Azt hiszem, a Yamaha Tmaxot nem nagyon kell senkinek bemutatnunk, aki kicsit is érdekl?dött az utóbbi években a maxirobogók után, hisz évek óta az egyik (ha nem a) legjobb robogónak tartják! A maxirobogók nem voltak a szívem a csücskei, de az utóbbi években igazán megkedveltem ?ket. Bár ez nem egy összehasonlító teszt, de önkénytelenül is felmerült bennem a kérdés, hogy vajon a BMW C600 Sport-hoz képest tud-e valami újat vagy mást mutatni?
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis
Az új Tmax, kifinomult, de inkább sportos formavilággal bír. A m?szaki tartalma is a kategória csúcsát jelenti.
Ha külsejét nézzük, kimondottan sportosra, brutálisra sikerült. Kicsit Mad Max-es szerintem. Persze lehet finomabb (szürke, ezüst és fehér) színvariációkban is rendelni, ha valaki ezt a matt-metál fekete kivitelt túl egyszer?nek találja. A formavilága elég trendi lett, mégis megtartotta a korábbi modellek ismertet? jegyeit. Éles formák, szigorú lámpatestek, és különböz? m?anyag, karbonmintás berakások teszik „színessé”. A m?anyagok kidolgozása viszonylag jó lett, a lámpatestek szépek, f?leg a féklámpáé, ami kísértetiesen hasonlít az R széria ezres modelljére. A plexit természetesen itt is tudjuk állítani, bár nem egy gyors mozdulattal, de szerintem nincs is szükség annak napi szint? állítgatására. Szélvédelme elég jó, nem volt rá panaszom. A cuccainknak is találunk helyet, elöl van két rekesz amib?l az egyiket kulccsal is tudjuk zárni, az ülés alá viszont a zárt sisakom már nem fért be. Az üléspozíció sportosan nagyrobogós, talán nem fekszünk rajta annyira mint a többin. Hosszú távon is elég kényelmes volt. Az üléspúpot tudjuk a kedvünkre állítani.
A lámpatestek és az irányjelz?k szépek, mintha már láttuk volna valamelyik Yamaha modellen …
A m?szerfal is beleillik ebbe a képbe. Két nagy analóg mutató, a kilométeróráé és a fordulatszámé, és középen egy digitális panel kapott helyett. Gyakorlatilag itt is a megszokott dolgokat találjuk (napi számlálók, fogyasztás, küls? h?mérséklet, óra …). A két nagy mutatóra meg nem árt néha rápillantanunk, ugyanis könnyedén el tudunk érni komolyabb tempót úgy, hogy szinte észre sem vesszük.
A határozott vonalak a m?szerfalon is megtalálhatóak. A kilométeróra és a fordulatszám is analóg lett, középen a digitális panelen megtalálunk minden egyéb paramétert, köztük az átlagfogyasztást is ami 5l környékén mozgott a teszt alatt.
A Tmax szíve egy 530 ccm-es vízh?téses, négyszelepes, soros kéthengeres blokk. Ez 46 le-t és 52 nm-t tud felmutatni. A teljesítményre nincs is panaszunk, ezt a testet akár két személlyel is könnyedén mozgatja minden gond nélkül. Pikk-pakk el tudunk vele érni a 160 km/h-s tempót és persze e fölötti tempóra is képes. A városban és a külvárosi ingázáshoz nem kell ilyen gyorsan mennünk, ott sokkal fontosabb, hogy mennyire rugalmasan, könnyen adja le a teljesítményt. A gyorsulás és a tempó nagymotoros feelinget ad. A motorblokkot itt sem a megszokott helyen találjuk, hanem kicsit el?rébb tolva, a hátsó villa forgáspontjánál. Ezzel azt sikerült elérniük, hogy a motorblokk nem mozog a hátsó futóm?vel, hanem gyakorlatilag elfordul egy helyben. A fixen lév? motorblokk rezgéseinek csökkentését egy harmadik, üresen futó kiegyensúlyozó dugattyúval érték el. Ennek köszönhet?en a robogóknál megszokott hátulját kiemel? érzésünk sincs amikor ráadjuk a gázt és a futóm?nek is kevesebb dolga van a berugózáskor. A hátsó villa tehát úgy m?ködik, mint egy normál motoron és nem mint általában egy robogón.
A 46 le és az 52 nm nem t?nik soknak, mégis könnyedén elbánik a Tmax több mint 200 kg-os tömegével. A többféle merevség?, könny? alumínium váz és a jól eltalált futóm? könnyed motorozást tesz lehet?vé.
