EST. 2002

Tíz Suzuki koncepció, ami sosem jutott el a gyártásig

Nemrég jókat mosolyogtunk a Yamaha tervez?inek élénk fantáziáján, pontosabban az elmúlt évtizedek azon prototípusain, melyek sosem jutottak el a sorozatgyártásig, miközben nem egy életképes ötletet is találtunk közöttük, amikre talán csak nem állt még készen a piac. Ma a Suzuki van soron, folytatjuk a visszatekintést egy alternatív jöv?be.

A koncepció motorok két alapvet? csoportra bonthatók. Az egyikbe tartoznak az új modellek „hírnökei”, amelyek kisebb-nagyobb változtatásokkal kés?bb piacképes formát öltenek. A másik csoportot a beszívott designerek elszabadult fantáziájának szüleményei alkotják, és inkább az egyedi elképzelések izgalmas megvalósítási lehet?ségeir?l szólnak, mint a sorozatgyártásról és a piacképességr?l.

Néha persze az utóbbi kategóriában is akadnak kivételek, ilyen volt 2001-ben a Suzuki B-King, ami amolyan csemege volt a bemutatásakor, aztán a nagy érdekl?dés miatt végül – igaz, hogy egyszer?sített változatban, de – valóra is vált. Sajnálatos módon ez hat évbe telt, ami pont elég hosszú id? volt ahhoz, hogy a piaci igények másfelé forduljanak, beüssön a gazdasági válság, és a B-King kis túlzással beleálljon a földbe.

Sok szempontból ez a motor volt a Suzuki utolsó igazi nagy dobása. A gyár jelenlegi kínálata híján van minden szívdobogtató elemnek, még a V-Strom 1000 is egy olyan blokk köré épül, ami jócskán az ezredforduló el?tt keletkezett. Persze ett?l még ha visszatekintünk az elmúlt évtizedekre, tisztán látszik, hogy a Suzuki mérnökei nincsenek híján ötleteknek.

10. Extrigger, 2013

Talán korai leírni az Extriggert, mint soha meg nem valósult koncepciót, hisz nincs egy éve, hogy a tokiói szalonon bemutatták, de azóta sem hallottunk róla. Kár lenne érte, hiszen az elektromos motorok felbukkanásával egy vicces, egyszer? és olcsó bringa megjelenése jó ötlet lenne. A praktikum vagy a hatótávolság persze ez esetben nem szempont, az Extrigger leginkább egy játékszer, esetleg egy robogó alternatívája rövidtávon.

Suzuki Extrigger

Fotó: autotesla.com

9. XF425 Ugly Duck, 1991

Az Ugly Duckban benne van a ’90-es évek esszenciája, és itt a Baywatch-os ’90-es évekre gondolunk. Graffiti stílusú logó, fröccsenés-minta, tigriscsíkok, és hát ilyen névvel vajon reális elvárás egy motort sikerre vinni? A sárga-fehér idomzat alatt kétütem? blokk bújik meg és kétkerék-hajtás, ami visszatér? téma a Suzukinál.

Suzuki XF425 Ugly Duck

Fotó: motorcyclespecs.co.za

8. XF5, 1991

Az 1991-es Tokio Motor Show-n az Ugly Duckkal osztozott a tatamin a jóval el?nyösebb megjelenés? XF5. Ez a komolyabban vehet? enduró is kétkerék meghajtású volt, de nem az els? kerékagyba épített, láncos megoldást kapta, mint otromba külsej? testvére, hanem egy kifinomultabb, a teleszkóp mellett futó tengelyt. Ezt a modellt maga a Suzuki is jóval komolyabban vette, tesztelte, majd kidobta az ötletet az ablakon.

Suzuki XF5

Fotó: cyclechaos.com

7. G-Strider, 2003

Ez a motor a Hondát juttatja eszünkbe, és izgatottan várjuk, hogy kiderüljön, vajon az NM4 Vultus-szal jó lóra tettek-e a motoros piac ízlésformálását illet?en. Els? pillantásra akár testvérek is lehetnének. Technikai jellemz?iket illet?en meglehet?sen sok a hasonlóság: soros kéthengeres blokk, automata és manuális módban is használható váltó, anime stílusú idomok. Kardánhajtásával és 916 köbcentis motorjával a G-Strider volt a komolyabb berendezés, de a Honda volt a bátrabb, aki be is vállalta a nagyközönség el?tt.

