EST. 2002

Yamaha YFM 250R: Szupertitkos küldetés

Ezt nem lehet kibírni feszített munkatempóban, ezért inkább szabadságoltam magam és elkezdtem élvezni a történéseket. 10 perccel kés?bb a két srác olyan bemutatót tartott a szlalom pályán, hogy leesett az állunk. Ugratás, szlalomozás hátsó kerékre állítás, oldalára állítás és egy kis verseny volt a repertoárban. Íme a bizonyíték:

Küls?
A bemutató után el?húzták a jolly jokert, egy limitált szériás Yamaha YFM250R-t, ami annyiban különbözik a kék és szürke testvérkéit?l, hogy erre narancsszín? idomokat szerelnek, kapott állítható els? fékkart és a 700-as Raptor ledes hátsó lámpáját.

A gyári kiegészít?k is elkészültek hozzá. Van hálós lelépés gátló, a váz fényezését megóvó rozsdamentes lemezke, kartervéd?, hátsó leng?karvéd?, és az elejére a merevebb „lökhárító”. A macskaszem formájú lámpák is a nagytestvért?l érkeztek, a nem limitált modellre, hátra egy egyszer? négyszögletes lámpát raktak, ami a célnak tökéletesen megfelel, csak nem néz ki olyan szépen, mint a 2003-as R1-esr?l származó ledes megoldás.

A kis quadon nagyon kényelmes az üléspozíció, de a sok ide-oda ülögetést?l estére rendesen kipirosodott az „érkezési oldalam”. A kormány magassága a hosszú lábaim miatt egy kicsit lehetett volna magasabb, mert jobbra fordított kormánynál a térdem pont akkor nyomott még egy gázfröccsöt, amikor nem kellett volna.

Körülbelül ennyi, amit a rossz oldaláról tudok írni, pedig egész nap mentünk vele, ezeken kívül semmi negatív dolgot nem vettem észre. M?szerezettség mindössze egyetlen üresjelz? lámpára szorítkozik, azért még egy olajnyomás visszajelz? lámpa is elkelt volna.

Motor/váltó
A fogalmam sincs hány lóer?s, légh?téses, egyhengeres motor (ezt a kis apróságot nem kötötték az orrunkra), a teszt végéig tette a dolgát, úgy, hogy a legkisebb gázfröccsre azonnal reagált. Meglep? módon annyira nyomatékos volt, hogy erre legszebb álmaimban sem gondoltam volna.

Amikor megérkeztünk, azt hittem, hogy a 16 év felett használatos matrica csak viccb?l van rajta és Bence, a 8 éves fiam is simán elboldogulna vele. Belátom tévedtem. Ez nagyon gyors is tud lenni, amihez azért kell a tapasztalat. Viszont egy 12-14 éves korosztálynak ideális kezd? versenysorozatot lehetne vele kiírni.

A rendelkezésre álló nyomaték éppen elegend? volt erre a pályára. A sok csiki-csuki és a fák között bóklászás egyébként sem igényel túl sok er?t. Így is a nap végére teljesen elfáradtam a kigödrösödött pálya és az elég l?er? miatt.

Az ötsebességes váltót úgy lehetett kezelni a merev krosszcsizmában, mintha egy svájci órát állítgattunk volna. Egyedül akkor volt egy kis baj a kezelésével, amikor a lelépésgátlóval felszerelt változattal mentem, akkor nehéz volt a hálótól a váltókar alá bejátszani a csizmám orrát.

Az ülés alatt találjuk a mosható légsz?r?t, amihez egyetlen mozdulattal szerszám nélkül hozzájuthatunk.

Váz/futóm?
Acél váz, acéllemezb?l készült hátsó leng?villa, és acél leng?karok. Ennek ellenére a kategóriájának a legkönnyebb gépét hozták össze az Iwatai gyárban. Mindössze 142 kilogramm, ami jó 10 kilóval könnyebb a konkurenciánál.

Ennek köszönhet?en zseniális kezelhet?séggel sikerült felruházni a kis ragadozót. Egyik ívr?l átterelni a másikra, nagyon könny?, f?leg úgy, ha még a tomporunkat is lerakjuk a sárvéd?k mellé.

Gyors tempónál, féktávon volt egy kicsit olyan érzés, mintha önálló életet élne a kormány a kezemben, mert az oldalirányban lejt?s féktávon elindult lefelé, úgy ahogy egy labda elkezd legurulni a lejt?n.

Ilyenkor már a féktáv elején ki kell ülni a kanyar irányába és megsz?nik ez a probléma. A futóm? geometriáját a nagytestvéren szerzett tapasztalatok alapján arra hangolták, hogy sportos legyen.

Fék
A fékek egyébként zseniálisak voltak. Ugyanazt a gépészetet kapta, mint a nagyobb tesók. A 450-es és a 700-as Raptoron is ugyanilyen fékrendszer emészti fel a mozgási energiát.

Összegzés
A nagyobb négykerek?eket megszégyenít? menetteljesítményekre képes a zseniális kezelhet?ségének és a kis súlyának köszönhet?en.

Én megkérem Mrs. Moneypennyt, hogy amint megjelenik a piacon, szerezzen be egyet nekem, mert ez valami más, mint amit eddig megszoktam, és egy ilyennek feltétlenül helye van a gépparkomban. Az áráról még csak sejtéseink vannak, de valahol 5-6000 euró között lesz majd.

A gyári fotókat, a galériában találjátok.

Berik mez és csizma: www.superzone.hu

M?szaki adatok

Motor: négyütem?, álló egyhengeres, légh?téses, SOHC
Henger?rtartalom: 249 cm3
Furat x löket: 74 x 58 mm
Max. teljesítmény: nincs adat
Max. nyomaték: n.a
Kompresszióviszony: 9,5:1
Üzemanyag-ellátás: 29 mm-es Mikuni karburátor
Váltó: ötfokozatú
Kuplung: olajfürd?s, többtárcsás
Véghajtás: lánc
Váz: acél
Els? kerék: AT 20 x 7-10
Hátsó kerék: AT 19 x 10-9
Els? fék: hidraulikus dupla tárcsafék
Hátsó fék: hidraulikus tárcsafék
Méretek (H x Sz x M): 1625 x 1070 x 1040 mm
Tengelytáv: 1110 mm
Ülésmagasság: 730 mm
Száraz tömeg: 142 kg
Üzemanyagtank: 9 liter

ugrás fel