Így télvíz idején mindig nagyokat sóhajtozva emlékszünk vissza a nyári élményeinkre. Nekem ezek közt van a Kawasaki Versys 1000-es tesztje is. A Kawasaki 2012-ben kihozta a 650-es Versys nagytestvérét, az 1000-es változatot. Tették mindezt azért, hogy a virágzásukat él? sportos és offroad túramotorok mellé méltó vetélytársat állítsanak. A recept is egyszer? volt, pár Z1000-es blokk maradt még a tervez?asztalon, ezeket kicsit átdolgozták és belevarázsolták egy magas építés?, de inkább sportos túramotorba. Mégis ha felmegyünk a Kawasaki oldalára, a nagy Versyst az endurók között találjuk meg és nem a sport-túra motorok között … A teszt végén kiderül vajon helyes-e ott.
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis
Szokták mondani, hogy vékony különbség választja el a zseniket a bolondoktól. Én valahogy így voltam a Versys külsejével. Látom benne a fantáziát és az érdekességet, de nem tudom eldönteni, hogy ez tetszik-e vagy nem, vagy szép-e vagy sem, netán én nem vagyok még elég érett, hogy értékelni tudjam. A részleteket ha külön vizsgáljuk, akkor minden a helyén van. Szép lámpatest, er?s, impozáns villák, szépen kanyargó kipufogócsövek, tankforma …. De ha egészben nézzük, akkor nem az aranymetszés jut róla az eszembe. Persze szoktam mondani, hogy a küls? megítéléséhez nem kell teszt, azt mindenki el tudja dönteni a képek vagy egy szemrevételezés alkalmával.
A Versys külseje megosztó lehet. Egy azonban biztos, szó nélkül nem megyünk el mellette.
Kezdjük a motorblokkal. Ott van ugye kéznél a Z1000-es négyhengeres blokkja. Nincs más feladat, mint felhasználóbaráttá kell tenni. Egy kicsit visszavenni a teljesítményb?l, nagyobb nyomatékot elérni és mindezt úgy, hogy lehet?leg a fogyasztást is csökkenteni tudjuk. Ez persze egyszer? feladatnak t?nik, f?leg ismerve a Z1000-es finom és jól kezelhet? blokkját. A recept egyértelm? volt, a szakácsok jól dolgoztak, a Versys blokkja ilyen lett.
A grafikon jól érzékelteti, hogy egy széles körben használható 1000-es blokkot kaptunk. forrás: Kawasaki
Számokban kifejezve ez a következ?t jelenti. A 77.0 x 56.0 mm furatú, folyadékh?tés?, DOHC 16 szelepes, 1.043 cm3-es soros négyhengeres blokk 118 LE-t és 102 Nm nyomatékot tud felmutatni. Ez a teljesítmény b?ven elég, akár sportosabb igénybevételre is és a kanyargós szakaszokra, autópályázásra egyaránt. Ehhez a blokkhoz egy hatsebességes váltó párosul, ami teszi a dolgát rendesen, nem volt rá panaszom.
A Z1000-es, pontosabban a Versey 1000-es blokkja szépen ki lett dolgozva, az „egyszer?re” megformált h?t? azonban kilóg a képb?l.
Ezt a teljesítményt azonban kordában is kell tartani, és ha ez nem menne akkor a Kawasaki segít nekünk egy kis elektronikával. Maximális és tompított teljesítmény leadás mellett a kipörgésgátló többféle fokozata közül választhatunk.
Ha a tompított teljesítmény leadást választjuk akkor a max. teljesítményünk kb. 75%-t használhatjuk, mindezt lágyabb gázreakciók mellett. A Kawa kipörgésgátló rendszerén (KTRC – Kawasaki Trackion Controll) a teljesen kikapcsolt mellett 3 különböz? fokozatot találunk. Legnagyobb beavatkozás a 3. fokozatban van, ezt tulajdonképpen es?ben vagy nagy csúszós útfelületen érdemes használni. Ez gyakorlatban tényleg úgy m?ködik, hogy rácsavarjuk a gázt, de a motor csak búg és darál, de a hátsó kerék a helyén marad. Ha az 1-2. fokozatot használjuk, akkor már komolyabb gyorsulást tudunk elérni.
