EST. 2002

Teszt, Yamaha Xenter 125 – Városi vagány

A használható városi robogók területén egyre nagyobb a kínálat, a Yamahánál is tudunk válogatni a modellek közül. Ezek a 125-ös robogók ötvözik a kis 50-esek fürgeségét és a nagyrobogók kényelmét és praktikusságát. A kisrobogók fölött mondjuk ki, eljárt az id?. A tendencia azt mutatja, hogy ha még a lökettérfogat meg is maradt 50 köb, de a méretük többnyire n?tt. Ehhez még vegyük számításba, hogy már a robogóknál is kiszorítja a kétütem?t a 4T. Ezzel kevesebb a gond, alacsonyabb a fogyasztás, de drágább megvenni. Gondoljunk csak egy Yamaha Jogra vagy akár egy Honda Dióra: ma már nem igen rúgnának labdába.

Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis 

Teszt, Yamaha Xenter 125

Városi praktikum: nagy kerekek, rugalmas 125-ös blokk, jó pakolhatóság

Ha küls?t nézzük, alapvet?en azt látni, hogy egy nagyon hasonló formavilág köré rendez?dnek ezek a robogók. Nem azt mondom, hogy ugyanolyanok, de a legf?bb stílusjegyek azért megtalálhatók minden márkánál. Ebbe a képbe a Xenter 125-is jól beleillik.

Teszt, Yamaha Xenter 125

A robogó farrésze kimondottan csinos, a magas plexi és a színre „fújt” doboz széria tartozék

A Yamaha modern formavilágát a karcsú farrész és kicsit testesebb els? idomok és egy kicsit bamba fényszórók alkotják. A magas plexi és a 39 literes topcase széria felszereltség. Szükség is van rá. A plexi ugyanis a szelet eltereli és es?ben is eléggé megvéd az elázástól, ha haladunk. A dobozra pedig azért van szükség, mert a motorblokk és a hátsó futóm? kiszorította sisaktartó helyét. Csupán egy-két apróság az, ami befér az ülés alá. A hátsó doboz azonban kárpótol ezekért, könnyen nyitható-zárható, egy mozdulattal magunkkal tudjuk vinni, és egy zárt sisak is könnyen elfér benne. Továbbá van egy nagyon frankó tároló a m?szerfal alatt, ahova a legfontosabb apróságok beférnek pl.: kulcs, apró …stb. És van egy táska-akasztó is az els? panelen.

A hátsó ledes világítás és a teljesen digitális LCD-m?szerfal nagyon modern és min?ségi hatást kelt. A színvilágát tekintve is mindenki megtalálhatja az önmagához leginkább ill?t. Fehér, fekete és babakék közül választhatunk.

Teszt, Yamaha Xenter 125 Teszt, Yamaha Xenter 125

LCD m?szerfal és ledes hátsó lámpa. Nekem ezek a részletek tetszettek a legjobban

Ha felpattanunk a gépre, egyenes testtartásba ülünk, gyakorlatilag minden kézre áll, nincs is ezen mit részletezni. Kényelmesen ülünk, azonban nekem a térdem elérte néha-néha az els? idomot. A fékkarok, kezel?szervek, kapcsolók kézre állnak, a m?szerfal informál a legfontosabb dolgokról és kifejezetten vidáman néz ki. A hátsó ülésre sem lehet panasz. A doboznak neki is tudunk d?lni, van kapaszkodó mindkét oldalon, a lábtartó kell?en széles, csupán annyi észrevételünk volt, hogy kicsit széles terpeszben kellett ülni.

Teszt, Yamaha Xenter 125

Az üléspozíció kényelmes, azonban a térdnek kevés hely van

A Xenterben egy 125 ccm-es négyütem?, SOHC, 9,2 kW-os (12,5 LE) motorblokk dolgozik, üzemanyag-befecskendezéssel. A blokkal nincs gond, könnyedén viszi ezt a testet. Amit leginkább értékeltem, hogy alulról, szinte nyomatékból, nagyon jól el tud indulni. A városi közlekedéshez teljesen jó, ha valaki extrém sportrobogós gyorsulásra vágyik, akkor persze nem itt kell keresgélnie. A járm? kb. 110km/órás végsebességre képes, de mondjunk inkább 100-ra, mert fölé nem nagyon akar menni – ezt viszont viszonylag könnyen el tudja érni. Én sokáig azt hittem, hogy az óra csak két számjegyet mutat, mert megállt 99-nél … de egyszer csak áttörtem a határt.

