Az Xmax 250 már 2005-óta a piacon van, azonban a 400-as tesóra 2013-ig várni kellett. Íme, megszületett! Els? pillanatban nem értettem, hogy a Yamaha miért csinál saját magának konkurenciát, Kihoznak házon belül egy hasonló, sportos formavilágú 400-as robogót, a már meglév? és sikeres 530 köbös Tmax mellé.
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis
De a különbséget egyb?l megérezzük, komolyabban m?szaki áskálódás nélkül is, elég csak ránéznünk a vételárukra. Míg a Tmax 3M felett van, addig az Xmax 2M alatt … egészen pontosan 1.75M Ft. Ezt persze életkorunktól és pénztárcánktól függ?en mondhatjuk soknak és kevésnek egyaránt. Ha egy mondatban kellene összefoglalni a különbséget akkor azt mondanám, hogy a Tmax egy sportrobogó amivel tudsz menni a városban is, míg az Xmax egy városi robogó amivel tudsz sportosan is menni.
A Xmax 250 sikerein felbuzdulva csodálkozunk, hogy csak 2013-ban jött a 400-as verzió. Városi, sportos, megfizethet? …
De hogy kiknek való? A sportos, munkába járó, dolgozó rétegnek, ha szabad ilyet mondani. A nagyrobogók igazi területe az ingázás, a külvárosi szakaszok. Bár elég jók a városi csúcsforgalomban is, és nem jönnek zavarba egy-egy komolyabb túránál sem, de véleményem szerint az igazi el?nye a mindennapi használhatóságában van, és abban az id?faktorban amit megnyerünk nap mint nap, ha az autó helyett ezt választjuk.
Azt kevésbé tudom elképzelni, hogy valaki kiperkál 1.8M Ft-ot az Xmaxért, csupán azért hogy a motorozás szenvedélyének éljen. Akkor marad a használt motornál … De azt el tudom képzelni, hogy valaki azért választja ezt az életformát, hogy napi 2.5 órát spóroljon a dugóban állással és némi kp.-is maradjon a zsebében az alacsony fogyasztás miatt, e mellet megérezzen valamit a motorozás feeling-b?l is. És nem utolsó szempont, a külcsíny sem, egy Xmax-szal leparkolni mégis jobb mint, egy dízel Astra-val.
Száguldás, Porsche, szerelem …. és a mindenben partner Xmax!
És ha az Xmax 400-ra ránézünk minden megvan benne hogy a még életben maradt középosztályt magához csábítsa. Kell?en sportos, izgalmas kiállású formavilág, a 400 köbcentis, négyütem? blokkjára már nem lehet azt mondani, hogy kevés lenne, dupla tárcsafékek és mindehhez óriási, kényelmes ülések.
De kezdjük is az er?forrással. Az Xmax 400-as blokkját az olasz Minarelli cég szállítja. Négyütem?, soros, egyhengeres, befecskendezéses. A motorblokk papíron nem tud sokat, 32le és 34nm. Azonban ezt a fokozatmentes automata váltónak köszönhet?en elégnek érezzük. S?t, 90-100km/h-ig kifejezetten sportosan gyorsul és elérhetjük vele 150 körüli végsebességet is! A fékek területén is jók az alapok. Három 267 mm-es tárcsa lassítja, ebb?l el?l kett?, hátul egy dolgozik. A tesztmotoron még nem volt, de a 2013-as év végét?l rendelhet? az ABS-szel szerelt verzió is. A Yamaha ABS rendszereib?l kiindulva érdemes lesz azt a némi felárat kifizetni érte.
Bár nem volt sem ABS, sem kombinált rendszer, de a fékekkel elégedett voltam, csupán apróságokba tudok belekötni. Ilyen például az állítást nélkülöz?, fix fékkarok. Nem csak a féktárcsa méretek egyez?ek, hanem a rugóút is, ami egyaránt 110mm elöl és hátul. El?l egy normál villa dolgozik, míg hátul két oldalsó rugóstag, aminek az el?feszítését tudjuk állítani (… szerencsére, de err?l majd kés?bb). Könny?nek nem nevezhet?, az Xmax ugyanis 210kg-s, de ez az ami soha nem fog felt?nni. Tologathatjuk, felrakhatjuk középsztenderre mégsem érezzük ennyinek a súlyát.
A „személyautó stílusú” m?szerfal kicsit Tmax-os, de jó! Az okostelefon tartó már extra, de nagy segítség napjaink rohanó világában…
Ha már a felhasználhatóságánál tartunk akkor fontos szempont a pakolhatósága is. Elöl két tárolórekeszünk van, amib?l az egyiket zárhatjuk is. Ide az apróságok b?ven beférnek. A m?anyagok olyan igazi m?anyagok, gazdaságosak. Ha a szépen megmunkált (ez extraként rendelhet?) ülést felnyitjuk akkor viszont egy hatalmas tárolórészt kapunk. Tényleg nagy, bár némileg csalódnunk kellett ugyanis két zárt sisakot a mellékelt ábra szerint ugyan betehetünk, azonban nekünk sehogyan sem sikerült lecsuknunk az ülést.
