Hirdetés
Kezdőoldal Teszt Teszt, KTM 300 SX-F: 300 lett, maradhat?

Teszt, KTM 300 SX-F: 300 lett, maradhat?

Hirdetés


Ahogy azt bizonyára tudjátok, ilyen „kisköbcentis” négyütem? KTM krosszmotor csupán 2006 óta van jelen a mattighofeni gyár kínálatában, el?tte csak a nagytestvéreivel találkozhattunk a katalógusban, azaz a 450-es és az 525-ös SX-ekkel. Ahhoz, hogy ezt a cikket megírhassam, „apróbb” változtatásokon kellett átessen a paripa. A tesztmotor alapja egy 250-es SX-F volt, amit egy 280 cm3-es tuning-hengerrel, valamint az ehhez tartozó dugattyú-szettel alakítottunk át. A teljesítménynövel? m?téthez egyébként nem kell más, mint egy jól felkészített pénztárca az alkatrészek beszerzéséhez, egy szerel? a beszerelésükhöz, valamint er?s idegzet a kész gép megüléséhez. A „felfúró szett” egyébként gyári, egyenesen a KTM-t?l rendelhet?, így az egész akció megoldható körülbelül feleakkora összegb?l, mintha valamelyik versenytársánál próbálnánk hasonló átalakítást végezni utángyártott alkatrészek felhasználásával.

Szöveg: Szekeres Zsolt Fotók: berán

KTM 300 SX-F – négyütem? háromszázas KTM krosszolója csak tuningszettel lehet az embernek. Ez is egy 250 SX-F-b?l épült.

Tesztmotorunk tehát egy 2009-es évjáratú KTM 250 SX-F, rendkívül könnyen kezelhet? és szerelhet?. Különösen tetszet?snek találom rajta a fekete felniket, valamint a mart villahídat. A 280-as tuningszettet leszámítva tesztmotorunkon még annyi a különbség, hogy a gyári helyett felszereltem rá saját Pro Taper kormányomat, illetve egy, a nagyobb henger?rtartalom miatt megn?tt gázáramlást kiszolgáló, nyitottabb, WRP gyártmányú kipufogódobot.

Módosítások: Pro Taper kormány…

…nyitott WRP versenydob…

…és egy 280-as KTM-tuningszett.

A teszt során a futóm?vet sajnos nem sikerült komolyabb igénybevételnek alávetni (az ugratókat leszámítva, persze), hiszen vendéglátónk, Jakob Béla rendszeresen karbantartja ?rbottyáni krosszpályáját, így néha olyan érzésem volt, mintha autópályán motoroznék, annyira sima volt a talaj. Mindössze egy-két helyen találkozhattam a régi M7-es autópályára emlékeztet? terepviszonyokkal, csak itt nem tartottak ki órákon át a göröngyök.

Repüla-repüla Kisszekér!

A progresszív csillapítású WP PDS rugóstag himbarendszer nélkül, közvetlenül a leng?karhoz csatlakozik.

A fellelt néhány vízelvezet? árkocska a kiválóan kidolgozott, fordított WP els? villának, és szintén WP gyártmányú PDS hátsó rugóstagnak meg sem kottyant, úgy nyelték az akadályokat, mint segédmunkás a kiskevertet. Az SX-F rugózó elemeinek szelepelése és beállításai kisebb módosításon estek át a 2009-es évre a tavalyi modellhez képest, aminek hatására sokkal barátságosabb és könnyebben kihasználhatóbb lett a motor, f?leg nekünk, hobbistáknak, de természetesen az állíthatósága megmaradt, így egy brutális szuperkrossz pályán sem éri majd meglepetés. A megfelel? fékhatásról Brembo fékek gondoskodnak, mint minden KTM-en, ezt már több mint tíz éve megszokhattuk. Adagolhatóságuk kiváló, de ezzel amúgy sem volt sohasem baj, most sem lesz.

Brembo, mi más? Kiváló olasz fékek immár több mint 10 éve a KTM-eken.

Hullámos tárcsák, hogy a féknyereg ne menjen tele sárral.

Elöl a 2007-es 250-es, hátul a ’09-es 300-as. Egypetéj?ek, de lelkületük különbözik.

