Az 1098RS már két futam elteltével f? vitaforrássá lett a Superbike-ban. Nem tartott túlzottan sokáig. Egyesek szerint a dugattyúk nem szabályosak, mások (vagyis javarészt ugyanezek) szerint meg a szériamotorok világsorozatában illene, ha valóban szériamotorok versenyeznének: vagyis hiányolják a ténylegesen legyártott és a piacokon értékesített modelleket. Domenicali f?mérnök részér?l a válasz h?vös irónia és hárítás.
Hogy az RS nagyon gyors, az nem kérdés. Nagyon is az. Túlzottan is az, mondják – f?ként azok, akiknek a rovására gyors. A vita f? hangadói természetesen a japánok, de ez rendjén is van így. Valenciában, a legutóbbi tesztelésen furcsa helyzet állt el?: Ruben Xaus egyszál maga verte meg a mez?nyt az els? napon (persze, persze… senki nem az id?eredményre hajtott), miközben a gyári együttes tagjai Bolognában pihentek és regenerálódtak. A második napon Muggeridge a privát Hondán ment egy jobb kört nála. Talán ez volt már túl sok a riválisoknak, akik most valóságos össztüzet zúdítanak a Ducatira. Kereskedelmi forgalomban nem kapható dugattyúszettel szerelték a motorokat az els? két futamon, pedig a szabályzat 2.4.6.25-ös pontja kimondja, hogy ‘az 1200 köbcentis kéthengeres motorok csak standard vagy kit dugattyúkkal indulhat a versenyeken. A kites dugattyúk árfekvése nem térhet el az alap változatúakétól, és szerepelniük kell a márka által kiadott hivatalos alkatrészkatalógusban, illetve a normális piaci forgalomban.’ Pontosabban: ha a földi halandó pont olyan gyári alkatrészt rendel, legkés?bb 90 napon belül meg is kell kapnia azt.
Francis Batta, a Suzuki Alstare csapat f?nöke és Ronald Ten Kate, a róla elnevezett hondás alakulat menedzsere már megfogalmazták aggályaikat. Tanácsként annyit kaptak ‘hivatalos’ részr?l, hogy óvjanak, ha valami gondjuk van. Ezt nem tették meg.
Ebb?l is látszik, hogy itt nem csak a dugattyúkról van szó. A támadások szerint ugyanis sokkal nagyobb vétség az, hogy az RS-ek alapját adó 1098R modellból nem gyártottak megfelel? mennyiséget ahhoz, hogy az SBK-homologizáció érvényben maradhasson erre a motorra. A nemzetközi szövetség (FIM) el?írásai egyértelm?en fogalmaznak: ‘A gyártónak legalább 250 példányt kell legyártania egy adott modellb?l a szövetségi vizsgálat el?tt. Ekkor a motornak már rendes piaci forgalomban kell lennie. A minimális éves gyártási mennyiség ezer példány, ezt a folyó év júniusáig kell elérni.’
Claudio Domenicali laza csuklómozdulattal söpri félre a vádiratot, kategorikusan cáfolva mindent. És sugalmazza, mi áll az attak hátterében. Egy friss beszélgetésb?l idézünk.
F?mérnök úr, mi a válasza annak, aki azt állítja, hogy az 1098 RS egy versenymotor, aminek nincs a háta mögött megfelel? szériagyártás, amit a FIM szabályzata el?ír?
Erre ?szintén szólva nem is kéne válazolnom. A számok ugyanis magukért beszélnek. El?ször is, az 1098R-t rendesen gyártjuk, a rendelések pedig olyan jól állnak, hogy a jelek szerint túl is lépjük a szabályzatban említett minimum kvótát.
Meglátjuk. Tudna mesélni pár szóban, hogy hogyan zajlott a szövetségi vizsgálat?
A vizsgálatot Charles Hannekam úr (a m?szaki bizottság f?koordinátora – szerk.) vezette, mindez január 31-én történt. Ekkorra a Ducati már 347 darab 1098R-t gyártott le, szemben a szabályban írt 250-nel. J?nius 30-ig kell elérnünk az ezer példányt, de meg kell mondanom – mint ducatis termékfelel?s, és mint csapatmenedzser egyaránt – hogy b?ségesen túl fogjuk lépni ezt a számot. Idén akár az 1300-ig is eljuthatunk.
A dugattyúk kérdését szell?ztették meg többen, mi ezzel kapcsolatban a Ducati álláspontja?
Van egy szabálykönyv, és mi ennek minden bet?jét betartjuk. Aki az 1098RS-sel kíván motorozni az SBK-ra fejlesztett kittel, megvásárolhatja a készletet bármelyik márkaképviseletünknél. A cikkszám 12221641. A rendelést?l számított kilencven napon belül vállaljuk az átadást, ez egyébként GP-s alkatrészeknél is egy teljesen normális átfutási id?. Ezt bárki ellen?rizheti, akár a szövetség is megbizonyosodhat efel?l.
Mivégre hát akkor ez a sok támadás?
Teljesen normális dolog, hogy a gy?ztes motort megtámadják a veszetesek. Elég arra gondolnunk csak, mi volt Stonerrel, amikor elkezdte komolyan verni a japánokat. A Superbike esetében annyival bonyolultabb a helyzet, hogy ezek a fajta ‘vitás ügyek’ a bajnokság sajátjának tekinthet?ek, természetes részét képezik az ágazatnak. A vita csak akkor sz?nhetne meg, ha teljesen azonos szabályok vonatkoznának mindenkire.
Az új szabály-javaslat szerint túlsúllyal vagy egyéb mechanikai eszközökkel ‘büntetnék’ az egyértelm? lépésel?nyben lév? kéthengeres 1200-eseket. Vannak akik szerint ez az el?ny már két nagydíj után kiviláglik. Terveznek változtatásokat? Lesznek megszorítások?
Nem tudom. Csak azt tudom, hogy izgatottan várom a KTM ezerkettesét a pályára. Különösen boldog vagyok, hogy érkeznek, illetve hogy a stock kategóriába már meg is jöttek. Így kideríthetjük, hogy a kéthengeres ezerkettesek tényleg el?nyre vannak-e ítélve a négyhengeres ezresekkel szemben, vagy a különbség neve minössze annyi: Ducati…
Legutóbbi hozzászólások