Teszt, Yamaha Xenter 125

A fékek tekintetében sem volt panaszom, határozottan kell használni, de van elég féker?. El?l egy 267 mm-es, egy dugattyús tárcsa dolgozik, hátul egy 150 mm-es dobfék. A Yamaha ezt a kombinált fékrendszerét UBS-nek nevezte el (Egyesített fékrendszer – Unified Braking System). A rendszer lényege, hogy elosztja a féker?t a két kerék között. Gyakorlatban azt jelenti, hogy a hátsó fék használatakor fékez?dik az els? is, de még optimális mértékben. Jól használható, csak a szokásos murvás, csúszós úton való fékezésnél kell figyelnünk a használatakor. Városban, vagy akár ha kicsit agresszíven is használjuk, akkor is jól dolgozik.

Teszt, Yamaha Xenter 125

A monocross felfüggesztésnek köszönhet?en a motorblokk el?rébb, a légsz?r? hátrébb került. Ennek köszönhet?en az ülés alatt nincs tárolási lehet?ség

A futóm? az igazi érdeme ennek a modellnek. A nagy kerekeknek és a hátsó felfüggesztésnek köszönhet?en inkább nagymotoros érzésünk, stabilitásunk van, mintsem robogós. El?l egy kicsit vékonyka teleszkópvilla található, 100 mm-es rugóúttal. Az érdekesség inkább hátul található. Ahol monocross felfüggesztést kapott a robogó. itt egy vízszintesen behelyezett rugóstag dolgozik, és a blokk is úgy lett elhelyezve, hogy a lehet? legkevesebb mozgási energiát adja át a futóm?nek. Azaz tömegközéppontja úgy lett kialakítva, hogy a futóm? mozgásával együtt mozogjon, vagyis elforduljon. A robogóktól szokatlan stabilitáshoz a 16’-os, ötküll?s kerekek is nagyban hozzájárulnak. Ezen a téren annyi negatívumot tapasztaltam, hogy két személlyel (85 kg-os utassal) és megpakolt dobozzal remegett (szitált) a kormány közepes tempónál.

A fogyasztás tekintetében valahol 3-3,5 l között kell számolni, én azt mondom 3 l környékén el lehet vele szaladgálni. Ami a mostani benzinárak mellett igazán nem elhanyagolható szempont.

Teszt, Yamaha Xenter 125

Városi használatban és külvárosban nagyon jó, az autópályát ezzel is kerülni fogjuk

Ahogy a Yamaha marketinganyagában áll: „Akadálytalan, gyors haladás a város forgalmas útjain, teljes kényelemben. Erre terveztük a Xenter 125 robogót.” Küldetés teljesítve.

M?szaki adatok:

Vízh?téses, 4 ütem?, SOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat: 125 ccm
Furat x löket: 52,0×58,7
S?rítés: 11.1:1
Maximális teljesítmény: 9,2 KW 7500-as fordulaton
Maximális nyomaték:  11,9 NM 7250-es fordulaton
Üzemanyag ellátás: benzin befecskendezés
Gyújtás: T.C.I.
Indítás: Elektromos önindító

Els? futóm?: teleszkópvilla, 100mm-es rugóúttal
Hátsó futóm?: monocross felfüggesztés, 92 mm-es rugóúttal
Fék elöl: 267 mm-es féktárcsa, egydugattyús féknyereggel
Fék hátul: 150 mm-es dobfék
Gumiméret elöl/hátul: 100/80-16 és 120/80-16

Ülésmagasság: 785 mm
Tengelytávolság: 1385 mm
Súly: 142 kg
Üzemanyag kapacitás: 8 l

Ára: 938.000- Ft (reg.adóval, dobozzal és plexivel együtt)

Teszt, Yamaha Xenter 125

Klikk a képre! Galéria nyílik!

ugrás fel