Én javarészt teljesen kikapcsolt és 1-es fokozatban használtam. Az 1-es fokozatban csak akkor avatkozik be ha tényleg határozottan, esetleg durván kezeljük a gázt, és a kerék tapadási minimális vagy nincs. Ez a fokozat a sportosabb igénybevételt és az er?teljes kigyorsításokat is bírja. Egyszóval minden felhasználó megtalálja a számára ideális teljesítményt és a teljesítmény átadását az útfelületre.
A kiválasztott teljesítmény leadási módot és a kipörgésgátló állását folyamatosan látjuk az LCD kijelz?n, ahogy a megszokott, de már-már nélkülözhetetlen információkat is. (Küls? h?mérséklet, üzemanyagszint, óra, fogyasztás, hatótávolság…). A ECOnomy ikon már csak hab a tortán…
De ne felejtsük el, hogy sajnos továbbra is a gazdasági válság ösvényén taposunk és ez megmutatkozik a benzinárakban is. A Kawasakinál is belátták ezt a problémát és erre a modellre is felkerült az ECO ikon, ami annyit jelent, hogy ha jól fogyaszt a motor akkor kigyullad a m?szerfalon.
Ennek túrázáskor lehet komolyabb értelme, mert akkor érdemes figyelni, hogy milyen tempó és gázkarállás mellett látjuk még a kis ikont. Persze a napi használatban is tud minket ösztönözni. A fogyasztás vegyes használat mellett 6-6.5 liter körül mozgott, volt benne keményebb autópályás használat, városi barangolás, és persze kanyargósabb szakaszok. Kijelz?n látjuk a fogyasztást is, illetve a hatótávolságot.
Az utóbbival azonban nem voltam maradéktalanul megelégedve, ugyanis amikor autópályán használtam és már csak 70-80km-re elegend? üzemanyagom volt, akkor elég pontatlanul, össze-vissza ugrált az értéke. Én ugye a tábláknak köszönhet?en jól tudtam, mennyit mentem és mennyi volt még hátra, de id? el?tt egyszer csak leugrott nullára a hatótávolságom. Szerencsére jött egy benzinkút és gond nélkül áthidaltam a dolgot.
A bal oldali kormánycsutkán tudjuk állítani a kipörgésgátlót és a teljesítmény leadást is. Tompított módban a max. teljesítmény kb. 75%-át kapjuk. A tükrök jól mutatnak, jól is látni bennük, de hiányzik a fels? csücsök.
A motorblokkot és a futóm? elemeit egy öt elemb?l álló alumínium ikercsöves váz tartja egyben. Keskeny vázat úgy sikerült elérniük, hogy a váz tartó csövei a blokk felett haladnak, és a motorblokk is tehervisel? elem. A Versys elöl egy új fejlesztés? 43 mm-es fordított villára támaszkodik. Az el?feszítést és a csillapítást tudjuk állítani, de csak a jobb oldalon. Az els? villa robusztus megjelenést kölcsönöz a Kawának. A hátsó felfüggesztést úgy oldották meg, hogy a rugóstag a leng?villa felett helyezkedik el közel vízszintes pozícióban. Hátul a csillapítás is és az el?feszítés is állítható, az utóbbit könnyen tudjuk állítani ha esetleg utasmotoroztatásra vagy csomagok felszerelésére kerülne sor.
A hátsó rugóstag fekve került be, az el?feszítést könnyen és gyorsan tudjuk állítani, ha utast és/vagy csomagokat is viszünk magunkkal.
A Versys 17-es kerekeken gurul, elöl hátul sportmotorokra emlékeztet? gumiméretekkel. Elöl 120/70-es, hátul 180/55-os Pirelli Scorpion gumik feszülnek. Ezzel a többcélú gumival akár murvás, földes úton is járhatunk, de az aszfalton van igazán elemében.
Sportos 17”-os kerekek és széles gumik, hullámos 300-as féktárcsa, négydugattyús fék, az ABS alapfelszereltség. Nem a terepmotorozás jut róla el?ször eszünkbe.
A fékek tekintetében is inkább a sportosabb motorozásra asszociálunk. Elöl egy hullámos 300mm-es dupla tárcsafék dolgozik, négydugattyús féknyereggel. Hátul egy szimpla, de ugyancsak hullámos 250mm-es, egydugattyús fék segít a lassulásban. Az ABS alapfelszereltség.
