Szöveg: Szekeres Zsolt Fotó: KTM
Páratlan sikertörténet a KTM 350-es krosszmotorja, melyet nyugodtan nevezhetjük Stefan Everts gyermekének is. A bejelentés után rögtön világbajnoki címet szerzett vele Antonio Cairoli az MX1-es géposztályban, és idén már az amerikai bajnokságot ostromolják a Mattighofeniek, a hazai bajnokságban pedig Lécz Gerg? a típus els? számú embere. A köbölkúti sajtóbemutatón vallathattuk a szériaváltozatot.
Nem bíztak semmit a véletlenre az osztrák központban. Stefan Everts szabad kezet és feneketlen pénztárcát kapott a páratlan projekthez. A tízszeres világbajnok a t?le megszokott állhatatossággal ugrott fejest a motor megalkotásába, megalkuvást nem t?r?en verte keresztül elképzeléseit a KTM mérnökein. Egy kompromisszummentes konstrukció lett a végeredmény, mely ötvözi a 250-esek kezelhet?ségét a 450-esek nyomatékával.
Büszkén és kecsesen feszít a szlovák dombok ölelésében a 350-es.
(Még több fotó itt, vagy a képekre kattintva!)
Teljesen új vázgeometriát alakítottak ki az új blokknak és végre szám?zték a motorból a sok kritikát kapott PDS-es hátsó felfüggesztést. Helyette a japán motorokra jellemz? himbás felfüggesztésnek szavaztak bizalmat, és ehhez értelemszer?en új hátsó teleszkóp is tartozik. A motor henger?rtartalma 349,7 köbcentiméter, ami felett egy DOHC szelepvezérlés? hengerfejet láthatunk. A megfelel? üzemanyag-ellátásért a 42mm-es torokátmér?j?, Keihin benzinbefecskendez? felel, segítségével a 13 ezres percenkénti fordulatszám magasságában is elegend? benzin kap az er?forrás.
A motort egyszer?en, egyetlen gombnyomással tudjuk életre kelteni (Everts kifejezett kérése volt, hogy minden modell megkapja az önindítót), mivel berúgókar egyáltalán nincs rajta, de ezt már megszokhattuk korábban a 450-f-en. Szokatlan viszont, hogy a vezérm?lánc hajtja meg a kiegyenlít? tengelyt és a vízpumpa szivattyút is. Új és pontosabb a vezérm?lánc feszít? is. MX1-es kategóriában, egyáltalán nem megszokott, hogy a blokk súlya csupán 27 kilogramm. Ez már enged következtetni a vezetési élményre és kezelhet?ségre. Ehhez nagyban hozzájárul az új, merevebb, stabilabb, fekete szín?, mart villahíd is.
A himbáért nem gy?znek hálálkodni a profik: Evertset nem érdekeltek a KTM-es hagyományok, ragaszkodott ehhez a rendszerhez.
Az új váz azt jelenti, hogy egy változó geometriájú, króm-molibdén cs?vázat kapott, teljesen más formájú a korábbi modelleken bevált alumíniumból készült a segédváz, ami fél kilóval könnyebb, mint az el?z? években voltak. Az új vázhoz természetesen hozzátartozik az új megjelenés is. Új „ruhába” bújtatták a 2011-es SX-eket, mely sok szempontból kényelmesebb, de kifejezetten tetszik az ülés mögött a hátsó sárvéd?nél kialakított bordázott rész is – így végre könnyebben meg tudjuk fogni a motort, ha odébb kell emelni a hátulját.
Az els? teleszkóp is új, igaz, maradtak a White Power lengéscsillapítóknál, de a 48 mm-es els? telókat átszelepelték, így még komfortosabb érzést biztosít a pályán a talaj egyenetlenségeivel való találkozásunkkor! Az új 350-f-en is Brembo fékekkel tudunk lassítani, de ezek is újak, mert a 260 és a 220 mm-es „sárkidobós” féktárcsákon átdolgozott, kisebb méret? fékmunkahengerek dolgoznak, a korábbitól eltér?, ismét ezüstszín? felnik közepén.
Játszi könnyedséggel terelhet? a kanyarokban…
A teszt helyszínéül szolgáló köbölkúti krosszpálya egy természetes domboldalban található, benne több épített ugratóval. A fölfelé-lefeléket, mandínerek és támaszték nélküli kanyarok kötik össze. Elég sokat motoroztunk rajta, így sajnos kigödrösödött a talaj, f?leg a féktávokon, de a kanyarkigyorsítóknál is hasonló helyzettel találkoztunk. Köszönhet?en a KTM új futóm?vének ezeket szinte alig vettem észre, s néha már olyan érzésem volt, mintha supermotóznék az aszfalton.
Kipróbáltam, mi az a legrövidebb féktáv, amit az új fékekkel tudok venni úgy, hogy még a következ? kanyarba is befordulhassak és ?szintén mondom, elképeszt?en jól m?ködtek a Brembók! Némely ugratót volt, hogy túlugrottam és szerencsére minden ütést elnyeltek a lengéscsillapítók, így nem fájdult meg a csuklóm a lapra érkezésekt?l.
…és a leveg?ben is.
Korábban említettem, hogy olyan a motor, mintha a 250-est és a 450-est dolgozták volna össze és ez a menettulajdonságokra is maximálisan igaz, mivel a motor annyira kezes és könny?, mint a 250-f, viszont olyan er?leadással és teljesítménnyel rendelkezik, mint egy 450-es (56LE)! A kanyarokban MX2-es könnyedséggel terelgethet?, s kigyorsításkor MX1-es gyorsulás érezhet?. Emiatt aztán nyugodt szívvel mondhatom, hogy akár amat?rök, akár profi versenyz?k legyünk, mindenkinek ajánlom, mert nagyon könnyen kezelhet?, hihetetlenül jó futóm?vel és fékekkel rendelkezik. Viszont a sok pozitívum mellett, sajnos egy negatívumot is említenem kell. Ez a dolog a Renthal által szállított kormány, amit sehogy sem tudtunk beállítani, hogy az úgy álljon, ahogy kell.
Ett?l eltekintve a narancsosok új gépe, ahogy a világbajnokságon is már bemutatkozott, egy versenyre kész (Ready to Race), alkotás és minden porcikájából sugárzik az az alaposság amivel Stefan Everts bábáskodott az újszülött világra hozatalánál.
A teszt és a videóriport tavaly nyáron készült.
Legutóbbi hozzászólások