A Suzuki Burgman a kategória els? megteremt?i között volt. De vajon a jelenlegi sztárok, a C600 és a Tmax mellett megállja a helyét? Rögtön az elején szögezzük is le, nincs sok értelme összehasonlítani ?ket … persze mindegyik a nagyrobogók családjába tartozik, de Burgman 400 némi köbcenti-hátránnyal és más identitással száll harcba. Ez nem egy sportrobogó akar lenni, ez egy elegáns, úri, városi robogó.
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Yizo Photo
A borongós ?szi hideg id? sem vette el a kedvem a Burgmant?l. Nagynak t?nik, de a látszat ellenére könnyen elboldogulunk vele.
Ha a küls?t nézzük akkor is inkább a finomabb, elegánsabb vonalakat látjuk. Látszatra elég nagynak hat, de használat közben ezt nem érezzük és könnyedén elboldogulunk vele. El?l a hatalmas lámpatest dominál, már-már autókat megszégyenít? méretben. A lámpatesteket kiegészíti egy óriási plexi és egy krómozott tükör. Nem mehetünk el szó nélkül az óriási, fotel méreteket ölt? ülések mellett sem. Az ember tényleg úgy érzi mintha leülne otthon tv-t nézni. A hátsó traktus ugyancsak ilyen megalomán. Nem spórolták el sem a hátsó lámpák, sem a hátsó idomzat méreteit. A kipufogódobot már szóba sem hozom, a méreteinek köszönhet?en az összképbe tökéletesen beleillik. Az ülés szépen kidolgozott, az utaskapaszkodó szépen beleolvad a képbe. El?l a nagy plexi és a króm visszapillantók is jelzik, hogy itt nem a végsebesség a lényeg.
A Burgman 400 formái finomak és elegánsak, a gyöngyház fehér szín jól passzol a karakteréhez
A küls? mustra után üljünk is a nyeregbe. Ha belépünk a maxirobogók világáb,a fel kell készülnünk arra, hogy ha „normál” motorokon szocializálódtunk akkor az eddig tapasztalt üléspozíciót felejtsük el. Nincs ez másképp a Burgmanen sem. Ez az üléspozíció els?re lehetetlennek bizonyult számomra. El?renyújtott lábbal ülünk, a kezünk magunk el?tt hetykén, a hátunk az egyenes és a kicsit hátrad?lt testtartás között. Érzésre olyan mintha a földön ülnénk, és onnan vezetnénk egy csészealjat. Ha azt elfogadjuk és hozzá is szokunk, akkor elég kényelmesen utazhatunk. Egy dolgot viszont figyelembe kell venni, ami többnyire az összes nagyrobogóra jellemz?. Mégpedig azt, hogy rossz úton vagy huzamosabb id? után eléggé el tud fáradni a hátunk, ugyanis majdnem teljesen függ?legesen ülünk és az összes terhelést a hátunk és a gerincünk tompítja.
De nézzünk néhány m?szaki adatot. A kis Burgmant egy 400-as egyhengeres négyütem?, vízh?téses blokk hajtja, ami 34 LE-t és 33 Nm nyomatékot tud felmutatni. A hajtást a robogóktól megszokott automata váltón keresztül egy ékszíj végzi. A nem túl kecsegtet? számok ellenére a blokk jól megy. Alulról egy kicsit harmatos, de városi és külvárosi közlekedéshez tökéletesen elegend?. A végsebessége 160km/h óra körül van. Ehhez a teljesítményhez kedvez? fogyasztás is társul, ami 4,5-4,8 liter között mozgott a teszt során. Nagyon nem lehet már feljebb tornázni ezt a számot, mert a „nagy fék nagy gáz” kombinációban közlekedtem a legtöbbet, és így is 5 liter alatt maradt a fogyasztás.
A fékek is teszik a dolgukat rendesen. Elöl egy 260 mm-es dupla, kétdugattyús tárcsafék dolgozik, hátul egy szimpla, kétdugattyús 210 mm-es. Ez a modell ABS-szel szerelt verzió volt. Ennek az el?nyét továbbra is ki kell emelnem, f?leg ilyen havas, es?s, hideg id?ben. A fékkarok jól kézre állnak és persze állíthatóak.
