Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Vízszintes hengersort kap az új ZX-10R!?

Vízszintes hengersort kap az új ZX-10R!?

Hirdetés


Egy pár hónappal ezel?tt el?került szabadalmi rajzon állítólag a Kawasaki legújabb motorblokk elrendezését láthattuk. Akkor a hengerek még körülbelül 60 fokos szöget zártak be a függ?legessel, de most, a legújabb kiszivárgott rajzon ez az érték már 90-re (!) módosult, azaz a hengerek tökéletes vízszintben állnak!

A lenti kép sok mindent elárul: jól kivehet? például az alumínium hídváz, a nyílegyenes szívótölcsér, valamint az, hogy a légsz?r?házban nem kell majd „megfordulnia” a leveg?nek, a Ram-Air nyílástól szinte nyíl egyenesen, bármiféle akadály közbeiktatása nélkül (kivéve persze a légsz?r?t) áramolhat a frissleveg? a hengerekbe.

De ezeken felül is számos el?nye van egy effajta blokknak: kisebb és könnyebb lehet az egész konstrukció, a felszabaduló helyre pedig kerülhet például egy jó hosszú leng?kar, vagy egy nagyobb ?rtartalmú légsz?r?ház, el?bbi a hátsó kerék tapadását utóbbi a motorer?t növeli. A váltó mehet közvetlenül a f?tengely alá, így maga a f?tengely – a motorblokk legnehezebb alkatrésze – sokkal közelebb kerülhet a motor összesített tömegközéppontjához (a képen M-mel jelölt pont a blokk tömegközéppontját jelöli).

A Husaberg tavaly bemutatott modelljei óta már a gyakorlatban is bebizonyosodott, hogy egy effajta motorelrendezés számos pozitív hatással rendelkezik, a f?tengely forgása sokkal kisebb hatással van a motor dinamikájára, f?leg irányváltás, vagyis d?lésszög módosítás közben érezni sokkal engedelmesebbnek, könnyebben irányíthatónak az új Husabergeket – nyilván erre a hatásra fáj a Kawasaki-mérnökök foga is.

Amint arról már korábban beszámoltunk, a kawasakisok nem mutatnak be új ZX-10R-t az idén, mert állítólag valami óriási dobásra, a világ lealázására készülnek az ezres supersport kategóriában, és ezt olyannyira komolyan gondolják, hogy az új Tízes tervezését arra a Josimotó Matszudára bízták, aki a 800-as ZX-RR fejlesztését is irányította a MotoGP-ben.

Ha a Kawasaki valóban egy új, vízszintes hengerelrendezés? és valódi big-bang gyújtássorrend? – merthogy err?l is szól a fáma – motorblokkal hajtott ZX-10R-rel kíván támadni jöv? év végén, akkor velünk együtt nyílván sokan várnak még szívesen pár hónapot az utóbbi évek várhatóan legextrémebb sportmotorjára…