A 300-asra felhúzott narancssárga SX-F mellé elhoztuk összehasonlítási alapnak egy blokkjában teljesen széria, 2007-es, fehér 250-F-et: a két motor kezelhet?sége szinte teljesen azonos, „futóm?vileg” és „fékileg” maximálisan elégedett voltam mindkett?vel, amiatt érezhettem némi különbség a két testvér között, mivel 2007 óta eszközöltek néhány apróbb beavatkozást a gyárban a futóm?vek terén.

Küls? íven eszlek meg!

KTM légicsárdás…

250 ledöntve

De amikor a féktávon túl belerombolunk a kanyarba, majd odaverjük a gázt, na, itt már éreztem különbséget, nem is keveset! Most biztos azt gondoljátok, hogy persze, a 300-as a többletköbcentik miatt sokkal er?sebb felül, ergó jobban gyorsul. De a mondaton belül két majdnem helyes, és egy helytelen állítás van. Köbcentiben tényleg többet tud, igen, majdnem fél deciliterrel nagyobb henger?rtartalmat számlálhatunk, ebb?l adódóan „csupán” 4 lóer?vel tud többet leadni felül. Viszont a fordulattartomány alján és közepén is sokkal nyomatékosabb. Sokkal vehemensebben gyorsul kanyarból kifelé!

A 280-as henger gyorsabban, könnyebben l? ki a kanyarokból.

De azért a 250-est sem kell félteni, ha merjük odatenni neki!

Nem kell olyan magasra forgatni, mint 250-es testvérét, hogy ugyanúgy, vagy még jobban haladjunk, így váltani sem kell annyit. Az ?rbottyáni pályán, hátul, van egy kigyorsításból abszolvált, jó magas asztal. Itt sem kellett teljesen leforgatni ahhoz, ugyanakkorát tudjak vele ugrani, mint a 250-essel. Így egy 300-as szettel megbolondított SX-F személyében a kényelmesebben motorozható, kisköbcenti-kedvel?k ideális társat alakíthatnak maguknak egy széria 250-esb?l.

Na ki az er?sebb?

A narancssárga, de vigyázz, mert csal!

És a végére egy gyakorlati jó tanács: a japán négyütem?ekt?l eltér?en a KTM 250 (illetve 300) SX-F kuplungkarja felett fészkel?, a hidraulikus kuplung tartályfedelére er?sített melegindító kar m?anyagból készül, így esés esetén könnyen letörhet t?b?l, de olyat is láttam már, amikor a fedél apró kis nyúlványa reccsent meg. Emiatt mindenképpen javaslom valamilyen kézvéd? felszerelését! Hogy ki melyik fajtát/stílust választja, az már ízlés és megszokás kérdése…

motorinfo.hu

motorinfo.hu

További képek itt.

Ajánlott ken?anyag

M?szaki adatok

Motorblokk: Egyhengeres, négyütem?, folyadékh?téses, négyszelepes DOHC
Henger?rtartalom: 248,6 cm3 / 280 cm3
Furat x löket (250): 76 x 54,8 mm
S?rítési arány: 12,8:1
Indítás: Berúgókar
Váltó: Hatsebességes
Keverékképzés: 39 mm-es Keihin FCR MX porlasztó
Kuplung: Többtárcsás, olajfürd?s, hidraulikus m?ködtetés
Gyújtás: Kokusan

Váz: Dupla bölcs?váz CrMo acélból
Segédváz: alumíniumból
Kormány: 28/22 mm átmér?j?, kónuszos Renthal alumínium (gyári)
Els? futóm?: 48 mm-es, teljesen állítható WP USD villa, 300 mm rugóút
Hátsó futóm?: Teljesen állítható WP PDS központi rugóstag, 335 mm rugóút
Els?/hátsó fék: 260 / 220 mm-es féktárcsa
Els?/hátsó kerék: 1,60 x 21 / 2,15 x 19, Excel felnik
Els?/hátsó gumi: 80/100-21 / 100/90-19
Villaszög: 26.5°
Tengelytáv: 1475 ± 10 mm
Hasmagasság (terheletlenül): 380 mm
Ülésmagaság: 985 mm
Tank térfogat: kb. 8 liter
Tömeg: (üzemanyag nélkül) kb. 98 kg