EST. 2002

Változások a KTM-nél

Szöveg: Nagy Norbert Fotó: KTM, archív

Eddig sem mondhattuk azt az osztrák gyárról, hogy elhanyagolná a terep szakágakat. S?t! Mindig is ez volt a mattighoffeniek f? profilja.

Azt már megszoktuk, hogy egy-egy enduróversenyen a nevez?k közel 90%-a valamilyen narancssárga vassal áll rajthoz, a világ legnehezebb motoros er?próbái pedig egybeforrtak a KTM nevével. Elég csak a Dakart, vagy az Erzberg rodeót megemlíteni. 2008-ban már a motokrossz pályákon is sokkal több narancs földmunkagéppel találkozhatunk. A gyár a végletekig h? akar maradni a „Ready to Race” filozófiájához, ezért a sportosztály drasztikusan növelni kívánja a gyári támogatottságú csapatok létszámát, nem csak az MX1-ben.

Rattray (16) és Searle már készen állnak a következ? szezonra

A nagy átszervezések természetesen a személyi cseréket is magukkal vonják, úgy a vezetésben, mint a versenyz? állományban. 2008-ban csak a világbajnoki titulussal lenne megelégedve a vezérkar, elvégre 22 éve eredménytelenek a királykategóriának számító MX1-es géposztályban. De a tengerentúlon sem dicsekedhetnek világrenget? eredményekkel: egyetlen árva bajnoki címet tudhat magáénak a gyár (2003, Grant Langston, 125 cc MX).

Európa: Nagl lehet a megváltó

Természetesen a legnagyobb figyelem a Stefan Everts vezette Red Bull KTM egység kapja jöv?re is. A dél-afrikai Tyla Rattray-en és a fiatal brit Tommy Searle-en kívül mindenkinek kiadták az útját. David Philippaerts a Rinaldi Yamahához távozott az egész évben haloványan teljesít? Marc de Reuver helyére. Jonathan Barragan, a jelenleg legjobb hispán krosszos Everts mesterrel nem tudott kijönni, ezért lefokozták a második számú csapatba. A két távozó helyére Max Nagl és Rui Goncalves érkezik.

Barragan a második csapatban landolt

Naglra vár az a hálátlan feladat, hogy Heinz Kinigadner 1985-ös sikere után ismét világbajnoki címet ünnepelhessenek az osztrákok a királykategóriában. Goncalvesnek kimondva kimondatlanul a vízhordók keserédes kenyerét kell majd majszolgatnia jöv?re. MX2-?ben a tavalyi ezüstérmest?l (Searle) várják els?sorban, hogy megszorongassa Antonio Cairolit.

A Silver Acton KTM csapatba kapott csak helyet Barragan, ami azért meglep?, mert a Red Bull energiaital gyártó els? számú szponzortáljának számít a motokrosszban. Angelo Pellegrinivel és Jeremy Tarroux-val teljes az istálló névsora.

Philippaerts a KTM felfedezettje volt. Jöv?re már a Yamahánál kamatoztatja tehetségét

A Sarholz KTM neve szerintem minden motokrossz-örültnek mond valamit. A német bázisú egység is teljes gyári támogatást élvez majd 2008-ban, vagyis a gyár sajtóközleménye szerint ugyanazzal a technikával vértezik fel a krosszosokat, mintha az els? számú csapatban húznák a gázt. (Hogy aztán ez a gyakorlatban is teljesülni fog-e, azt majd csak év közben tudjuk meg. Ha egyáltalán…)

De miért is fontos nekünk ez a tény. Legeredményesebb krosszozónk, Németh Kornél is helyet kap ebben a csapatban. Kornél Nagl helyét örökölte meg Sarholzéknál. Több év szenvedés után, végre üt?képes technika lesz alatta, és végre meg tudja mutatni a világnak, hogy mire is képes valójában. Viszont magában hordozza a bukás kockázatát is ez a tudat, hiszen ha nem tudja hozni az eredményeket, akkor nem biztos, hogy lesz még alkalma a bizonyításra. Az els? futamok után már okosabbak leszünk. Marcus Schiffer, James Noble, Shaun Simpson és Martin Barr lesznek a csapattársai.

Hosszú évek után ismét a narancssárgáknál Kornél

A HDI France istállónál Anthony Boissiere és Julien Vanni kap lehet?séget az MX2-es kategóriában, a Champ KTM-nél pedig a belga iskola képvisel?i, Joel Roelants és Jeremy van Horebeek. A JM Racinget (MX3) Sven Breugelmans, Alvaro Lozano alkotja, a junior EB-n Valentin Teillet és még egy eddig meg nem nevezett krosszos bizonyíthat majd.

Az MX szakág vezet?je, Pit Beirer fontosnak tartja, hogy megfelel? támogatást kapjanak a feltörekv? és az eddig bizonyítani nem tudó tehetségek.

Naglra számít els?sorban a KTM

„Az, hogy a gyári csapaton kívül további öt istálló kap teljes kör? támogatást, h?en tükrözi a sportágba vetett hitünket. Rengeteg olyan motoros van, aki nem tudja megmutatni a benne rejl? képességeket csak azért, mert nem kap megfelel? technikát. És ha nincs üt?képes motor alattad, akkor hiába vagy te jó motoros. Higgyék el, tapasztalatból beszélek. Nem csak az MX1-es kategóriára koncentrálunk. Az MX2-es, MX3-as és a junior Eb-s csapat egyaránt fontos számunkra.”

Amerika: Teljes átalakulás

Az idei szezon egyik legnagyobb meglepetése volt a Red Bull és a KTM tengerentúli válása. Az bikás energiatal gyártó jobbnak látta befejezni az éveken át tartó szenvedést, és inkább a Hondához vitte dollármillióit. A narancsosok pedig – f?szponzor híján – nem indítanak közvetlen gyári egységet 2008-ban.

Természetesen nem vonul ki az AMA sorozatból az osztrák gyár, csupán jóval átstrukturáltabban képviseltetik magukat a továbbiakban. Az eddig Honda motorokat (micsoda véletlen) használó MDK csapat kap két teljesen gyári kétkerek?t, amiken Nick Wey és Martin Davalos teljesít majd szolgálatot, továbbá négy gyári kites Lites motort (SXF 250) is biztosít a csapat számára a KTM. A félgyári gépekkel Justin Brayton, Billy Laninovich, Matt Goerke és Ryan Spies dagaszthatja a sárt a kiskategóriában.

Wey már kipróbálta az új vasat

A gyár sportprogramját továbbra is a brit mx-legenda, Kurt Nicoll felügyeli, a csapat irányításával pedig nem kisebb sztárt bíztak meg, mint a többszörös bajnok Steve Lamsont. Az igazán nagy durranás bejelentésével azonban a szezon végéig várt a csapat: sikerült leszerz?dtetniük Rick Johnsont (hétszeres AMA bajnok) és Sebastien Tortellit (kétszeres világbajnok), akiknek a krosszosok edzése, és továbbképzése lesz a feladatuk.

A vezérkar tehát meghozott pár drasztikus lépést, most már csak a versenyz?knek kell bizonyítaniuk, hogy mindez nem volt hiábavaló.

ugrás fel