EST. 2002

Villanyos kétkerek?ek: öt ok, hogy szeressük…

A harmadik: pionyír szellem

Hinni a fejl?désben, bátran menni el?re. Nyomós indok, elgondolkodtató érv. Annak idején a srácok hülyére röhögték magukat a lóháton, amikor letolták az útról Benz egyhengeres, háromkerek? modelljét az 1880-as évek végén. A helyzet hasonló: a jelenkor sportmotor-tulajdonosainak szája szélét mosolyra csiklandozzák a majdnem hetven lóer?s, szériaérettnek nyilvánított elektro-szupermodellek. Ez van: a történelem mindig ismétli önmagát, és éppen emiatt nem tarthatjuk kizártnak, hogy talán a következ? nemzedék képes lesz beleszeretni egy ma még gyerekcip?ben járó technológiába, ha a járgány tényleg komoly lesz.

Kontra:

Rekontra. Nincs ellenérv: hinni a fejl?désben, bátran menni el?re.

A negyedik: trendiség

A divatot belénk diktálják, nagyon nehéz ezzel mit kezdeni. Társadalmi kihívás, úgymond. Ha valami trendi, akkor a tömeg abba az irányba húz. A trendalkotás eszköze pedig a marketing: ezzel a remek kis fiolával lehet eladni egy sima tölt?tollat negyedmillió forintért, bukósisakor háromnegyed millióért, városi kisautót négy és félért. El?bb vagy utóbb az elektromos kétkerek?ek is tárgyai lesznek majd masszív reklámkampányoknak.

Mini E Scooter

A Mini és a Smart valamivel a többiek el?tt járnak e téren legutolsó robogóikkal, de ez csak az el??rs: a nagy márkák nagy pénzei még a kutatás-fejlesztésben dolgoznak. Amikor készen lesz a termék, ami képes kielégíteni a tömegpiac elvárásait, akkor fektet?dik majd be a pénz a reklámba. És a kávézók el?tti díszk? burkolatok majd megtelnek innovatív küllem?, zümmög? e-robogókkal.

Kontra:

Hiába a trendek, csak a nagyon távoli jöv?ben válhat tömegjelenséggé az elektromotorozás. A kívánt min?ség? termékig ?rült összegeket kell a különféle, kétes kimenetel? projektekbe önteniük a gyáraknak, amiknek legtöbbje annak is örül, hogy egyáltalán még nincs kinn a kapun a nagy rozsdás lakat. Aztán megfejelni még a kampánnyal – a cehhet pedig valakinek csak állni kell majd. Valószín?leg annak, aki elektromotort vesz, kockáztatva a ‘hagyományos’ motoros társak fagyos közönyét vagy maró gúnyát.

Szintézis olasz módra: Piaggio Mp3 Hybrid. Kakukktojás, hiszen háromféle üzemmódban m?ködik – köztük teljesen elektróban is és teljesen benzinesben is.

Az ötödik: gazdaságosság

Visszakanyarodva a szentimentális habokból a gyakorlati szempontokhoz: az elektromosra váltás jelent?s megtakarításokkal jár majd: olcsóbb az üzemeltetés, karbantartás. A villanymotor szerkezetileg egyszer?bb a bels? égés?nél, a tény pedig, hogy egyszer?en hozzácsatlakoztatható a hálózathoz, mint egy laptop vagy egy telefon, felhasználó- és pénztárcabaráttá is teszi. Nem nehéz feltölt?állomásokat vizionálni a nagyobb városokba, ahol némi pénz vagy valamiféle tagsági mágneskártya ellenében kapjuk az elektronokat a vasba.

Kontra:

Semmi sem garantálja, hogy amire ebb?l az egészb?l valóság lesz, az energiaárak nem szabadulnak el olyan szintre, hogy totálisan gazdaságtalan legyen a man?ver. Arról sem beszél senki, hogy ha maga a járm? helyb?l egy nagyságrenddel többe kerül egy ‘hagyományosnál’, vajon mennyi id? alatt térül meg a töltöget?sdi.

ugrás fel