EST. 2002

Yamaha R7 avagy az OW02-es kódszámú álom

Ha a sportmotorok történetében elmondhatjuk egy motorról, hogy Dream Bike, akkor az R7 biztosan azon kevés típusok közé tartozik. A csupán egyetlen évet és 500 darabot megélt széria, a mai napig az egyik legkülönlegesebb széria sportmotor. Az 1998-ban bemutatott OW02 háromszor drágább volt, mint az akkor 1000 köbcentis testvére.

A kőkemény SBK felmenőkkel rendelkező típus nem csak hirdette a sportosságot, maga volt a sportosság. Szériában szerelt 43 mm-es UPS Öhlins első futómű, teljes mértékben állítható Öhlins hátsógátló Brembo fékek.

A mindössze 176 kilogrammos tömeggel rendelkező utcára homologizált sportmotor 106 lóerő teljesítményre volt képes. A motor méretei megegyeztek az YZF750SP modelle, ami a Yamaha korábbi SBK motorja volt. Az R7 azonban már injektoros üzemanyag-befecskendezést kapott. Az R7 versenyszettel volt szerelve, a pályán való használatra azonban minimális módosításra volt szükség, mert a motor szériában 100 lóerőt adott le, megkönnyítve a homologizációt.

A motor az alkatrészektől lett igazán versenyre orientált, a váz torziós merevsége kétszerese volt az R1 akkori verziójának. A kormány geometriája és a lengőkar is állítható volt, míg a hűtőkapacitás növelését szénszálas terelő idommal oldották meg. A motortér maga volt a CNC műremek, melynek hasznát a tulajdonosok magas fordulatnál élvezhették csak igazán. Míg alacsony fordulaton a kis tömeg, magas fordulaton a könnyű alkatrészek hozták meg az igazi élvezetet, 13700-as fordulaton közel 160 lóerőt csavart rá az aszfaltra, ami 290 km/h végsebességet jelentett.

Az R7 ultra merev és állítható vázával, borotvaéles kormányzásával, elképesztő stabilitást és pontosságot kínált. Az Öhlins futómű és a 320 mm-es első tárcsák mind hozzájárultak a legenda születéséhez.

Az R7 egyértelműen nem az utcára és egy átlagos motoros számára készült. Minőségi anyaghasználata és az egy üléses kivitele mind azt mutatta, hogy a japán gyártó egy vérbeli sportmotort szeretne adni a versenyzést szerető motorosok számára, lehetőleg kompromisszumok nélkül. A magas minőség természetesen az árban is megmutatkozott.

Sajnos a versenypályán az 1999-es év hatalmas csalódást hozott a japán gyártó számára. Noriyuki Haga végül közel került a címhez 2000-ben, de az év elején pozitív doppingtesztet produkált és második lett Colin Edwards és a Honda mögött. Ezután a Yamaha feloszlatta SBK csapatát és az R7 végleg nyugdíjba vonult.

Ki tudja, talán egyszer még visszatér az OW02-es.

ugrás fel