EST. 2002

Teszt: Sherco 454T enduró

Szöveg: Tóth Ádám (MOTOMIX) – Fotó: Magyar Krisztián, Sherco

A Sherco 2008-as endurókínálatának második legnagyobb tagja a 4.5 4T. A Franciaországban gyártott masinát Ádám két helyszínen próbálta ki. El?ször tetszett neki, másodszorra viszont nagyon nem. Akkor hogy is van ez?

Az új gép már a külsejében is más, mint a régi, igaz, ez csak a színét illeti: az eddigi, jól megszokott feketét némi fehér váltotta fel. Új féknyergek találhatók a 2008-as modellen, és átalakították a hátsó f?fékhengert is a tökéletesebb lassítás érdekében.

Teszt Sherco 454T

A mérnökök meger?sítették a kormányt és a blokk bekötési pontjainál a vázat. Változtattak az elektromos rendszeren is, új a befecskendezési és a gyújtástérkép. Emellett új a kiegyensúlyozó-tengely és a kipufogórendszer is, utóbbiban katalizátor is helyet kapott, a motor ennek köszönhet?en megfelel az Euro 3-as károsanyag-kibocsátási normának.

Sherco: kicsi, de lelkes
 

A Sherco nem rendelkezik komoly tradíciókkal, a márka els? triálmotorja 1998-ban gurult le a futószalagról a spanyolországi Caldes de Montbuiban található gyárban, Barcelonától 30 kilométerre északra. Mindössze három év kellett ahhoz, hogy világbajnoki címet ünnepeljenek, s a remek teljesítménynek köszönhet?en a vezetés nagyobb fába vágta a fejszéjét.

Sherco 454T

Új gyárat építettek a franciaországi Nimes-ben, ahol kizárólag endurók és supermotók készülnek. Napjainkban a két üzem közel 8000 darab motorkerékpárt készít évente, ami ett?l a kis létszámú, 34 f?s csapattól szép eredmény.

A teszt fényképeit az es?s id?járás miatt a Taksony melletti krosszpályán készítettük el. De miel?tt a fotózásra sor került, én már mentem a géppel a solymári pályán, amelynek teljesen más a pálya talaja: kemény, szemben a taksonyi laza, homokos felülettel. Ezt azért említem, mert a kemény talajú pályán a Sherco 4.5 4T futóm?ve egészen jól viselkedett, a homokos pályán viszont már nem lehetett elmondani ugyanezt.

Ezért most két részre osztom cikkem mondandóját, mert teljesen más benyomásokat szereztem a gépr?l a két pályán. A solymári kiszáradt, poros, gödrös talaj jobban fekszik a tesztelt Shercónak, és ez élményben is meghatározóbb volt. Könnyedén megbarátkoztam a géppel, már az els? pillanatban kiismerhet?, nem árul zsákbamacskát. A blokk az alsó fordulatszám-tartományban nem túl agresszív, viselkedését a kétütem?ek teljesítmény-leadásához tudnám hasonlítani.

Teszt Sherco 454T

Ha menni akarunk, úgy kell forgatni, mint a régi szép id?kben a füstölg?ket. Érdekes volt, hogy a hasznos fordulatszám-tartomány óriás, az er?forrás szinte a csillagos égig kihasználható. Az önindító az els? perct?l kezdve megbízhatóan keltette életre a nem túl felkavaró hangú motort. Részben ennek a szolid hangnak köszönhet?, hogy a Sherco simán teljesíti az Euro 3-as szintet. Az AJP fékek pontosan és könnyedén kényszerítik megállásra a vasat, igaz, az els?, 270 mm-es tárcsától nem is várhatunk mást.

Róttam a köröket, gondoltam, kipróbálom a változtatható versenyelektronika gyengébb beállítását, csak egy kapcsolót kellett átállítani hozzá a kormányon. Hát, nem nyerte el a tetszésemet, mert ebben az állásban nekem gyengécske volt a bringa, így hamar visszaállítottam az er?sebb verzióba.

