EST. 2002

Teszt Yamaha Vino 50

A Vino megjelenésében az egyik legkellemesebb hangulatú japán robogó. Vannak retró stilusjegyei, Vespákra emlékeztet? vonásai, de ami leginkább figyelemre méltó benne, az az arányossága. A Yamaha a motor megjelenésénél tartotta magát a stílusjegyekhez, egyszemélyes, nagy nyerget kapott, cruiserekre emlékeztet? kormányt és a kor oly’ jellegzetes megoldását, a ‘mozdonylámpát’. Sikerült a designhoz megfelel? m?szerfalat is integrálni, amit már üzemanyagszint-jelz?vel is elláttak.

Yamaha Vino teszt

Az általunk tesztelt motort egy motorosbolt tulajdonosától kaptuk kölcsön, aki városi közlekedésének megkönnyítésére vásárolta a kis Vinót. Ahogy ráülünk, egyb?l felt?nik, hogy tényleg kicsi, a szó szoros értelmében. Azonban a nagy ül?felületnek köszönhet?en kényelmesen elférünk. Lábunkat nem zavarja semmilyen tárgy és a kormányzásban sem zavaró a kaszni kis mérete.

Az er?forrás

A motor 49 köbös, négyütem?, súlya 81 kilogramm, míg tankjának kapacitása 4,5 liter. Indítása rendkívül egyszer?, behúzzuk az egyik féket és a piros gombbal életre keltjük a kaszniban megbújó kis er?forrást. A Vino egyik er?ssége éppen maga a blokk. Az általunk tesztelt motor koráról nem voltak pontos adataink, de az alkatrészek gyártási dátuma alapján 2010-es gyártás körüli id?re saccolunk. Az óra 11.000 kilométer körüli állást mutat. Azonban jobban átnézve találtunk egy japán matricát a kaszni belsejében megbújva, amin 2011-es dátum és egy 34000 kilométeres elvégzet szervíz olvasható. 

Yamaha Vino teszt

Ha figyelembe vesszük az id? múlását akkor az általunk tesztelt kis Vinóban minimum 40.000 km kell, hogy legyen. Ez már szinte tartósteszt kategória, f?leg egy robogónál. A matrica felfedézéséig eszembe sem jutott, hogy az óra nem valós adatot mutat. Könnyed indulás, tökéletes alapjárat és komoly er? jellemzi a Yamahát még ennyi kilométer után is. Sehol egy csöpögés vagy bármilyen zaj, ami árulkodó lehetne.

Teljesen egyenesen, szinte megállíthatatlanul gyorsul 60 km/óráig és valóban semmilyen er?lk?dést nem mutat. Jól érz?dik a blokkon, hogy b?ven van benne még tartalék. A Yamaha egyik titka, hogy járm?veinek úgy biztosít hosszú élettartalmat, hogy az er?forrás teljesítményének maximalis határát lekalibrálja. Ezzel dinamikus mozgást ér el az adott tartományban, hosszú élettartalommal és jó fogyasztással párositva.

Két fajta terheléses próbának is alávetettük a Vinót. Az els?nél maximális teljesítmény mellett egy 7% emelked?n kaptattunk fel 70 kg súllyal. Alig észrevehet?, 10% körüli teljesítményt vesztett alattunk a robogó. Ez azt jelenti, hogy egy komoly emelked?n is képes 55 kilométeres óránkénti sebességel kapaszkodni. Az blokk túlterhetsége egyáltalán nem érz?dött.

Yamaha Vino teszt

A második tesztben egy 10%-os emelked?t másztunk meg de álló helyzetb?l indulással. Itt is jól vizsgázott, er?sen gyorsult 52 km/óráig, ami megközelít?leg 15% teljesítménycsökkenést jelent. A Vino egyik er?ssége valóban maga szíve, jól hangolt, dinamikusan gyorsul, halk és jól is fogyaszt. 

A kaszni

Egy robogó terveinek a megjelenés mellett funkcionalitás jegyeit is magán kell viselnie. A Vino vázának els? részén nem lett kialakitva keszty?tart? vagy bármilyen kisebb zseb. Bár a robogó valóban kicsi, egy aprócska, akár hálos zsebet mi indokoltnak tartanánk. 

