Szöveg: -nn- – Fotó: Yamaha
A Yamahánál betelt a pohár. Két rutinos róka vergődését megelégelve az ifjoncokra bízzák a vadiúj R1-eseket 2009-ben. Ben Spies és Tom Sykes már az első ismerkedés után bíztató köridőket produkált, pedig a portimaoi tesztsessiont csak üléspróbának szánták a vezérek.
Persze a vérfrissítés marketing szempontból is elég jól jött a Yamahának, hiszen két nagyon is reklámozható arcot találtak maguknak. Ha még az eredményeket is hozni tudják, akkor igen szép esztendő elébe nézhetnek jövőre. Na de maradjunk inkább az aszfalton.
|
Amekkora hisztéria övezi Ben Spies nevét az Egyesült Államokban, az európai népeknek annyira ismeretlen lehet ez a srác. Noha a US GP-ken elindult idén a MotoGP kategóriában, ott azonban nem tudta tehetségének legjavát megvillantani. Pedig ez az a srác, aki zsinórban háromszor legyőzte az AMA Superbike hatszoros bajnokát, az ausztrál Mat Mladint. Nos, ez a Ben Spies fog indulni az egyik R1-esen jövőre.
A másik választott, Tom Sykes is legalább ekkora császárnak számít otthonában. Ő ugyan nem halmozta a bajnoki címeket a Brit SBK kiírásban – második negyedik lett idén Byrne, Haslam és Crutchlow mögött – tehetségét azonban ő is megmutatta világszinten: két szabadkártyás WSBK versenyt tudhat maga mögött, Brand Hatch-ben és Doningtonban vendégszerepelt 2008-ban.
|
Ja és van még egy közös a srácokban: mindketten a Suzukit, hagyták faképnél a Yamaha kedvéért. Eddig a száraz tények. Most ugrunk picit az időben (a WSBK évadzárója után járunk egy nappal), irány a szupertechnikás portimaoi aszfaltcsík. Itt hangolódtak először rá az ifjoncok a 2009-es R1-esre, ami elég sok ráncfelvarráson esett át az új modellévre. Rossi M1-esének pár technikai csemegéje is felkerült a WSBK paripára a szabályok adta keretek között – ennyit tudunk eddig csupán.
Na meg annyit, hogy Spies már az első találkakor Haga versenyidejével megegyező kört karcolt bele a portugál aszfaltba, és csupán két tizeddel volt elmaradva Troy Bayliss űridejétől. Spies stabilan nyomta az 1:44 alatti köridőket mindkét tesztnapon, pedig a technika, a gumi, és a pálya is új volt az amerikainak. Egyvalamit, pontosabban valakit azonban áthozott magával az Atlanti-óceánon.
„Nagyszerű, hogy velem tartott az ex-csapatom főmérnöke. Már az első pillanatban ráhangolódott az olasz mérnökökre. Nagy segítség nekem, hiszen fél szavakból is megértjük egymást, így nem kell bajlódnom a kommunikációval. Csak a gázt kell húznom.”
|
Sykes már az első teszten kikapott csapattársától. Átlagosan fél másodperccel kullogott Spies mögött, mégis bizakodik a brit. Mi mást tehetne ilyenkor?!
„Még nagyon korai fázisban vagyunk a fejlesztésekkel. Amit már most elmondhatok az új csomagról, hogy nagyszerűen kontrollálható motort hoztak össze a mérnökök. A kanyarokban kezes, az erőleadása pedig lineáris.”
Massimo Meregalli, a Yamaha Superbike csapatának feje maximálisan elégedett fiaival. Már most látja, hogy ebben a felállásban elnyerhetik a hőn áhított trónt, amit egyedüli japán gyártóként még nem sikerült.
|
Időgép indít: 1988-ban Fred Merkel az első Superbike világbajnokot a Honda színeiben koronázták meg. Scott Russel 1993-ban ért a csúcsra a Kawasakival, Troy Corser pedig 2005-ben villantott a Suzukival.
„Ben és Tom már most bebizonyították, hogy versenyképesek lesznek jövőre. Ben már az első métereken összeszokott a technikával, és igen jó időket tudott motorozni. Azért választott bennünket mert győzni szeretne. Mi pedig segíteni tudunk neki ebben.”
|
Meregalli gyanúsan keveset beszélt Sykes-ról. Már most körvonalazódni látszik tehát, hogy elsősorban kire számítanak a Yamahánál. Ben Spies-re! Arra a Ben Spiesre, aki okosan felmérte, hogy a MotoGP-ben egyelőre nem teremhet számára babér (pláne a Suzukinál).
Az ő érkezésével bizonyára emelkedni fog a sorozat amúgy sem kis népszerűsége. Balyiss távozásával pedig eléggé egy színvonalat képviselő sztárok és csapatok késhegyre menő küzdelmével számolhatunk. Jó lesz ez a 2009-es szezon. Ámen!