EST. 2002

Yamaha MT-01: Mammut naked

Az els?re félelmetesnek t?n? nagytest? monstrum már álló helyzetben is er?t, tekintélyt sugároz. A nagy tömeg (250kg) ellenére azonban nagyon könnyen irányítható. Csupán az els? métereken kell vigyázni, mert ha d?lni kezd, tuti nem fogod meg. Az ülésmagasság inkább a magasabb pilótáknak kedvez, úgyhogy alacsonyabbaknak erre külön érdemes figyelni az elején.

teszt Yamaha MT-01

Én az alapváltozatot teszteltem mely 90LE/4750 fordulat/percen és 150 Nm-es nyomatékot ad le 3750 fordulat/perc alatt. Már ezeröt ford/perct?l húz egészen ötezerig, és ha ügyesen kapcsolgatod az ötsebességes váltót pillanatok alatt kétszázon vagy. Ha neked ez nem elég, három gyári tuning-kit közül választhatsz. Az MT feeling igazi sajátossága a rezgés és a kipufogó lüktet? dohogása, melyet érezni fogsz az els? pillanattól kezdve. Jól jön ez a városban is, mert az autósorok cipzárként nyílnak meg el?tted.

MT-01 tuningkitek
 

Stage 1: Akropovic slip-on titánium kipufogó dob

Stage 2: Komplett Akropovic kipufogó rendszer, módosított vezérl?elektronika, egyszemélyes vezet?ülés

Stage 3: Akropovic rendszer, a magasabb kompresszió érdekében más dugattyúk, vezérm?tengely, keményebb szeleprugók, sportlégsz?r? és módosított vezérl?elektronika.

 

 

Els? ezer kilométer

A legnehezebb id?szak egy új járm? életében a bejáratás. Itt bizony meg kell állnunk, hogy keményen húzatgassuk a gépet, ez a kés?bbi élettartam szempontjából nagyon fontos. Egy nyomatéksport gépnél ez különösebb gondot nem okoz, hiszen alacsony fordulaton is nagyon tol a gép. Úgyhogy ez a bejáratósdi id?szak hamar elszaladt. Ezer kilométernél a Yamahában lecserélték az olajat és már hasíthattam is tovább.

Ahol a nyomaték terem

A sportos vázban foglal helyet egy choppertól örökölt blokk. Az OHV, V-kettes, befecskendezéses, 1670cm3-es, blokkot az MT-01 a Road Star Warrior-tól kapta, de ez csupán a donor volt, szinte teljesen átalakították. A blokk légh?téses, hengerenként négyszelepes. A furaton nem változtattak az maradt 97×113 mm-es, a s?rítési arány: 8,36:1. A kilencven lóer?, és a 150 Nm-es nyomaték több mint elegend? egy tempós, élvezetes motorozáshoz.

Yamaha MT-01

A gázreakció nagyon finom, ahhoz, hogy a hátsó kerék elforogjon durva mozdulatok kellenek. Azért ha akarod könnyen elérheted a kb. 220 km/h-ás végsebességet. A szélvédelem hiánya egészen 160 km/h-ig nem zavaró. Lehet akármilyen emelked?, még utassal sem érzi meg az MT-01. Az utasülés nem egy fotel, de hosszabb túrát is be lehet vállalni két személlyel. Átlagfogyasztása tempótól függ?en 6-7 liter, városban nekem 6,5liter evett.

Ergonómikus mammut

A motor egy XXL-es naked bike-nak látszik. Amit csak er?sít a 1525mm-es tengelytáv. A motor váza centrifugális présöntéses technológiával készült, ezért hegesztési nyomokat nem láthatsz rajta. Ez kisebb súlyt, nagyobb vázmerevséget stb. eredményez. A m?szerfal igen egyszer?, egy nagy órából áll. Kidolgozása, formaterve els? osztályú akár a motor egészé. Ez a nagy óra tartalmazza az összes információt, amire szükségünk lehet. Kiemelt helyen a fordulatszámmér?t láthatjuk, alul digitálisan olvashatjuk le aktuális sebességünket, megtett kilométereket stb. A m?szer este, fátyolos fehér megvilágítást kap.

Yamaha MT-01

Az üléspozíció magas, az ülés-lábtartó-kormány háromszög még az égimeszel?knek is kényelmes testtartást ad. Több hosszabb MT-túrán voltunk, ahol érkezéskor szerintem mindenki kanyargott volna még egy párszáz kilométert a hegyek között. Ez többek között annak is köszönhet?, hogy az ülés párnázása, formája nagyon eltalált. Csupán a kb. 180 km-es hatótávolság miatti gyakori tankolgatás árnyékolja be az esetleges hosszú távú túrázgatásainkat. De ezt a motort nem hosszú távú túragépnek találták ki, amit a 15 liter kapacitású tankja is csak meger?sít. Nagyon elemében van az MT a kanyargós szerpentineken, melyek közül idén Ausztriában sikerült néhányat jól felgumiznunk.

