hullámos féktárcsa, sportos formavilág.
Azt gondolom, a megjelenésére nem lehet panaszunk. Még tapasztaltabb motorosokat is zavarba hozott az els? pillanatban. Sportos, agresszív lámpatest és els? idomok, karcsú farokidom osztott ülésekkel, és a kimondottan szépre sikerült kerekek mind-mind azt sugallják, itt valami komoly dologról van szó. Persze ha alaposabban megnézzük, észrevesszük azokat az apróságokat, amib?l tudjuk, hogy egy kis ccm-es sportmotort vizslatunk. A m?szerfal is a nagymotorokat idézi, itt a f?szerepbe a nagy analóg fordulatszámmér? került, mellé a digitális LCD kijelz?. Az alapvet? dolgokat megtaláljuk, napi számlálók, odo, üzemanyagszint és persze ezek köré épülnek a megszokott visszajelz? ledek is (index, refi, olaj …). A gazdasági válságra a motor gyártók is reagálnak ugyanis a friss Kawa modellekben, köztük ebben is, megtalálható egy „gazdaságossági mutató” (a kijelz?n egy kis ikon), ami akkor jelez, ha optimális a fogyasztásunk …
A m?szerfal szép lett. F?szerepben a hatalmas analóg fordulatszámmér?, a többi digitális. A sebességfokozat kijelz? már extra.
A Kawasakinál úgy gondolták a 250-es modellt kicsit megizmosítják, így a kis Kawa szíve egy vízh?téses, 296 ccm-es, soros, kéthengeres, elektronikus befecskendezéses blokk lett. Ez 39 le-t és 27 nm-es nyomatékot tud produkálni, ami nyílván nem vetekszik a nagyobb sportmotorok teljesítményével, de egy elég dinamikus közlekedést tesz lehet?vé. Városban gyakorlatilag untig elég, annyit kell csak megszoknunk, hogy a sz?kre szabott 6 sebességes váltót s?r?n kell kapcsolgatnunk. Ha kiérünk a városból akkor kicsit gyorsabb tempónál persze elfogy az er?, de csodát nem várhatunk 300 ccm-t?l. 120-as tempóig kimondottan jól gyorsul, utána azért lassabban vánszorog a mutató. A végsebesség két személlyel 145k km/h óra volt, egyedül valahol 160-170 környékén van. Ha túrázni akarunk, akkor 120-130-as tempót tudunk vele kényelmesen menni. A váltó viszonylag könnyen kapcsolható, párszor azonban el?fordult, hogy visszadobta egy alacsonyabb sebességfokozatba. Annyit azért hozzá kell tennem, hogy szinte új motort kaptunk a tesztre, alig volt benne 700km. Ennek fényében azt gondolom, hogy a váltóval és a kuplunggal kapcsolatos kellemetlen észrevételeim sokat javulnak egy kis használattól. A váltóhoz egy elég extrás kuplungot kapunk, ez az az F.C.C. kuplungszervónak és a csúszó-kuplungnak köszönhet?. Végül is mindent beletettek, amit lehetett ezen a téren. A kuplung papíron azért jóval érdekesebb, mint az életben. Egyszer?en jól m?ködik, lágyan és könnyen kezelhet?. Er?teljesen visszapakolhatjuk a sebességfokozatokat, nem áll meg a hátsó kerék. A teszt elején a lámpánál történt indulásnál éreztem némi rángatózást, de a teszt végére ez nagyjából elmúlt. Az indulásoknál itt azért nagyobb gázfröccsökkel operálunk, mint a nagytesóknál.
A „kis” 300-as blokk 39 le-t tud, pörg?s és jól mozgatja a 172 kg-os gépet. A kipufogó követi a sportmotoros trendet, akárcsak az alu lábtartópedálok.
A magasabb igényekhez és a megnövekedett teljesítményhez a vázat is újra kellett gondolni. A vázon hosszirányban merevítettek az el?djéhez képest, és nagyobb szilárdságú acélból készül. A motortartó bakok itt már gumiból vannak, ezek is hozzájárulnak a vibráció csökkentéséhez és vezetés komfortosabbá tételéhez. A 300-as modell gyönyör? szép felniken gurul már, és a hátsó gumi is szélesebb lett. Elöl 110/70-es hátul 140/70-as gumik feszülnek. Gondolom a kedvez? ár miatt, de az utóbbi id?ben tesztelt összes új „kismotorra” ugyanazok az IRC gumik kerültek. Lehet ?ket használni, de egy komolyabb sportgumi azért ezen elfért volna. A Kakucsring is indokolatlanul kikezdte a gumit, pedig a futóm? rendben volt és azért ésszel mentem én is. Elöl egy 37 mm-es normál teleszkópvilla dolgozik, ezt nem lehet állítani. Hátul egy normál felfüggesztés található, ennek az el?feszítése 5 lépésben állítható.
