Átdolgozott Hyper Naked-et teszteltünk
A Japán gyártó az elmúlt években rengeteg, jól tervezett motorral lepte meg a vásárlókat és a szakmát egyaránt. Az MT09 egy három hengeres erőforrásra épülő népszerű modell, melynek facelift-je járt nálunk a hétvégén.
Általában a teszteknél a megjelenéssel nem szoktunk erősen foglalkozni, mert rendkívül szubjektív, így szinte mindegy, hogy tetszik nekünk vagy sem, itt mindenkinek saját döntést kell hoznia.
Most azonban eltérünk a megszokott úttól és alaposan végigvesszük az ráncfelvarrott MT megjelenését. Tesszük ezt azért, mert a Japán gyártó olyan minőségi terméket mutatott be, ami a szubjektivitást mellőzve is elismerésre méltó.
Lecserélték a fejidomot és milyen jól tették! AZ MT10 fejidoma még a nagy testvérnek sem áll olyan jól, mint a 09-es verziónak! Karakterisztikus, látványos és tökéletesen ellátja a funkcióját. Ráadásul négy LED lámpát és külön helyzetjelzőt is találunk benne.
Régen, mikor Naked Bike-ot vásároltunk, az volt az első dolgunk, hogy a hátsó traktust sportosabbra vegyük. Lereszeltük róla a sárvédőt és készítettünk vagy rendeltünk hozzá egy másik rendszámtartót. Itt ezzel sincs dolgunk, a gyár mérnökei rövidebbre vették a hátsó idomot és LED technológiával működő lámpába rejtették a világítást, ami természetesen a féklámpát is tartalmazza. A rendszámtartó kikerült oldalra, egy térhálós konzol segítségével, ami nem csak brutál erős, de helyet ad a rendszámtábla világításhoz szükséges kábeleknek és az Unióban kötelező két oldalsó prizmának is.
Ezen felül rengeteg apró és kifinomult kiegészítőt találunk a motoron, ami mind azt mutatja, hogy egy komoly tervező csapat dolgozott a megjelenésen, amit nem rendeltek alá a műszaki igényeknek, sokkal inkább közös megoldásokat találtak ki. Ilyen például a segédvázon található kis takaró csík, ami meggátolja, hogy lábunkkal lekoptassuk a festéket a segédvázról, vagy az új hűtőtakaró elem, ami formavilágában és színében is passzol a fejidomhoz és a tankhoz egyaránt.
A motor színe az egyik erőssége a design-nak, a kerekek messziről láthatóak és az egész motornak rendkívül egyedi megjelenést kölcsönöz a navi szürke – fluo kombináció. A kis típusjelzés a tankon nagyon igényes ahogy a motor minden elemének fényezése is az. Alaposan átnéztük és egyetlen kopogó, zörgő vagy közepes anyagfelhasználású boritóelemet sem találtunk.
Ahogy ráülünk a motorra azonnal érezzük, hogy nagyon könnyű, a menetkész tömeg is csak 193 kg ami kategóriájában teljesen rendben van. Az ülésmagasság 820 mm, ami annyit jelent, hogy a 171 cm-es magasságommal kényelmesen teli talppal tudtam tartan a motort.
A fejidom egyáltalán nem zavaró, egy csupasz motor azért csupasz, hogy jól lássunk mindent, ami előttünk van. Az MT-nél, annyira elöl és lent van a fejidom, hogy szinte nem is látjuk, viszont az utat annál inkább.
Elfordítjuk a kulcsot és elindítjuk a motort, még csak alapjáraton jár de már tudjuk, hogy egy háromhengeres erőforrás van alattunk. Jellegzetes hangja és karakterisztikája, ami a legkisebb gázadásra is azonnal válaszol, összetéveszthetetlen.
Az új MT09-et olyan elektronikai csomaggal látták el, ami minden igényt kielégít. Három szinten állítható TCS vagyis kipörgésgátló. Itt választhatunk „1”, „2” vagy „off” üzemmódok közül. Változtatható a motorblokk működés a D-Mode-nak köszönhetően és természetesen ABS.
A teszt első napja igazán izgalmasan indult, 30 kilométeren belül havazott, majd esett az eső és végül orkán erejű szélben is sikerült motoroznom egy jó ideig. A havas időben próbálgattam az ABS-t és a kipörgésgátlót, de képtelen voltam komoly megcsúszást produkálni. A hátsó keréknél hallható és érezhető ahogy az ABS dolgozik, de a működése maximálisan kielégítő. Amennyiben sportosabban szeretnénk vezetni és kikapcsoljuk egy kis lámpa figyelmeztet minket, hogy nincs üzemben a TCS funkció.
