A városi forgatagban megváltás kétkeréken közlekedni. Arról nem is beszélve, hogy mi motoros autósok erre az id?re otthon hagyjuk négykerek?nket ezzel is csökkentve a dugóban rekedt autók számát. Idén egy Yamaha FZ1-essel slisszolgatunk a sorok között, persze nem egykeréken és nem ezerrel. Milyen egy ezressel közlekedni? Ezt szeretnénk most bemutatni neked.
Tavasszal vettük át a mocit, amit a Yamaha bocsátott rendelkezésünkre egészen a motorosszezon végéig. Nyúzzuk is a paripát rendesen ugyanis bármilyen esemény van ezzel érkezünk. Lehet, hogy ezért lettünk idén ilyen pontosak? Augusztus közepéig mintegy hétezer kilométert sikerült legy?rni hiba nélkül, és még meg is kedveltük az FZ-t.
Brutális küls?
A nagysiker? el?d, a Fazer után nehezen képzeltük el milyen is lehet majd az utódja. Mi az amin még lehet javítani, s?t voltak akik azt mondták a jót csak elrontani lehet. A hatszázas tesóhoz hasonlóan két modell is született. A fejidomos Fazer és a csupasz FZ1. A két motor m?szakilag szinte azonos, csupán a fejidom és az utasülés kialakítása különbözteti meg ?ket. Hátulról szemlélve az FZ-t akár egy ezres sportgép is lehetne. A 190-es hátsó kereket tartó villa mind kidolgozásában mind formájában a sportmotorokat idézi. Akárcsak az osztott vezet? és utasülés.
Külön említést érdemel a hátsó lámpa, mely egyedi formájával vonzza a tekinteteket. És ha még a csajod popója is fölötte van… A dizájnos tömzsi kipufogó a széles tankkal is a motor robosztusságát növeli. Szemb?l mintha egy támadó darázs nézne velünk farkasszemet. A lefelé hegyesed? lámpára szépen illeszkedik a m?szerfal. A m?szerfalon a sebességet digitálisan, a fordulatzámot analóg módon olvashatod le. A kis konzolon minden logikus és áttekinthet?. A széles h?t? oldalainak formavilága a motor stílusához illeszkedik, és jól mutat az öntött alumínium hídvázba simuló ezres blokk is. A motor egészére jellemz?ek a jó min?ség? anyagok és a precíz összeszerelés.
Lóer?gyár
A soros négyhengeres blokkot a Yamaha R1-est?l örökölte, melyen azért kicsit hangoltak. Így er?sebb lett a közepes fordulatszám-tartományban, viszont a lovak számát százötvenre csökkentették. Alacsony fordulaton is nyomatékos, egyenletesen tol egészen fénysebességig. Hatodikban kétezres fordulatról is simán rángatásmentesen elindul. A váltó csattanósan de precízen veszi a fokozatokat. Az igen hosszú egyes és kettes fokozatnak köszönhet?en, nem olyan könny? vele egykerekezni. Az er?m? a gázmarkolat legkisebb rezdülésére is azonnal reagál.
A lovak száma százötven ami egy csupasz naked bike-on lásd be nem semmi. Megzaboláznod sem nehéz, nagyon kezes egészen hétezres fordulatig. Hétezer felett lehet végrehajtani azokat a bizonyos térugrásokat, melyeket a Star Trekb?l ismerhetsz. A forgalomban vigyázz, hiszen egy nem motorozó autós el sem tudja képzelni milyen dimenziókban mozogsz. Teret váltasz, fénysebességre kapcsolsz meg ilyenek. A lényeg ne az utcán próbálgasd a blokk határait. Menj ki a pályára ott tudod a képességeidhez képest leginkább kihasználni a vasat. Arra érdemes figyelni, mikor pályán kanyarba bekormányzás után ráteszed a stabil gázt, azt mindig érzéssel. Magas fordulaton ugyanis nagyon érzékenyen reagál a gázadásra.
Futóm?
Tutira élvezni is fogod a pályázást, mert az utcán kissé kemény, pattogós futóm? pályán nagyon otthonérzi magát. A fordított els? villának köszönhet?en pontos visszajelzést kapunk az útról. A motor könnyen irányítható, jól dönthet?, szinte csak dobáldod kell egyik kanyarból a másikba. Arra mindenképp vigyázz a lábtartó hamar leér, és ha jobbra borítod a tömzsi dob is könnyen karcolhat. És ha ez kiemeli a gép hátulját a perec adott.
Itt érdemes megemlíteni a széria dob nagyon szépen szól. Alacsony fordulaton mélyen dörmög, hétezer felett pedig akár egy forma 1-es autó úgy sivít. Ha nem szeretnél pályára menni a szerpentíneken is megmutatkozik a motor kezes irányíthatósága. Kétszáz feletti tempónál is stabil a gép, csupán az elemi er?kkel kell megbírkóznod. Egy túra alkalmával 400 kilométert nyomtunk le autópályán egyhuzamban, csak tankolni álltunk meg. Érkezéskor nem éreztem fáradságot köszönhet?en a kényelmes üléshelyzetnek. Kb. 160-ig nincs gond a szélvédelem hiányával. Efelett nyitott plexivel, még bukón keresztül is belövi a séród. De hát mi ez egy vagány street fighternek?
Megállás
A nagy tempóról meg is tudsz állni, hála a hatékony négydugattyús fékrendszernek ami nem radiális de kifogástalnul lassít. Ráadásul fékezéskor úgy hozzádsimul a téged átölel? csajod, mint máskor soha. F?leg azért mert az utasülénél az FZ1-en nincsen kapaszkodó.
Az utas csak beléd kapaszkodhat szemben a Fazerrel, ahol két masszív fogantyút lehet markolászni. Megmondhatod a csajodnak fékezéskor támaszkodjon a tanknak, így nem présel?dsz rá a m?szerfalra.
Összegzés
Legyen szó akár mindennapos használatról, túrázásról, vagy netán pályázásról az FZ1 mindenkor partnered lesz. Kinek ajánlható a gép? Ha szereted a vagány csupasz motorokat és nem tegnap ültél el?ször motorra, mindenképp jól döntessz. A motor méretei miatt ne aggódj. Lehetsz akár kétméteres langaléta, akkor is el fogsz férni rajta. Meg tudod a csajod is csak ölelgetni tud…
Gerse Gábor
Fotók: Kuruc Árpád, Yamaha
M?szaki adatok
|
|
Motor: 998 cm3, négyütem? soros négyhengeres Teljesítmény: 150 LE 11000/ford/perc Nyomaték: 106 Nm 8000/ford/perc Váltó: 6 fokozat Kerékméret: elöl: 120/70 ZR17 hátul: 190/50 ZR17 Tengelytáv: 1460 mm Ülésmagasság: 815 mm Teletankolt tömeg: 215 kg Tank: 18 liter Info: www.yamaha-motor.hu
|
Legutóbbi hozzászólások