Na de akkor pattanjunk is nyeregbe. A testtartás elég kényelmes, viszonylag egyenesen ülünk a gépen. A széles kormány magabiztos fogást ad, kell is mert ha megrángatjuk a bajszát, szedi is a lábát rendesen. Az ülés elég kényelmes, bár hosszú távon egy kicsit puha szerintem. A lábtartók gumírozottak, így a rezgéseket elég jól elnyelik. Soros négyhengeres létére elég sz?ken tudjuk tartani a térdeinket, nem kell terpeszkednünk. Két személlyel is könnyedén tudunk vele túrázni és hátul van „b?séges” hely a csomagok vagy egy hátsó doboz számára.
Kényelmes üléspozíció, hátul van hely az utasnak és a csomagoknak is. Mi más kellhet még egy kiadós túrázáshoz … ?!
Már többször szóvá tettem, hogy ezek az 1000-es „túra” motorok igencsak tempós haladásra képesek, és a tapasztaltabb motorosokat is meglephetik. Nincs ez másképp a Versysnél sem. A motor által leadott teljesítmény és a soros négyhengeres által keltett audiális élmény igencsak a sportmotorokra vagy a sport-túra motorokra emlékeztet.
Könnyedén éri el a 200-as tempót, és közben kell is kapaszkodnunk rendesen a gyorsulás okozta er?hatás miatt. Az már más kérdés, hogy félig nyitott motorként azért a menetszél is elér minket, de 150-160-as tempóig elég jól eltereli a plexi, amit egyébként fokozatmentesen tudunk állítani 30mm-es tartományban. Ha autópályázunk érdemes az alsóbb tartományba állítani a plexit, mert teljesen kiemelve kicsit olyan mintha egy vitorlavászon lenne kifeszítve el?ttünk és a szél bele tud kapni rendesen. Az üzemanyag tankja 21 litert tud befogadni, ha ideálisan 5,5 literes fogyasztással számolunk, akkor 350-400km-t tudunk vele megtenni tankolás nélkül. Ha komolyabb tempóra képes, akkor ahhoz komolyabb fékekre is szükségünk lesz. Az ABS segít megoldani a váratlan helyzeteket, jól m?ködött. Az els? fék azonban lehetne egy kicsit élesebb.
A kanyarokban, f?leg a gyorsabb szakaszokon kimondottan jól teljesít. Kellemes partner lehet akár hosszabb túrákra is.
A Versys kétszer volt nálam és majdnem 600 km-t mentem vele összesen, úgyhogy volt id?m nyaggatni. Ami sajnos az els? alkalommal kicsit lehúzta a dolgot, az a kopott gumiszett volt és ez ugye nem a motor számlájára írható. Amikor visszaadta,m cserélték is egyb?l.
A második tesztnél már szinte új gumikkal tudtam menni. Ez sokat javított a gép fordulékonyságán és a visszajelzésén, de f?leg lassú és közepesen tempójú kanyaroknál (40-90 km/óra között) éreztem némi bizonytalanságot a motor eleje fel?l. Nem történt semmi, csak maga az érzés amit nyújtott nekem egy kicsit idegen volt. Gyors tempónál és autópálya szakaszokon ezeket egyáltalán nem éreztem, ott mindvégig stabil volt és könnyedén a bizalmamba férk?zött. Nálam a sportosabb gyorsabb szakaszokon egyértelm?en jobban teljesített. Terepszakaszokra nem mentem ki vele, egy földúttal biztosan elbánna, de nem oda való. Hogy miért az endurók között van a Kawasaki oldalán azt nem tudom, én egyértelm?en a túrák vagy kis bátorsággal a sport-túrák közé sorolnám.
A Versys 1000-sel mindenki megtalálja a közös hangot. Inkább a sport túrákhoz sorolható, az aszfalton jól teljesít, a terepszakaszokat kerüljük vele.
Összegzésképpen egy bivalyer?s blokkal szerelt aszfaltra való, akár hosszabb túrákra is alkalmas, karakteres megjelenés? túramotort kap az aki beballag egy Kawasaki szalonba és megadja érte a közel 3.3M Ft-os vételárat.
Klikk a képre! Galéria nyílik!
M?szaki adatok: itt
Legutóbbi hozzászólások