A Tmax új alumínium vázat kapott. A váz eltér? merevség? lett, így jobban tud alkalmazkodni a terhelésekre. Gyakorlatilag ha nem is egy az egyben, de a motogp-b?l átvett tapasztalatokat itt is érvényesítik a gyártók. A motorblokk elhelyezésével súlypontot alacsonyra került, ez könny? irányíthatóságot eredményezett. Az alumínium vázba elöl egy 120mm-es rugóúttal rendelkez? normál villa dolgozik, a hátsó futóm? rugóútja 116 mm. A nagyméret?, ötküll?s 15”-os kerekeken gurul, amiken igazán jól sikerült Bridgestone sportgumik feszülnek. Ezekkel igazán kontroll alatt tudjuk tartani a gépet és az úthibákat is viszonylag jól elnyelik.
„Normál” leng?villa, az új aramid rostból készült, szinte holtjáték nélküli hajtószíj, 15”-os ötküll?s kerekek és a sportos Bridgestone gumiabroncsok. Már csak a kanyarokat és a jó id?t várjuk..?.
A fékrendszer volt az egyik igazi csemege ezen a robogón. Elöl egy dupla 267 mm, kétdugattyús fék dolgozik, míg hátul egy óriási 282mm-es szimpla tárcsa található. A fékkarok természetesen állíthatóak. A hátsó tárcsán a rögzít?féknek van egy külön fékdugattyúja, ez mondjuk nem sikerült a legszebbre. A rögzít?féket a bal oldali kormányról tudjuk egy kis karral m?ködtetni. Sajnos vagy szerencsére, de ezen a modellen nem volt ABS, de természetesen rendelhet? azzal is. Azért sajnos, mert nagy segítség tud lenni az ABS, f?leg ha valami váratlan forgalmi szituációba keveredünk vagy megviccel minket az útburkolat. És azért szerencsére, mert a Tmax annyira jól kezelhet? és a fékek is olyan jók, hogy kár lenne kihagyni azt az élményt amit a kezelhet?ségével ad. Nagy meglepetésben nem volt részem a teszt alatt, ahol arra gondoltam volna, hogy bárcsak most ABS-szel szerelt verzión ülnék. Összességében a fékkel maximálisan meg voltam elégedve.
A Tmax kezelhet?sége példán felüli. Jó szórakozás és a kanyarokban is meglep?en jó partner. Az ABS-szel szerelt verzióval persze csak konzervatívan tudunk közlekedni.
A felhasználási területre gyakorlatilag ugyanazt tudom elmondani, mint amit a BMW-nél is mondtam. Ez azt jelenti, hogy f?leg ingázáshoz és külvárosi szakaszokhoz a legjobb, mert ha nagy dugóba nyomulunk el?re azért kell neki hely, hogy elférjen a kocsik közt. Persze el tudunk menni a sorok közt, nem azt mondom, de oda kell figyelnünk a tükrökre. Ráadásul azért is, mert nem a kormányra van szerelve, hanem a vezet?t?l távol az idom els? részénél van elhelyezve, aminek köszönhet?en kicsit máshogy kell kiszámolnunk ha át akarjuk „billenteni” a visszapillantók között, vagy valami sz?k helyen. Megmondom ?szintén egy mikrobusz tükröt sikerült is lekoccolnom, pedig nem jellemz?, hogy érint?re venném az autókat.
A külvárosi, kicsit tempósabb szakaszokat élveztem leginkább az új Tmax-szal. A futóm? mindenhol elemében volt.
A Tmax a legsportosabb nagyrobogó amit eddig teszteltem, igazi kanyarvadász. Városi közlekedéshez is jó partner, de az igazi értékeit akkor élvezzük ha komolyabb megpróbáltatások el? állítjuk. A fékek, a futóm?, a motorblokk teljesítménye mind mind inkább a nagymotorokhoz sorolja a Tmaxot. Ez a robogó nem csak egy jó alternatíva arra, hogy könnyebben, gyorsabban és olcsóbban tudjunk munkába járni, hanem igazi élményt tud adni a használata közben. Azt mondom túrázni is szívesen elmennék vele. Két személlyel is jól használható, a jó irányíthatóságát akkor is megtartja és az utasnak is van b?ven és kényelmesen helye a hátsó fotelban. Az ára azonban ennek sem elhanyagolható, 3M ft körül kell letennünk az asztalra ha haza szeretnénk tolni egy ilyet. És válaszolva az általam feltett kérdésre, igen még mindig ott van …
Klikk a képre! Galéria nyílik!
Legutóbbi hozzászólások