Teszt Sherco 454T

Ahogy egyre jobban belemelegedtem a menésbe, a tempó is fokozódott, s ennek sajnos meglett az eredménye: az egyik ugratást követ? landolásnál eltört a rendszámtartó m?anyagkeret. Ez közvetve a finomabb enduró-beállításnak volt köszönhet?; próbáltam rajta módosítani, de nem sok sikerrel. Amúgy teljesen meg voltam elégedve a futóm?vel, kicsit puha, de nekem tetszett.

A nyújtott ív? kanyarokban a Sherco nagyon magabiztosan vezethet?, szerintem ezekben érzi otthon magát a leginkább, itt öröm volt vele a motorozás. A sz?k fordulókban érzésem szerint kicsit nehézkesen mozog. Amúgy a puhaság el?nye, hogy féktávon egyáltalán nem üti az ember kezét, s ez még élvezetesebbé teszi a motorozást.

Na, a Taksony melletti mély, homokos, és ráadásul hullámos talajon ez a lágy futóm? teljesen használhatatlan volt. Két kört mentem a pályán és többet látni sem akartam a gépet, ezért egy erd?ben folytattuk a tesztet. Itt hamar kijártam magamnak egy rövid endurószakaszt, ezen próbálgattam a vasat. A Shercót gyárilag felszerelik kézvéd?vel, aminek itt éreztem pozitív hatását: néhányszor igen közel mentem egy-egy fához, de a m?anyag idom megóvta a kezem az ütésekt?l.

Teszt Sherco 454T

Ismét kipróbáltam a gyengébb motorbeállítást, mert ezúttal nem er?re, hanem finom, nem túl nagy teljesítményre volt szükség. Ennél a beállításnál a kraft finomabban érkezik, a hátsó kerék nem akar kitörni, a motor sokkal kezelhet?bb, így egyszer?bb és könnyebb vele a fák között man?verezni. A spanyol gyár ezzel a technikai megoldással igen megkönnyítheti a motorozást a vérbeli endurópályákon is.

***

Váz, futóm?

Sherco króm-molibdén ötvözet? acél bölcs?vázat készített ehhez a modellhez. Az ülést alumínium váznyúlvány tartja. Az els? futóm? Paioli Kayaba gyártmányú, 46 mm-es fordított teleszkópokból áll, amelyeken 32 fokozatban állítható a húzó- illetve a nyomófokozat. A hátsó futóm? alumínium leng?karból és progresszív rendszer? Paioli központi rugóstagból áll, utóbbin módosítható a húzó-nyomó, illetve a gyors- lassú csillapítás. A rugóút elöl-hátul 295 mm.

Motor, üzemanyag-ellátás, váltó, er?átvitel

A négyütem?, egyhengeres, vízh?téses blokk a Sherco saját konstrukciója. A 448,6 cm3-es egység négy szelepét egy felül fekv? vezérm?tengely irányítja. Az üzemanyag-ellátásról elektronikus befecskendez? és szabadon programozható Magneti Marelli versenyelektronika gondoskodik. Az er?átviteli rendszer hidraulikusan aktiválható, többtárcsás, oljafürd?s kuplungból, hatfokozatú váltóból és lánchajtásból áll.

  Fékrendszer, kerekek

A kétdugattyús els? fék AJP gyártmányú, 270 mm átmér?j? tárcsa és fémhálós fékcs? tartozik hozzá. A hátsó fék szintén az AJP-t?l érkezett: 240 mm-es tárcsából és egydugattyús nyeregb?l áll. A feketére eloxált kerekeket az Excel szállítja, elöl 21, hátul 18 colos méretben.

Technikai adatok
 

Motortípus: Négyütem?, egyhengeres, vízh?téses, SOHC
Henger?rtartalom: 448,6 cmł
Teljesítmény: n.a.
Forgatónyomaték: n.a.
Furat x löket: 94,5 x 64 mm
Váltórendszer: 6 fokozatú
Váz: Acél bölcs?váz
Futóm? – els?:
46 mm-es fordított teleszkópok, 295 mm rugóút
Futóm? – hátsó:
Alumínium leng?kar, központi rugóstag, 295 mm rugóút
Fékek els? / hátsó:
270 mm-es tárcsa / 240 mm-es tárcsa
Tengelytáv: 1485 mm
Szabadmagasság: 325 mm
Ülésmagasság: 885 mm
Száraztömeg: 109 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 8,5 l
Ár: 1 750 000 Ft

 

ugrás fel