A tankolást a lábunk között lév? betölt?nyíláson keresztül tudjuk kivitelezni, aminek köszönhet?en a lábtartó középén húzódó magasabb gerincbe felszálláskor bele-bele tudunk rúgni. A lábunknak elég hely van, bár kinyújtani nem tudjuk, nincs olyan magasságokban mint egy Burgmann, de én személy szerint elfértem rajta könnyen. És az is látszik, hogy komolyabban gondoltak az utasokra is. A hátsó ülés kifejezetten kényelmes és kell? méret?, ráadásul van lehet?ség a nagy méret? oldalsó kapaszkodókkal a biztonság és a komfortérzetünket növelni. Ráadásul rákerült egy extraként rendelhet? háttámla is, ami tovább fokozza az utas kényelmét.
Óriási csomagtér áll rendelkezésünkre amiben elvileg elfér két zárt sisak is, sajnos csak elvileg, gyakorlatilag sehogy sem tudtuk becsukni.
De térjünk vissza a vezet?üléshez. Amit egyb?l észreveszünk, hogy a m?szerfal er?sen a Tmaxra hajaz. Két nagy analóg mutató és egy középs? digitális panel. A m?szerfal szintén a sportos vonalat képviseli. A funkcióit tekintve egy-két extrát azért elbírt volna, mondjuk az átlagfogyasztásét, de ne legyünk elégedetlenek. A m?szerfala szerintem jó néz ki! Ha bepöccentjük a gépet, azonnal indul és csendben pöfög a kevésbé jól sikerült kipufogón keresztül. Maga a forma még nem lenne rossz, csak arányaiban túl nagyra sikerült.
A takarólemezt is szépen megoldották, de a kupifogó túllóg a robogón. De ez egy viszonylag könnyed mozdulattal orvosolható, amire a Yamaha gyár is kínál megoldást a rendelhet? extrákkal. A lámpatestek is jók lettek, és nem mellesleg jól is világítanak. Összességében jól néz ki a nagy Xmax, kifejezetten sportos és modern a kinézete. Választható színekkel azonban nem kényeztetnek el túlságosan. Választhatunk feketét, szürkét és fehéret … jó, hogy átlátszó nincs. Ez a fehér a legmutatósabb. Ami az egyéb m?anyagok kidolgozását illeti, ott sajnos már tendencia az egyszer? anyaghasználat, ez az Xmax-on is így van.
Ha sportosan hajtjuk elkezd vérezni a torka, ezért maradjuk a normál tempónál. A hátsó ülés viszont kárpótol mindenért, az utasunk hálás lesz.
De induljunk el vele végre! Azonnal megérezzük, hogy dinamikusan gyorsít a 400-as blokk. Ugye azt nem kell ecsetelnem, hogy városban a négykerek?eket durván állva hagyjuk, de e mellett autópályás szakaszokat is simán bevállalhatunk. Az els? plexi jól eltereli a menetszelet, ugyan nem állítható, de az én magasságomhoz jó volt. Ez a 32 LE meglep?en jól mozgatja két személlyel is az Xmaxot. Városban igazán könnyen el tudunk vele boldogulni. Bár a nagyon sz?k helyeken és a kocsik között azért meg tud izzasztani, de a forgolódás könnyen megy vele. A kezel?szervek és a kapcsolók jól kézre állnak, ezzel nem volt semmi gond. Feltettem magamnak a kérdést, hogy csak a kinézete sportos vagy tudjuk sportosan is használni?
Akkor hajtsuk meg egy kicsit! Itt már érezzük a gyengéjét. Sokat segít, hogy az els? kerék 15”-os ami az úthibákat jobban kivasalja és emellett a gumi profiljába is vannak tartalékok. Ha elkezdjük sportosabban hajtani, tempósabb kanyarokat 100 km/óra környékén abszolválni, akkor megérezzük hogy a futóm? m?ködését nem a megszokott harmónia övezi. Az eleje még rendben van. Azzal nem volt gondunk, viszont a hátsó futóm? valahogy nem az igazi. Egyrészt kicsit puha amit?l imbolyog, másrészt olyan érzésünk van mintha nem egy síkban mozogna az els? és a hátsó kerék. A futóm? el?feszítése segít valamennyit, de vagy egy er?sebb gátló kellene bele, vagy nem sikerült a hátsó futóm? felfogatási pontjai eltalálni. A sportos használat leggyengébb láncszeme a hátsó futóm?. De ha ett?l eltekintünk akkor máshol nincs hiba a gépezetben. Bár a kiegészít?k tárháza szinte végtelen, így a túrázás és a sportosság felé is lehet „fejleszteni” a gépet ha van rá egy kis id?nk és energiánk.
Összességében aki egy olcsó Tmaxot vár, az csalódni fog. Aki viszont a realitások talaján marad és egy Xmax 400-at szeretne, amivel kényelmessé és gyorssá teheti a városi közlekedés 4,7l-es fogyasztással, annak tetszeni fog A mérsékelten sportos használhatóságát pedig kompenzálja a jó ár/érték aránya.
Gyári fotók, tartozékok és technikai adatok a Yamaha oldalán : itt
Legutóbbi hozzászólások