Az akasztó a gyári matrica szerint 1 kilogramm súlyt képes rendeltetésszer?en megtartani, de azért ett?l természetesen valamivel nagyobb tömeget is ráakaszthatunk. Nekünk inkább a fül kialakitása volt szegényes, könnyen lecsúszhat róla a csomagunk. Egy kétrészb?l álló fül praktikusabb, persze lehet, hogy a designerek elképzelései miatt maradt az egyszer?ség.

Yamaha Vino teszt

Az ülés alatti tárolórekesz mérete viszont mindenért kárpótol. Amilyen kicsi a Vino, olyan nagy a csomagtere. Széles és mély is egyben, aminek köszönhet?en jól pakolható, egy zárt sisak könnyedén elfér benne, a lánccal és az apróságokkal együtt.

Van még egy fontos tulajdonsága a kaszninak, ez pedig a vízelvezetés. A robogókat gyakran használjuk olyan hétköznapi szituációban, ahol fontos, hogy öltözékünk száraz, de méginkább tiszta maradjon. A Vino ebben verhetetlen. A sárvéd?k hatalmasak, de a gyártó a hátsó kerék fölé extra sárvéd?t helyezett el. Kipróbáltuk és szakadó es?bben is képtelenek voltunk akár csak egy csepp vizet is felcsalni a motor alól.

Szélvédelme közepes, de ezt alacsony méretének köszönheti, az el?ttünk haladó járm?vek vízfelver?dését?l viszont jól véd.

Fék, futóm?

Manapság már ritkán találkozunk dobfékkel és f?leg els? keréknél. A Vino azonban a hagyományos technikával lett szerelve, vagyis dobfék lassítja a kerekeit. Bár nem az új kor szellemét idézi, tökéletesen ellátja feladatát. Kimondottan jól adagolható és az ereje is b?séggel elegend? a 85 kg össztömeg? motorhoz. A nyomáspont lehetne markánsabb de a Vino nem egy sportrobogó és hangulatában is illik hozzá a dobfék.

Yamaha Vino teszt

A motor egyenesfutása és kanyarstabilitása megdöbbent?en jó. Csupán 10 collos kereken gurul, de szinte lehetetlen kihozni a sodrából, miközben fordulni kimondottan élmény vele. Jó összhangban van a folyamatos teljesitményt nyújtó er?forrás a stabil, de kényelmes futóm?vel. Sajnos az általunk tesztelt példány els? futóm?ve nem látta el teljesen a feladatát, pedig frissen volt szervizelve, de még így is élmény volt el?zgetni és kanyarogni a kis Vinóval.

M?szerezetség, lopásgátlás

Átláthatóság és egyszer?ség jellemzi a m?szerfalat, kellemes retró-köntösbe csomagolva. A kilométeróra jól látható és éjjel szép kék színben világít. Találunk még egy vízh?fok-jelz? lámpát illetve egy speed villantót. El?ször azt hittem, a kilométeróra alapján villan fel, ha étléptünk egy sebbeséghatárt, de valójában a motor bizonyos fordulatszáma felett villan, jelezve, hogy túlzottan sietünk.

Yamaha Vino teszt

Az újabb modelleken (mint a tesztalany is) már található üzemanyagszint-jelz?, ami nagyban növeli a komfortérzetünket. 

Yamaha Vino teszt

A biztonságról egy igen érdekes megoldás gondoskodik a Vinón. Az indító mellet található egy kar, amit ha kulcs nélküli állapotban lehúzunk, akkor egy lemezt helyez a kulcsnyílás elé. Induláskor egy másik nyílásban fel kell oldani a zárat, amit ugyancsak az inditókulccsal tehetünk meg. Azért minden esetben zárjuk robogónkat valami er?s lánccal, ne ett?l a megoldástól várjuk a biztonságot.

Összegzés:

A Vino megjelenése és vezetési élménye színt vihet a mindennapjainkba, er?forrása megbizható és kell? teljesítménnyel rendelkezik. Ajánljuk hölgyeknek és mindenkinek, aki egy megbízható társat keres városi közlekedésre. A Vinóról mindenkinek leér a lába és vezetése motoros képzettség nélkül is pár perc alatt élvezhet? élményt nyújt. 

Yamaha Vino teszt

Egyetlen komoly negatívumként emlithet?, hogy Európában nem kapható, így a Yamaha márkaszervizekben nem tudunk hozzá alkatrészt rendelni, csak egyéb forrásból. 

ugrás fel