Ahogy elhagytam a várost és kiértem az A2-re dinamikusabban kezdtem a motorral haladni és a viharos szél ellenére is kényelmesen tudtam utazni. A motor egyáltalán nem érzékeny erős széllökésekre sem. Szinte semmi nem történik pedig Sződliget környékén majdnem feküdtek az út menti fák az erős szélben. Itt érezhető mennyire jól tereli a szelet a fejidom, komoly tempónál sem mozgatta a fejemet a menetszél, aki magasabb növésű vehet külön plexit a fejidomra a gyári kiegészítő kínálatból.
Elérve a nógrádi dombokat és kanyarokat tempósabb kanyarvételek következtek és itt ért az első igazi meglepetés, a felüléskor azt érezzük, hogy a motor magas és a tengelytáv rövid tehát egy fordulékony motorról van szó, ami gyorsan mozgatható szűk kanyarokban, de hosszabb, nagyobb tempójú kanyarokban veszíteni fog az ívtartáson vagy stabilitáson. Azonban pont fordítva történt, az MT úgy feküdt a hosszú kanyarokban, hogy bármekkora gázzal és tempóval motoroztam tökéletesen stabil maradt, sőt az íven történő mozgás is könnyen abszolválható vele. Ezek után már felkeltette az érdeklődésemet és egyre rövidebb féktávokat vettem, amit könnyen tudunk véghez vinni a segéd- és csúszó tengelykapcsolónak köszönhetően. Azt vártam, hogy előre fog bólintani illetve, hogy elkezdi elvinni az elejét valamelyik irányba, azonban bármennyire is fékeztem semmi nem történt. Persze dolgozott az ABS de ennyire nyugodtan ekkora tempónál fékezni egy rövid tengelytávú motorral igencsak meglepő.
Miután megálltam alaposabban szemügyre vettem a teleszkópot és meg is találtam a magyarázatot. A Yamaha mérnökei nemcsak magasra építették a motort, de a futómű rúgóútját is megnövelték. Például a konkurens Street Triple első rúgóútja 110 mm, míg az MT09 137mm-el gazdálkodik. Ez több mint 20% különbség, ezért annyira stabil és nyugodt a motor eleje. Persze ehhez hozzájárul az is, hogy a futóművet is újra gondolták a gyárban és egy teljesen állítható verzióval szerelik, ahol a nyomó és a húzó fokozat külön száranként állítható.
Az erőforrás szó szerint úgy gyorsítja a könnyű csupasz motort, hogy a sokat megélt motoros arcára is mosolyt csal. Minden sebesség tartományban rendkívül dinamikus már-már robbanékony gyorsulásra képes „A” program módban. „STD”-ben vagyis Standard módban még mindig jól húz, de már jóval kezelhetőbb, „B” módban pedig teljesen kezes.
Sokan úgy értelmezik az ilyen jellegű elektronikai csomagokat, hogy ha egy kezdő vásárol egy erősebb motort akkor át teszi B módba és lassan megtanulhat rajta motorozni. Sajnos minden kezdőt el kell, hogy keserítsek egy MT09 túl komoly, erős és professzionális motor, hogy valaki ezen tanuljon. Sokkal érdemesebb egy MT07-et választani és 1 vagy 2 szezon után átülni a 09-es verzióra.
A három mód nagyon jól használható, a három hengeres erőforrás „A” módban annyira sportos, hogy szinte már agresszív és pont ezért bizonyos helyzetekben felesleges. Ha elutazunk a tengerpartra és egy kis városban motorozunk a dugóban semmi szükségünk egy gyors gázreakciójú motorra a sorok között, ilyenkor érdemes „B”-be kapcsolni és nyugodtan élvezni a motorozást. Városi körülmények között végig „B”-ben míg országúton „A”-ban használtam a motort.
A gyorsabb, nagyívű kanyarok után a szűkebb, kisebb hegyi szerpentin felé vettem az irányt. Itt is „A” módban próbáltam és kikapcsolt TC-vel illetve 2-es fokozatúval. Az első verziónál érezhető, hogy a motor mennyire erős és milyen könnyen képes mozgatni a hátsó kereket az aszfalton. A TCS bekapcsolása után semmi csúszást nem tudtam produkálni. Ami azonban előny volt a hosszú kanyarokban itt kicsit hátrányként mutatkozott, a hosszú rúgóút miatt egy kicsit lassabb a motor átmozdítása az egyik oldalról a másikra és így egy szűkebb kanyar kombinációnál többet kell dolgoznunk és valamivel lassabbak is vagyunk.
