December 23-ától olyan traffipaxokat alkalmaznak az olasz autópályákon, amelyek nemcsak a járm?vek pillanatnyi, de az átlagos sebességét is képesek mérni és rögzíteni. Kezdésnek félszáz mér?t helyeznek ki a Tutor névre keresztelt berendezésb?l. Egy él? példa a m?ködésre: december 16-án délután egy óra ötvenkor lépett be egy Porsche típusú személyautó az A4-es sztrádára Grumello kapunál, a pályát Seriate kijáratnál hagyta el. A távot 241,61 km/órás átlagsebességgel teljesítette. A sof?rt csak az mentette meg a pénzbüntetést?l és a jogosítvány visszavonásától, hogy a rendszert hivatalosan még nem helyezték üzembe.
A Tutor a közlekedésben résztvev? összes járm? átlagsebességét méri, akár hosszabb távolságokon is. A rendszer alapját egy sor kamera adja, ezek mind csatlakoztatva vannak a központi agyhoz. A kamerákat felüljárókra vagy az Itáliában viszonylag s?r?n alkalmazott üzen?felületekre rögzítik. Minden mérési ponton áthaladó járm? aktiválja a rendszert, feljegyzésre kerül a pillanatnyi sebesség és a járm? rendszáma. A következ? pontokon mérend? sebesség-értékek alapján a rendszer kikalkulálja az adott járm? átlagos sebességét, amihez elvileg minden információ rendelkezésére áll. A sebességhatárokat túllép? járm?vek automatikusan egy ‘feketelistára’ kerülnek, ami lényegében szabálysértési eljárás megkezdését jelenti a vezet?k ellenében. Külön fakszni, hogy a rendszer programozható az id?járási körülmények tekintetében: es? és köd esetén ugyanis lassabban szabad menni (nem csak) az olasz autópályákon. A Tutor képes megkülönböztetni a különféle típusú járm?veket, és mindegyikhez hozzárendeli a megfelel? sebességlimitet.
Így m?ködik a rendszer. Klikk.
Nincs menekvés. A rendszert elméletileg nem lehet kijátszani. Az egyetlen gyenge láncszem az óra, de a kamerák közti GPS-összeköttetésben ezt a problémát is megoldottnak látják a Tutor kiagyalói.
Egyel?re négy szakaszon vetik be az innovatív rendszert az olaszok, de 2006 során újabb ötven pályaszakaszt kapcsolnak be, ígérik. Ez gyakorlatilag teljes lefedettséget jelent majd. A Tutortól az autópálya-balesetek lényeges visszaesését várják a szakemberek. A rendszer ezenkívül felszabadít egy csomó jár?rt a trafizás feladata alól, akik így más feladatokat tudnak majd ellátni. A Tutor az els?, operátor nélkül is m?ködni képes sebességfigyel? rendszer, ami szakadó es?ben és tejfölködben is megy és a rendszámok 97%-át felismeri. Kétely esetén továbbítja a kérdéses fotót a rend?rség ügyeletére. A monitorozott szakaszok egyéként 10 és 25 kilóméter közötti hosszúságúak.
Az els? kamerák: A13 (Bologna-Padova, Occhiobello és Ferrara Nord között), A14 Adriatica (Forlí és Cesena Nord között), A4 (Milánó-Brescia, Grumello és Seriate között Velence irányába), A4 (Milánó-Brescia, Ospitaletto és Rovato között, Milánó irányába)
Legutóbbi hozzászólások