Hirdetés
Kezdőoldal Teszt Teszt, KTM 50 SX: Kispofáknak

Teszt, KTM 50 SX: Kispofáknak

Hirdetés

Szöveg: Szekeres Zsolt, fotók: berán.

„Talmácsit faragok bel?led, gyerekem!” – ez esetben, kedves Apuka, tessék megbarátkozni a gondolattal, a kölöknek szüksége lesz egy ilyen kismotorra, amin aztán majd nyolcvannal kell hogy nyargalásszon, terepen, jó sokat. Még mindig olyan jó ötletnek t?nik? Reméltük is! Kell az utánótlás!

Engedtessék meg, hogy bemutassuk a legminibbet az osztrák kínálatból, az 50 SX-et. Legutóbbi tesztjeimmel a motorinfón a nagy két és négyütem? KTM-eket állítottam fókuszba, de a kicsikr?l, a KTM minikr?l se feledkezzünk meg!

A mattighofeni gyár új sportminicycle-öket mutatott be nemrég, vagyis sokkal inkább leegyszer?sítette a jelen kicsi-, de a jöv? annál nagyobb versenyz?inek motorjait: az 50-es paletta leegyszer?södött, ezt az egy típust kínálják, a 65 köbcentisek pedig teljesen újjászülettek.

A legkisebb géposztály körülötti zsongás és gyerekzsivaj idehaza csak az utóbbi években kezdett szemet szúróan fellendülni, pedig a tengerentúlon már évtizedes múltra tekintenek vissza a pirinyó motorversenyek, évek óta külön MX és SX bajnokságot rendeznek a kicsiknek, és a rajtrács ezekt?l a kis KTM-ekt?l hangos, nem hiába: erre a célra, azaz versenyz?t nevelni, ez az egyik legalkalmasabb.

Mivel sajnos én már kin?ttem a kis narancssárga bicikliket – kábé a térdemet húznám a földön, ha el szeretnék velük indulni – ezért megkértem Jakob Kristóf kisbarátomat, hogy segítsen a tesztelésben, ? fog véleményt mondani az SX 50-r?l.

Elég ránézni a képekre, a mini-SX a nagyobb modellek szakasztott mása, úgy állnak egymás mellett, akárcsak Dr. Genya, és Kicsi Énje! Mindent megtalálunk rajta, amit a nagyokon is: a fekete, galvanizált vázat, a fekete Excel felniket, tárcsafékeket elöl-hátul (igaz, hogy nem Brembók, csak Galferek), és még a nagyok vagány, sárga-fekete „köntösét” is megkapta, csak lekicsinyítve.

Ráadásul vízh?téses a kis paripa, kétoldali h?t?radiátort is kapott, 2009-re a lábtartókat pedig jobb pozícióba állították. Igazi versenygép mivoltát a Pro Taper Mini kormány is fémjelzi, áttervezett motorjával központosították a tömeget (már a legkisebbeknél is kezdik…), javították a kezelhet?séget és a nyomaték leadást, még könnyebben használható lett, barátságosabb a kölkökkel, de gyorsabb is. Már a tavalyi modell is meghatározó volt, viszont a 2009-esnek még nagyobb figyelmet kell szentelnünk!

Mikor Kristóf végre megállt, hogy apukája tankoljon neki, sikerült elkapnom egy szóra, de ? már nyitott tanksapkánál, benzintöltés közben újra rúgta volna a motort, hogy induljon tovább. „Az új színe és megjelenése nagyon tetszik, úgy néz ki, mint egy igazi nagymoci. Kényelmes is, kicsit nagyobb, mint a korábbi évjáratú motorom, ezen az ülés és a lábtartó helyzetét mintha nekem találták volna ki.”

„Nagyon gyors, de jól fekszik a kanyarokban, és az igazán nagy ugrásoknál is teljesen sima az elugrás és leérkezés, nem üt fel a teleszkóp. Ez a legjobb, amin valaha ültem!” – mesélte mosolyogva, és már zümmögött is tovább.

Az elégedettség látszott is kis tesztpilótánk motorozásán, illetve sugárzó tekintetén, minden megálláskor körbeért a mosoly az arcán! Aki akár egészen kezd? gyermekének egy 50 SX-et vásárol, már csak ezért sem követ el nagy hibát.

Kristófból, a sebesség alapján, amit képes megütni, akár még profi motorversenyz? is válhat, és amíg a kis 50 SX-eket még gyártják, nem találhatunk neki jobb eszközt a tanuláshoz. Kevésbé tapasztalt vagy kisebb lovasok számára van a piacon néhány teljesítményben és méretben kisebb modell, de ha a gyerk?c már készen áll arra, hogy elkezdje feltépni versenyz?i karrierjét, addig nem fog leszállni Apu hátáról, míg nem kap egy 2009-es KTM minit, mert ? már tudja, mi a legjobb neki!

Úgyhogy hát hajrá, kispofák, hajrá!

Végezetül egy ízelít? a [motorinfo.hu] egyik következ? KTM tesztjéb?l

KTM 50 SX – TECH

Motorblokk: Folyadékh?téses, egyhengeres, kétütem?
Henger?rtartalom: 49 cm3
Furat x löket: 39,5 x 40 mm
Indítás: Önindító
Váltó: Egysebességes, automata
Keverékképzés: Dell’Orto PHBG 19 porlasztó
Olajozás: 1:60 arányú keverék
Primer áttétel: 61:33
Végáttétel: 11:40
Kuplung: Állítható centrifugál kuplung

Váz: Duplabölcs?s gerincváz
Segédváz: Acél
Kormány: Pro Taper, Alumínium 22 mm átmér?vel
Els? futóm?: 32 mm szárátmér?j? Marzocchi teleszkópvilla, 185 mm rugóút
Hátsó futóm?: WP kzponti rugóstag, 185 mm rugóút
Els? fék: 160 mm-es féktárcsa
Hátsó fék: 140 mm-es féktárcsa
Kerekek E/H: 1.5 x 12′ / 1.6 x 10′ alumínium
Gumik E/H: 60/100 x 12′ / 2.75 x 10′
Kipufogódob: Alumínium
Villaszög: 66°
Tengelytáv: 1032 mm
Hasmagasság: 252 mm
Ülésmagasság: 684 mm
Tanktérfogat: kb. 2,3 liter
Tömeg (üzemanyag nélkül) kb. 39,8 kg

Ajánlott ken?anyag