Mindennek ellenére azt gondolom a Yamaha mérnökei jó döntést hoztak mert sokkal több az előnye a magas futóműnek mint a hátránya. Az a pár milliméter nagy stabilitást ad fékezéskor és gyors hosszú kanyarokban vagy akár pálya motorozásnál is. Ehhez persze elengedhetetlen a jó fútómű, ami megfelelő tartalékokkal bír, ráadásul városban is jól jön a nagyobb stabilitással rendelkező első gátló. A hátsó fútóművet is cserélték a motoron, a mostani verzió könnyebben és jobban állítható egyéni igényeknek megfelelően.
Bár az ereje megvan és kényelmes is az MT09 túrázásra csak korlátozottan ajánlanám. Egy horvátországi tengerpart még könnyen elérhető úticél vele de napi huzamosabb és hosszabb utazás kicsit megerőltető lenne véleményem szerint. Bár növelték az üzemanyag tank kapacitását, de az még így is csak 14 l. Ha ehhez hozzávesszük az 5,5 literes átlagfogyasztást gyorsan kiszámolhatjuk, hogy 200 km megtétele után érdemes tankolni.
A Yamaha az MT-t sokkal inkább igazi sportos naked-nek tervezték, amivel akár pályán is motorozhatunk, sőt még kisebb versenysorozatokban is részt vehetünk. Ehhez nem kell mást tennünk csak kiválasztani a kiegészítők közül a megfelelő sport futóművet és már javíthatunk is az időnkön. Előre külön ajánl a gyártó Öhlins rúgókat illetve komplett patron készletet ( cartridge ) is akár. Pályamotorozáskor jól jön a szériában szerelt gyorsváltó, aminek köszönhetően felfelé nem kell kuplungot használnunk a váltáshoz.
Az egyetlen negatív dolog, amit felfedeztem az MT09-ben, hogy aránylag keveset fordul az egyébként széles fat-bar kormány így a motor fordulóköre kicsit nagyobb, mint amire számítottam.
Nekem személy szerint a motor mellett a gyártói átgondoltság tetszik a legjobban. Szinte mindent kaphatunk hozzá és nagyon magas színvonalon. Régen, ha szerettük volna a csupaszunkat kicsit személyre szabni különböző kiegészítő gyártóktól kellett rendelnünk. Ez az opció most is áll, de már a Yamaha is kínál rengeteg hasznos kiegészítőt, ráadásul magas színvonalon. Akrapovic kipufogó, Öhlins futómű alkatrészek, mart kiegészítők a bukógombától a sportlábtartóig.
Összefoglalva: a Yamaha nemcsak marketing szövegként használja a hyper naked kifejezést, tényleg alkottak egy motort, ami egy jó motoros kezében komoly fegyver lehet. A sportosság az egyik fő iránya a motornak. Erre utal a komoly elektronikai csomag, a gyorsváltó, és olyan kiegészítők, mint a sportlábtartó vagy futómű.
A design izgalmas és minden olyan hibát próbáltak orvosolni, ami az első verzióban zavarta a felhasználókat vagy a szakmát. Lecserélték az első lámpát, újra tervezték a komplett műszerfalat ami most könnyen értelmezhető és minden lényeges információt tartalmaz.
Mi haladó, illetve profi motorosoknak ajánljuk, akik szeretik a jó féket és az erős, de egyedi karakterisztikájú erőforrást és nem utolsó sorban a jó futóművet. A kiegészítőknek köszönhetően design és sport céllal is személyre szabhatjuk motorunkat.
Erre egy külön app-ot is találunk a Yamaha oldalán. Ott kedvünkre felrakhatjuk a kiegészítőket és meg is nézhetjük a végeredményt. Sajnos a tervező csak félsiker, mert igazán úgy lenne értelme, ha valaki már az általa kiválasztott kiegészítőkkel rendelhetné a motort. Így nem kellene teljes áron megvásárolni a termékeket és nem duplikálnánk őket a motorhoz. Hiszen, ha most rendelünk egy másik ülést akkor megkapjuk a gyárit majd a másikat is teljes áron. Pedig mennyivel egyszerűbb lenne csak a különbözetet fizetni.
Legutóbbi hozzászólások