Szöveg: Tóth Ádám (MOTOMIX) – Fotó: Magyar Krisztián, KTM
A négy nagy japán motorgyártó, a Suzuki, a Yamaha, a Kawasaki és a Honda modellpalettáján is számos quad található. Nemrég ehhez a csapathoz csatlakozott a KTM, a 2008-as évt?l már Európában is kapható a 450 XC és az 525 XC, az osztrákok els? quadja.
A modellt tavalyt mutatták be, el?ször csak az amerikai piacon lehetett kapni, s a fejleszésében nagy szerepe volt Tim Ferrnek, a többszörös amerikai quadbajnoknak. Ennek megfelel?en az XC els?sorban versenyz?knek készült, de az amat?r pilóták is megtalálják benne a kell? adrenalinszintet. Mi az 525-ös változatot tettük próbára.
Vegyük sorba, milyen f?bb alkatrészekb?l áll a gyári KTM quad. A donor krosszmotorok blokkjához képest nagyobb lett a karter, közel két liter olaj fér bele, ezért nincs szükség extra olajtartályra, olajh?t?re és olajvezetékekre. A gép két olajpumpával és szintén két olajsz?r?vel van szerelve, a megfelel? keverékképzésr?l 39 mm-es Keihin karburátor gondoskodik.
A motort csak önindító segítségével tudjuk életre kelteni, berúgókart nem szereltek rá. A kett? az egybe kipufogórendszer rozsdamentes acélból készült, a dob alumínium, de extraként rendelhet? Akropovic titán rendszer is. Mint az összes KTM-et, ezt a modellt is önmagát utánállító Magura kuplunggal szerelték fel, de a Magura alumíniumkormány sem hiányozhat róla.
Az XC váza króm-molibdén ötvözet? acél, alumínium hátsó váznyúlvánnyal. A vázon gyárilag kialakítottak a kormánygátló számára egy rögzítési pontot – ha úgy gondolod, hogy szükséged van rá, a PowerParts katalógusából rendelhetsz Öhlins típusút. Az els? futóm? alsó leng?karját úgy alakították ki, hogy nagyobb legyen a szabadmagasság, extraként pedig rendelhetsz szélesebb nyomtávot adó leng?karokat, amelyek fokozzák a stabilitást.
Hátul króm-molibdén ötvözet? acél leng?kar található, amelyen távtartókkal módosítható a nyomtáv; a lánc feszességét excenterrel tudjuk állítani. Az els? illetve hátsó rugóstagok is az Öhlinst?l érkeztek, ami egyáltalán nem megszokott a KTM-eknél. Van még pár elmaradhatatlan ATV-tartozék, például az alumínium kilép? és az els? ütköz?, valamint a csuklónkra szerelhet? gyújtásleállító.
Tesztünket ezúttal a sóskúti pályán tartottuk, ahol több nyomvonalat is lehet használni. Az id? remek volt, szépen sütött a nap és kellemesen meleg volt, szóval ideálisak voltak a körülmények egy kis csapatáshoz. A pálya nem mostanában volt utoljára elsimítva, és a száraz id?nek köszönhet?en a por is nagy volt. Szerencsére egyedül voltam, így ritkán mentem a saját magam által felkavart porban.
Kipattintottuk a quadot a buszból, Krisztián elkészítette a részletképeket, aztán nyeregbe pattantam. Nem vagyok egy nagy quadozó, ezért egy profi versenyz?t is meghívtam a tesztre, Linninger Patrickot, aki már többször volt magyar bajnok ebben a szakágban, s?t még Alpok-Adria gy?ztes is. Kíváncsi voltam, hogy ö milyen véleménnyel van a KTM újdonságáról.
Az el?bb említettem a pálya nem túl jó állapotát – na, ahol nagyon gödrös volt, ott én nem mentem, mert nem tudtam a ramplikon nagy tempót diktálni, inkább a sima részeket választottam. Már az els? pillanatban nagyon furcsa volt a nyomós (hüvelykujjas) gáz, egyáltalán nem állt rá a kezem. Egyszer?en képtelen voltam megszokni, két-három kör után elfáradtam a szokatlan póztól, ráadásul a féket és a gázkart sem bírtam összhangba hozni. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy már két éve nem ültem quadon. Szintén szokatlan lehet a széles ülés, legalábbis a korábbi quadtesztekr?l nekem úgy rémlett, ebben a m?fajban keskenyebbek szoktak lenni a nyergek.
Motorer?ben nem volt hiány, az 525-ös blokk mindenhol húz, s?t amikor kemény talajon mentem, akkor az alsó sebességi fokozatokban folyamatosan forgatta a hátsó kerekeket. A futóm? vegyes érzéseket váltott ki bel?lem. Amikor egy lankás, enyhén ramplis lejt?n mentem le, nagyon szépen kisimította a gödröket, az ugratót követ?en szintén jól viselkedett, de az utána következ? felfelé – ami ugyancsak gödrös volt – szinte kivette a kormányt a kezemb?l. A kanyarokban a nem túl széles nyomtávnak köszönhet?en kicsit instabil volt a gép, de ha szeretnénk ezen változtatni, akkor lehet kapni hozzá szélesebb távtartókat, amelyek segítségével ez a probléma valószín?leg teljesen megsz?nik. A fékek tökéletesek, nagyon magabiztosan állítják meg ezt a nagy testet.
A KTM els? quadja nem hibátlan, de ahhoz képest, hogy az osztrákok els? ilyen konstrukciója, meglep?en jól sikerült, érezni rajta a profi szemléletet.
***
Váz, futóm?:
A váz króm-molibdén ötvözet? acél cs?váz, alumínium hátsó váznyúlvánnyal. Az els? futóm? meglepetésre az Öhlinst?l érkezett, persze teljesen állítható. Hátul króm-molibdén ötvözet? acél leng?kart kombináltak PDS rendszer?, himbarendszer nélküli Öhlins gátlóval.
Az októberi Motomixb?l
|
Motor, üzemanyag-ellátás, váltó, er?átvitelt:
A blokk négyütem?, négyszelepes, egyhengeres, vízh?téses konstrukció, egy felül fekv? vezérm?tengellyel. Az ötfokozatú sebességváltót hátramenet egészíti ki, az er?t többtárcsás, olajfürd?s tengelykapcsoló segítségével juttatja a talajra. A zavartalan üzemanyag-ellátásról 39 mm-es Keihin FCR-MX gondoskodik.
Fékrendszer, kerekek:
Elöl négydugattyús Magura fékek találhatók, 180 mm-es hullámos tárcsával. Hátul egydugattyús Magura fék dolgozik 200 mm-es hullámos tárcsával. Elöl és hátul fém fékcsövek szállítják az olajat. Az alumíniumkerekek a Douglast?l érkeztek, az abroncsok Maxxis Razr márkájúak.
Legutóbbi hozzászólások