A pálya ördöge

Legtöbbet városban használtam az MT-t mindennapos munkába járásra. A sorok között is jól lehet vele mozogni, a keskeny építése miatt. A gép sokoldalúságára jellemz?, hogy a városi és túrázgatós használat mellett a versenypályán is jól boldogul. Az áthangolt Warrior blokkot körülvev? szupersport elemek mint pl. a fordított villa, radiális fékek, leng?kar amik egyébiránt a Yamaha R1-t?l származnak, nagyban segítenek ebben.

Yamaha MT-01

A radiális fékekr?l a pályázás el?tt is csak szuperlatívuszokban tudtam beszélni, ám az igazi fékhatást, a futóm? határait pályán lehet kihasználni igazán. A Hungaroringen köröztem a legtöbbet, nagy élmény ezt a nagytömeg? gépet döntögetni, és kigyorsításkor érezni a nagy nyomatékot. A fürgébb versenygépek a hosszabb egyenesekben nyúltak el leginkább. Kanyarba bemenetkor nagyon finoman lehet alapgázra tenni, csupán a bekormányzásnál kell nagyobb kormányer?. A fékek nekem néha elmelegedtek és így csökkent a fékhatás, gondolom ebben közrejátszik a nagy tömeg is. Ezt a problémát fém fékcsövek felszerelésével orvosolni lehet. Az MT a hosszabb fordulókban hajlamos hullámzó mozgásra, ez nekem a hátsó rugóstag keményebbre hangolásával megsz?nt. A futóm?r?l még annyit, hogy elöl 43mm-es állítható fordított villái vannak és a hátsó rugós tag is állítható, a kerékméretek pedig elöl 120/70-17, és hátul 190/50-17-es. Az MT-01 nagyon jól dönthet?, biztosan tartja az ívet, a Metzeler ME Z4-es gumik jól tapadnak.

Yamaha MT-01

A lábtartó hamar leér, s?t vigyázni kell az oldalsztender bütykével is. Lábtartóból lehet választani sport verziókat, melyek biztosan nem érnek le. Csak érdekesség képpen: legutóbb Harmati Árpiéknak versenyen 2,13-as sikerült menni a Hungaroringen egy széria MT-01-el. (Csupán egy Akropovic dobbal volt felszerelve.) A nagyon élvezetes pályamotorozás mellett azért a pályacsúcsok megdöntését felejtsd el. De ennél a gépnél nem is ez a lényeg.

Összegzés

A több mint 10.000 km-alatt kiderült számomra az MT-01-es egy nagyon sokoldalúan használható motor. Ha még nem próbáltad mindenképpen érdemes, csak azután ítéld meg a gépet. Egy lelazult rendszámtáblatartón kívül egyéb gond nem volt. Csupán a kötelez? szervizek alkalmával látott szerel?ket.

Szöveg: Gerse Gábor – CKM magazin(www.ckm.hu)
Képek: Árvai Károly

Technikai adatok
 

MOTOR
Motortípus: 4-ütemű, V-2 motor, OHV, 4 szelep hengerenként
Motorh?tés: Leveg?h?téses
Henger?rtartalom: 1670cc
Furat x Löket: 97 x 113mm
Kompressziós arány: 8.36:1
Maximális teljesítmény: 66.3kW (90 HP) @ 4750rpm
Maximális nyomaték: 150.1Nm (15.3 kg-m) @ 3750rpm
Kenés: Száraz karterolajozás
Karburátor: Benzin befecskendezés
Kuplung típus: Olajban úszó, többtárcsás
Gyújtási rendszer: TCI
Indítási rendszer: Elektromos
Váltórendszer: Vonóékes, 5sebességes
Végs? hajtás: Lánc
Üzemanyagtank kapacitás: 15 liter (3 liter tartalék)
Olajtank kapacitás: 5 liter

VÁZ
Els? felfüggesztés: Teleszkópvilla
Els? rugóút: 120mm
Hátsó felfüggesztés: Leng?kar(Áttételi karral)
Hátsó rugóút: 117mm
Els? fék: Dupla úszótárcsás Ř 320 mm
Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ř 267 mm
Els? gumi: 120/70 ZR17 (58W)
Hátsó gumi: 190/50 ZR17 (73W)

Méretek:
Hosszúság: 2185mm
Szélesség: 790mm
Magasság: 1160mm
Ülésmagasság: 825mm
Tengelytáv: 1525mm
Minimális hasmagasság: 140mm
Saját tömeg: 240 kg

A modell alapára: 3 300 000 Ft+regisztrációs adó
További információ: www.yamaha-motor.hu

 

ugrás fel