Tóth Ádám sikeres évet tudhat maga mögött. Sok év Suzukizás, majd egy KTM-es kitér? után a Husqvarnánál talált új otthonra: megnyerte az idei szlovák supermoto bajnokságot. Jöv?re magasabbra helyezi a lécet, de err?l majd b?vebben a vele készített interjúban. Ádám ezzel a motorral Nyíregyházán is legy?zhetetlen volt, most az ? tollából olvashatjátok el a Husky-titkot.
A Husqvarna teljesen megújította négyütem? motorjait a 2008-as évre. A mérnökök új geometriájú acél bölcs?vázat és könnyebb segédvázat készítettek az idei géphez, aminek eredményeként azok alacsonyabbak, keskenyebbek és könnyebbek a korábbi típusoknál.
Az ülésmagasság 10 mm-rel csökkent, a h?t? 40 mm-rel lett keskenyebb, a súlycsökkenés pedig 4 kg-mal lett alacsonyabb. A módosításoknak köszönhet?en megváltozott a gépek tengelytávja, villaszöge és a súlyelosztása is. Az új váz 15 mm-rel el?rébb helyezett lábtartókkal, a kényelmesebb üléssel és a keskenyebb tankkal együtt a korábbinál komfortosabb üléspozíciót eredményez.
A hátsó futóm? szintén teljesen friss konstrukció új leng?karral, himbarendszerrel és megváltoztatott karakterisztikájú Sachs rugóstaggal. A motorban is megújultak egyes alkatrészek, így új a szelepemel? rendszer, a láncfeszít?, és a kuplungkosár ezekt?l a megbízhatóság javulást várják.
Az új berúgó rendszert mindegyik motor megkapta, de az enduro motorokhoz alapáron jár az önindító is. A jelent?sen újjászületett blokkon új, baloldalon elvezetett kipufogó található, ami a krossz modellen titán, (ezen is) a gyári supermotón pedig dupla titán található. A kecsesebb megjelenésr?l átformált idomok, valamint a blokk új fényezése gondoskodik. A forgattyús ház feketében, a henger szürkében, a szelepfedél pedig vörös színben tündököl.
Ez a motor gyárilag krossz masina volt, ebb?l lett átépítve supermotóvá. El?ször is érkezett bele két feketére eloxált Berh kerék, er?sített küll?kel, a kerékagy nem változott. Az els? futóm? is más, mint a széria egy 50 mm-es Marzocchi, ami teljesen megegyezik az RR-ben találhatóéval.
Egyértelm?, hogy az els? fék sem standard, itt a fels? munkahenger Magura, az alsó pedig, Brembo négy dugattyús. A két munkahenger között fém fékcsövet használunk. A Sachs hátsó futóm? sem gyári, ezt is az RR-b?l kölcsönöztük csak úgy, mint a hátsó leng?villát, ami jócskán rövidebb a szériától.
A paripán ki van cserélve még a m?anyag tank sapka, és a szintén m?anyag olaj beönt? csavar, piros szín? alumíniumra. A motoron található még két darab kézvéd?, ami elengedhetetlen kelléke a supermotózásnak, és a motor blokk alján egy alumínium túlfolyó tartály.
A motort még a mai napig nem ismerem 100 %- ig, és még vannak olyan alkatrészek, amik az elkövetkez? id?ben ki lesznek cserélve rajta: az egyik a villa befogó, a másik pedig a hátsó leng?villa, de ezt még tesztelni kell melyik a jobb.
A motoron az üléspozíció jó, és nagyon jól van megtervezve a tank, mert rajt helyzetben szinte teljesen fel lehet ülni a nyeregb?l a tankra. A kezel? szervek könnyedén m?ködtethet?ek, de itt kiemelném az els? féket, amihez szinte elég csak éppen, hogy hozzá érni, és máris hatalmas a lassulás. A hátsó fék teljesen gyári széria krossz, ami tökéletesen megfelel a supermoto elvárásaimnak.
Az els? futóm? nagyon jó, az els? pillanatban az ember puhának érezné, de a motor nyergében már közel sem ez tapasztalható. Mert mikor egy keményebb féktáv után beengeded a kanyarba, az els? keréknek maximális tapadást biztosít. A hátsó futóm? beállításával több id?t kellett foglalkozni, mert nehezen találtuk meg az optimális összhangot a motorral, de mostanra ez is sikerült.