A m?szerfal konzervatív, két nagy analóg mutató dominál. Alatta két kicsi és egy nagy, kulccsal zárható praktikus rekeszt találunk.
A praktikumban sincs hiányunk, pakolászni tudunk rendesen. Elöl két kisebb és egy nagy, kulccsal zárható rekesz kapott helyet. Ami felteszi az i-re a pontot az az óriási ülés alatti tárolórész. Szerintem akár egy összecsukható babakocsit is bele tudnánk hajtogatni, olyan nagy. A m?szerfalon két nagy analóg mutató dominál, egy fordulatszámnak és egy a sebességünknek. A m?szerfal két szélén két kisebb mutató teremti meg a harmóniát, az egyik a üzemanyagszintet a másik a vízh?fokot mutatja. Középen egy LCD kijelz?n látjuk a napi számlálók, az össz. km és a küls? h?mérséklet, illetve az átlagfogyasztás értékét.
Persze tudjuk, hogy nem erre való. De nyáron, két személlyel egy kanyargós útszakaszon könnyen szikrát hányhatunk ….
Ha beindítjuk és megbarátkoztunk az üléspozícióval egy kellemes duruzsoló hang fogad minket. A felhasználási területei közé a versenypálya és az Európát átível? túrákat leszámítva gyakorlatilag bármi jó lehet. Városi forgalomban jól és könnyen tudunk vele menni, és elég jól elférünk a sorok között is. Külvárosi részeken teljesen ideális, de a jó szélvédelme miatt akár autópályás használatra is partner lehet. Az óriási plexi szélvédelme nagy könnyebbséget ad, akár nyitott sisakplexivel is tudunk közlekedni. Ezt a hideg id?járásnak köszönhet?en tapasztalatból mondom. Havas, jeges es?ben kellett visszavinnem és természetesen csak sötét plexi volt nálam, de tudtam nyitott állapotban is közlekedni anélkül, hogy a jéges? kiverje a szemem. Ebben az id?ben a markolatf?tés azért jól esett volna, ezt maximum utólag tudjuk beszerelni.
A futóm? és a gyári Bridgestone gumik jó man?verezhet?séget adnak, aminek közel sem ideális körülmények között is a középsztender szab határt. Persze nem egy pályagép, ezt tudjuk, de egy kellemes nyári túrán két személlyel jó aszfalton könnyen lekarcolhatjuk az oldalát. A futóm? nyugodt, azonban, ha gázt adunk, a robogókra jellemz? hátsó rész emelkedését itt is tapasztaljuk. Ez annak köszönhet?, hogy a hátsó futóm? forgáspontja mögött van a blokk tömegközéppontja, így az egész blokk mozog a gázadáskor. Két személlyel is könnyen veszi az akadályokat, egyedül a túl széles hátsó ülés tud egy kicsit kényelmetlen lenni. A hátsó futóm? el?feszítésén tudunk állítani így valamelyest személyre szabhatjuk. Fékekre visszatérve, ahogy már fentebb is írtam teszik a dolgukat rendesen. Ha er?teljesen és hosszan fékezünk akkor az ABS-nek köszönhet?en kicsit hullámzó lesz a fékhatás és kicsit ledöntött motornál ez egy kis kígyózást eredményez. Kanyargós útszakaszon is könnyedén elboldogulunk vele, akár egyedül akár két személlyel.
Könnyed, elegáns motorozás mindig mindenhol, ez a Burgman filozófiája
Összegzésképpen, a Burgman egy jó választás normális hétköznapi motorozáshoz. Keveset fogyaszt, kényelmes, jól pakolható, egyszóval praktikus társ a mindennapokban. Nem fog meglepetést okozni, de elégedetten fogjuk használni, hacsak nincsenek extrém igényeink.
Klikk a képre! Galéria nyílik!
M?szaki adatok: itt
Suzuki Burgman AN 400 ABS ára (reg. adóval): 1 898 000 Ft
Legutóbbi hozzászólások