A tükrök is szépen beleillenek a radikális profilba, de nem sokat látni bennük.
Elég élvezetes fékrendszer került erre a Kawára, csupán apróságokba köthetünk bele. Mindjárt azzal kezdeném, hogy a modell rendelhet? ABS-szel is, miénk nem ezzel volt szerelve. Hátul egy szimpla 220mm-es kétdugattyús fék dolgozik. Ennek az adagolhatósága és a fékereje tökéletesen elég. Sokat használtam a hátsóféket a pályán és a közúton is, tökéletesen elégedett voltam vele. Elöl egy szimpla 290mm-es kétdugattyús fék dolgozik. Az adagolhatósága elég jó, azonban pályán szükséges volt teljes marokkal fékezni, a pontosabb féktávokhoz. Engem nem zavar, mert általában így fékezek, de sokan csak a két újjal, és úgy bizony kevés volt. Van még egy apró dolog amit nem értek, ez pedig az hogy nem lehet állítani a fékkart. Ez egy 1500 Ft-os fejlesztés lenne, nem értem miért nincs fékkar állítási lehet?ség. Elöl és hátul egyaránt szirom alakú vagy más néven hullámos féktárcsák dolgoznak, ami tovább növeli bennünk a „Racing feeling”-et !
A Ninja 300 megállta a helyét a sz?k Kakucsringen. Igazi kanyarvadász lett bel?le
A Ninjára elég nagy volt az érdekl?dés, így nem volt nálunk túl sokáig, de megpróbáltam így is a legszélesebb körben kipróbálni. Városi használatra teljesen jó. Könny? vele szlalomozni, kicsi, elfér mindenhol. Arra kell figyelnünk, hogy lendületben tudjunk maradni, itt ugyanis nem oldunk meg mindent er?b?l. Az üléspozíció és a magassága (785 mm) a kistermet?eknek is kedvez, ugyanis könnyen leér a lábunk és a motor csekély (172 kg-os) súlyát sem nehéz megtartani. Városi közlekedésnél egyedül a tükrökkel nem voltam teljesen megelégedve, ezek bár nagyon jól néznek ki, de nem tudtam igazán jól beállítani. A futóm? elég kényelmes, még a pesti utakon is. A féker? elég, csak a gumira kell figyelnünk ami meg-meg nyikkan néha. A váltót azonban nagyon jól meg fogjuk jegyezni, ugyanis folyamatosan használnunk kell, ha lendületesen akarunk közlekedni. Van nyomatéka és széles fordulatszám tartományban tudjuk használni, de itt ugye a hat sebességfokozat 0 és 150 km/h közti tempóra van szabva. Két személlyel is jól elboldogul, azt hittem jobban megérzi, bár nagytermet? utasokat azért felejtsük el a hátsó ülésr?l. A fogyasztása is kedvez?nek bizonyult, 4l-rel simán elmászkálunk vele, de beszorítható az alá is.
Mint a nagyok, nagyon jó kezelhet?ség és igazi sportmotor feeling
A számomra izgalmasabb rész ezután jött, ugyanis kivittük a Kakucsringre ahol megkergettük szabályozott körülmények között. A gumik bemelegedés után már teszik a dolgukat, de ahogy már fentebb említettem, egy komolyabb sportgumi sokat jelentene. A futóm? elég stabil, nem túl puha a kanyarokhoz és viszonylag jó visszajelzést ad. Csak a hátsó el?feszítésekkel tudtunk volna játszani, de hagytunk mindent, úgy ahogy volt, nem állítgattunk. A fékek bírták a strapát, az els?t határozottan kell használni, de megállítja a vasat. A sz?k kanyarokban jól fordult, néha az elején éreztem némi aláfordulási hajlamot. A váltót lehet és kell is csattintgatni, hogy haladjunk, de ez a pályán kifejezetten élvezetes. A fokozatkijelz? jó hogy extraként volt a gépen, de er?s fényben alig lehetett látni és visszakapcsolásnál eléggé késlekedett. Az üléspozíció is rendben volt, nem túl sportos és én is elfértem rajta a magam 178 cm-vel. Nem kell terpesztenünk, elég keskeny a váz és a tank a lábunk között, ez is fokozza a közvetlen érzést. Aki most kezdi a motorozást, vagy nem akarja magát megijeszteni egy nagymotorral, és vonzódik a sportos karakterhez annak mindenféleképpen jó választás, s?t a könny? kezelhet?sége miatt csajoknak is ajánlom!
Klikk a képre! Galéria nyílik!
M?szaki adatok: itt
Legutóbbi hozzászólások