Az X-Bike jóvoltából két napos Wilbers futóm?teszten vehettem részt a Pannónia ringen. A Wilberst az a Frank Müller képviselte Németországból, aki többek között Jörg Tauechert 2001-es Supersport világbajnok futóm?specialistájaként dolgozott. Összesen nyolc olyan versenyz? volt ott, akinek Wilbers futóm?vel szerelt motorja van. Ugyanis ez volt az a meghívás kritériuma.
A program reggel 8-kor kezd?d?tt a Ringen. Rövid bemutatkozás és beszélgetés után bele is fogtunk az elméletbe. El?ször adatlapokat kaptunk, amire mindenkinek fel kellett írnia a motorjával kapcsolatos alapadatokat. Ezután Frank egyenként végigment a négy motoron, megmérte és ha szükséges volt beállította a statikus és a dinamikus rugóutakat (az els? és hátsó futóm? motoros és motoros nélküli rugóösszeülése
milliméterben).
Ezután következtek a csillapítások, el?bb el?l, majd hátul. Frank elmondta, hogy a nyomófokozat csillapítását
sokkal nehezebb beállítani menet közbeni kipróbálás nélkül, csak gyakorlattal lehet elkülöníteni az érzést, hogy a villa lenyomásakor a rugó, vagy a csillapítás fejti-e ki az ellenállást. A húzófokozati csillapítás beállítása könnyebb, szemmel könnyen látni, hogy milyen sebességgel ‘jön vissza’ a teleszkóp. Hasonlóan néztük végig és nyomkodtuk mi is a hátsó rugóstagjainkat, hogy megpróbáljunk ráérezni a dologra.
Az így kapott alapbeállítások pontos feljegyzése után jött a puding próbája.
Délutántól egy két órás hosszú távú verseny indult a pályán lév? német csapat rendezésében. Itt próbáltuk ki a beállításokat.
Párokban indultunk, de nem a körid?k hajszolása volt a cél, hanem hogy 6 körönként váltva, finomítsunk a beállításunkon és próbáljuk megérezni, milyen változtatás milyen hatással van a motor viselkedésére. A délután maradék idejében folytattuk a puhatolózást pályazárásig.
Este fürd?zés, majd vacsora, ahol különleges sztorikat is hallhattunk IDM-es és Supersport VB-s versenyekr?l, további elméleti tudnivaló mellett a futóm?állításról.
A második nap ki-ki más irányba indult. Valaki további csillapítási beállításokat
próbált ki, én a vázgeometrián kezdtem változtatni. Frank azt is elmagyarázta, hogy az egyesek által egyenérték?nek kezelt villabeeresztés és a motor hátuljának kiemelése miben különbözik egymástól. Emellett esett szó arról is, hogy a küls? h?mérsékletet miként kell figyelembe venni a futóm? állításakor.
Délutánra ismét versenyt rendeztek, de ezúttal 10 körös sprintverseny volt. Ketten indultunk a wilberses csapatból. A dobogó két fels? fokán végeztünk. Frank gratulált és a jól végzett munka után a bécsi reptér felé vette az irányt. Mi pedig haza. Azóta egy komplett versenyhétvége is áll már mögöttem, ahol máris tudtam hasznosítani a megszerzett tudást. Természetesen ennyi id? alatt profi nem lesz az ember, de mindenképp egy jó alapot kaptunk a továbblépéshez. Bízom benne jöv?re is lesz hasonló! Köszönet a lehet?ségért!
(A tájékoztatás szerint lesz jöv?re is Wilbers nap: érdekl?dni az X-Bike boltokban lehet.)
Adorján Tamás
Full-Gas Racing Team
Legutóbbi hozzászólások