Ami a legnagyobb odafigyelést igényli a motor nyergében, az a hátsó leng?villa. A motorban ugyan is az RR változat rövidebb hátsó leng?villája található. Ennek a megszokása talán a legnagyobb kihívás számomra, mert ilyennel még nem mentem. Ez azért furcsa mert a motorkanyarodási sebessége, és a d?lési szöge eltér az eddig megszokottól.
Lánczi Sanyi szerint
|
|
Az els? dolog, ami felt?nt az a nagyon egyenes és magas ülés volt, kényelmes és jó el?re helyezkedést biztosít, ha kanyarodni készülünk. Nagyon fordulékony a motor, nem kellett sz?k kanyarokban a lábtartóig borítani a motort e nélkül is abszolváltam a kurflit. Az els? fék hatásossága nekem nem volt túl meggy?z?, kicsit úgy éreztem nem akar harapósan fogni, annak ellenére, hogy a fékkar meg nagyon kemény behúzáskor. A futóm?vét én egy kicsikét puhának éreztem, igaz Ádám és köztem van majdnem húsz kilogramm különbség de, ezt a második próba el?tt beállítgattuk az én súlyomra és már sokkal jobb volt. A motorjának nagyon jó hangja van, peng azzal a titán rendszerrel rendesen. Alsó fordulatszám tartományban lomhának éreztem a motort de, ez azért is lehetett, mert hárommal kisebb lánckerék volt hátul. A közép és fels? tartományban élt rendesen a Husky, itt éreztem igazán a versenymotor erejét, ami egy 450-es motorhoz képest kiváló volt. Szerintem üt?s aszfaltszaggató motort alkotott a Husqvarna, mind küls?leg és bels?leg egyaránt, igaz egy kicsit más vezetési stílust igényel, mint a többi márka, de ezt sok gyakorlással elsajátíthatjuk és akkor jöhetnek az ellenfelek. |
Ezzel a rövidebb leng?villával a sz?k kanyarokban könnyebben vezethet? a motor, és az egyenes futása sem romlott. Az egyetlen hátrány rajt gyakorlatoknál éreztem, mert így könnyebben ágaskodik a motor eleje. De ha a pozitív oldalát vizsgáljuk, akkor ezzel a rövidebb villával a kanyarokban nem kell nagyon mélyre dönteni a motort, hogy a kanyarsebességünk megmaradjon.
A blokk teljesítmény leadása a kategóriába a jobbak közé tartozik, az er? már alacsony fordulaton érezhet?, és magas fordulaton is megmarad. Érzésem szerint ez a motor egy remek szórakozási eszköz, mindenkinek ajánlom.
***
Váz futóm?:
A váz króm-molibdén, amely acélból készült, melyhez csatlakozik egy alumínium segédváz. Az els? futóm? egy 50 mm-es Marzocchi, állítható húzó ill. nyomó fokozattal, a hátsó futóm? Sachs supermoto egyedi gyártású kimondottan Husqvarnához.
Motor, üzemanyag-ellátás, váltó, er?átvitel:
A motor 449 ccm vízh?téses, kiegyenlít? tengely nélküli egyhengeres, a hengerfejben négy szelep és dupla vezérm?tengely dolgozik. Az üzemanyag ellátásról 41 mm-es Keihin karburátor, az er?átvitelr?l egy ötsebességes váltó gondoskodik.
Fékrendszer, kerekek:
A feketére eloxált kerekeket az Berh szállítja, el?l 3,5 X 17 collos, hátul pedig szintén 17 csak 5 X 17 collos méretben. A fékek Brembo illetve, Magura típusúak, el?l négydugattyús 320 mm-es tárcsával, hátul egydugattyús 240 mm-es tárcsával. A motoron az alsó és fels? munkahengerek között fém fékcsövek szállítják az olajat.
Technikai adatok
|
|
Motortípus: Henger?rtartalom: Teljesítmény: Furat x löket: Váltórendszer: Váz: Futóm? – els?: Futóm? – hátsó: Fékek els? / hátsó: Gumiabroncs mérete els? – hátsó: Ülésmagasság: Száraztömeg: Üzemanyagtank kapacitása: Ár: Forgalmazza: |
Legutóbbi hozzászólások