Suzuki G-Strider

Fotó: mbike.com

6. Biplane, 2007

Ez a 2007-es koncepció túl radikálisnak t?nik az átlag motoros számára. A V-négyes, kardánhajtásos Biplane ett?l még sikeres is lehetett volna, gondoljunk csak a Confederate márkára és a furcsa ízlés? amerikai sztárokra – például Steven Tylerre, az Aerosmith énekesére -, akik az ilyen stílusú motorokra buknak. A hollywoodi celebek célcsoportja sokat hozhatott volna a konyhára a Suzukinak, de ?k talán nincsenek elegen ahhoz, hogy a dolog nyereségesre fusson ki. Pedig tangóharmónika is van az elejébe építve.

Suzuki Biplane

Fotó: motorcyclespecs.co.za

5. Crosscage, 2007

Ez a modell is 2007-ben mutatkozott be, de eléggé különbözött a fenti két versenyz?t?l. Könny? volt, jól nézett ki, és elektromos motor hajtotta. Komoly löketet adhatott volna az alternatív meghajtású motorok piacának, ha a Suzuki elszántabban tart ki az ötlet mellett, de kissé visszafogja magát a technológiai újításokat illet?en. A Crosscage hidrogén cellás er?forrásának sikeressé válását elég komolyan akadályozta, hogy alig néhány hidrogéntölt?-állomás létezik a világon, ami er?sen gátolja a modell életképességét. Ha a gyár akkumulátoros-elektromos megoldással kitartott volna az elképzelés mellett, ma komoly el?nye lehetne az e-motorok sorozatgyártása terén.

Suzuki Crosscage

Fotó: totalmotorcycle.com

4. Falcorustyco, 1985

Ó, azok a nyolcvanas évek! Huszonkilenc éve, a Vissza a jöv?be els? részének debütálásakor így képzelte a Suzuki az azóta meg nem valósult jöv?t. Persze ahogy a Vissza a jöv?be 2 is mellél?tt kicsit, mikor 2015-re lebeg? deszkát és saját magát bef?z? cip?f?z?t vizionált, a Falcorustyco sem terelte a technológiai fejl?dés irányát a hidraulikus és a kétkerék-hajtás irányába. 500 köbcenti, négyütem, három vezérm?tengely, aktív felfüggesztés. A pletykák szerint a Falcorustyco… khm… nem volt m?köd?képes.

Suzuki Falcorustyco

Fotó: autopareri.com

3. Recursion, 2013

A Recursionról talán még korai lenne lemondani, hisz ez a retro-modern paripa alig egy éve került bemutatásra. Turbós motorokkal korábban már mind a négy japán gyártó próbálkozott, de egyik modell sem volt hosszú élet?, a Recursion egy új lehet?ség lehetne a régi-új ötlet feltámasztására használható formában. Ha valóság is lesz bel?le, egyel?re várnunk kell a Suzuki 588 köbcentis, 100 Nm-es, 100 lóer?s, kéthengeres, turbós motorjára.

Suzuki Recursion

Fotó: rideapart.com

2. Stratosphere, 2005

Ha egymás mellé tesszük a Suzuki Stratosphere-t 2005-b?l és a Recursiont 2013-ból, jól látható, hogyan hatott a gazdasági válság a motorkerékpár-gyártásra. A Stratosphere-t hathengeres, 1100 köbcentis blokkal tervezték, ami 135 Nm-t és 180 lóer?t tudott volna, és a Hayabusa utódmodelljének alapjaként emlegették bennfentes körökben. Ebb?l nem lett semmi. Ha a válság nem üt be 2007-ben, ma talán parkolna a kereskedésekben valami, ami ennek a motornak az alapjaira készült.

Suzuki Stratosphere

Fotó: suzukicycles.org

1. Nuda, 1987

A Suzuki Nuda nem csak a Suzuki legjobb koncepciója, hanem az egyik legjobb motorkoncepció, ami tervez?asztalról kikerült a merész ötletek és a megvalósíthatóság metszéspontjában. A monocoque váz – akkoriban jöv?be mutató – befecskendezéses GSX-R750 blokkot rejt, ami mindkét kereket hajtotta. A hajtásról egykarú leng?villa és kardán gondoskodik elöl és hátul is – a Suzuki mérnökei komolyan hittek abban, hogy ebbe az irányba mutat a motorkerékpár tervezés jöv?je. A karbonszövet használata 1987-ben még a kanyarban sem volt, de a Nude váza és kerekei már abból készültek. Szokatlan ötlet volt az ülés rögzítése elöl, az ülés és a tank között egy harmonikaszer? betét alatt, ami kanyarban anélkül mozdította ki a pilótát az üléspozíciójából, hogy fizikailag ki kellene ülnie. Az ötletek egy része, mint az elektronikusan állítható futóm? és a felnire szerelt féktárcsa átlépte a valóság küszöbét, a Nuda sajnos nem.

Suzuki Nuda

Fotó: diseno-art.com

Forrás: visordown.com

ugrás fel