Kívülről irigyeljük őket, de vajon akkor is akarnánk az életüket, ha ismernénk a részleteket?
A legjobban fizetett versenyzők élete nem csak játék és mese, a komoly fizetésért cserébe komoly elvárásokat támasztanak feléjük a gyártók. Ezeket kell tudni a gyári megállapodásokról. Itt kezdődik a komoly a szponzoráció, és ez még mindig csak a felszín!
#1 – A gyár bábuja vagy!
Már régen nem azt a világot éljük, amikor kézrázással köttetnek az együttműködések! A modern szerződések tele vannak záradékokkal, kikötésekkel, rendelkezésekkel. Azzal, hogy a szignódat rákanyarintod, lényegében lemondasz a személyiségi jogaidról, hiszen onnantól kezdve az adott gyártó (vagy csapat) korlátlanul használhatja a neved és személyedet a reklámokhoz, promóciókhoz illetve PR eseményekhez. Nem mondhatsz rájuk nemet, vagy súlyos kötbért fizettetnek veled, legrosszabb esetben a szerződés felbontását vonja maga után a kötelességszegés. Minden egyéni támogatói megállapodást engedélyeztetni kell a vezérkarral, továbbá a gyártó mondja meg azt is, hogy ezeket a logókat hol használhatod a felszereléseden. Előfordulhat olyan eset is, amikor a csapat támogatói megállapodását sérti egy egyéni szponzori együttműködés, ilyenkor a versenyzőnek fejet kell hajtani a magasabb érdekek előtt. Egy gyakorlati példa: mikor Lorenzót kivásárolta a Monster a konkurens energiatial-gyártóval kötött szerződéséből.
Kétségtelen, hogy Valentino Rossinak lenni a legjobb ma a motorversenyzés világában
#2 – Ne szólj száj!
Semmilyen konkrét részletet nem szivárogtathat ki a versenyző a nyilvánosságnak a szerződésben foglaltakról, így aztán az alapfizetésről, győzelmi bónuszokról, vagy az egyéb rendelkezésekről megjelenő információk pusztán spekulációk a média részéről. Természetesen tilos bármilyen belsős információ kiadása a konkurenciának a szerződés hatálya alatt, de a záradékok kiköthetik azt is, hogy még évek múltán sem tűntetheti fel a versenyző rossz színben egy korábbi munkaadóját.
#3 – Győznöd KELL!
Minden komoly gyári megállapodás egy cél érdekében születik meg, ez pedig a GYŐZELEM. Egyik motorgyártó vagy csapat sem azért fizet ki a versenyzőknek csillagászati összegeket, hogy alibizzenek a pályán. A győzelem még akkor is kitétel, ha az adott motoros nincs olyan helyzetben, hogy az elsőségért harcoljon. Ebben az esetben úgy kell motoroznia a pályán „amiből a csapattársa profitálhat”.
#4 – Az egészség az első! Vagy mégsem?
Az adott gyártó vagy csapat semmilyen egészségügyi felelősséget nem vállal a motorosa iránt, így aztán ha verseny vagy tesztelés közben szenved sérülést a motoros, akkor önmagára marad, a privát egészségügyi biztosításának kell fedezni a kórházi kezelés és a rehabilitáció, esetlegesen az életjáradék költségeit. Különösen figyelnek arra a gyártók, hogy szankcionálhassák a motorost, ha nem kötelességteljesítés során szenved olyan egészségügyi sérülést, mely meggátolja a motorozást. Ebben az esetben az egyéni megállapodás szerint járnak el a csapatok. A szankció lehet fizetésmegvonás a rehabilitáció ideje alatt, de akár szerződésbontás is.
Légy példakép! Marqueznél ezzel nincs probléma, ezért is lehet több világmárka arca
#5 – Erkölcsi nagyság
A versenyző sem a pályán, sem pedig a magánéletében nem viselkedhet úgy, amivel rossz színben tűnteti fel munkaadóját, így bármilyen bűncselekmény, vagy bírósági eljárás miatt 5 napon belül felbonthatja az érvényben lévő szerződést a gyártó.
#6 – Pénzbírság
Amennyiben a versenyző megszegi a szerződésében foglaltakat, úgy a csapata megítélése szerint pénzbírsággal sújthatja a renitens alkalmazottat. A legenda szerint a motocross történetének legtöbb bírságát fizető versenyzője Ron Lechien volt a ’80-as években, mert csak akkor volt hajlandó megjelenni a teszteken, amikor kedve volt hozzá, és jóval kevesebbszer volt hozzá kedve, mint azt a Kawasaki vezérkara szerette volna.
#7 – Enyém, tied, kié?
A gyári szerződések egyik igen hangsúlyos pontja a motorok tulajdonviszonyának definiálása. Eszerint a motorok a csapat tulajdona, így a rajta megjelenő logókba a versenyzőnek semmilyen beleszólása nem lehet. Az adott csapat dönti el azt is, hogy milyen versenyeken indulhat vele a versenyző. Ez leginkább a terepmotoros szakágakban jellemző, egy MotoGP motort nyílván nem lehet használni egyéb viadalokon.
A terepmotorozás világában most a német származású Ken Roczen a legvonzóbb reklámfelület
#8 – PR, PR, PR
Egy gyári versenyzőnek egy évben minimum 35 nap időtartamra a munkaadójának a rendelkezésére kell állni promóciós céllal, ami lehet meet and greet a szponzorokkal, autogram osztogatás a rajongóknak, vagy dealer show-kon való személyes reprezentáció. Az utazás és az ellátmány költségeit minden ilyen esetben a motorgyártó állja. Ha a versenyző mégsem áll a csapat vagy szponzor rendelkezésére, pénzbírsággal sújtható a szerződésben foglalt összeg erejéig.
#9 – Konkurenciaharc
A versenyző nem mutatkozhat nyilvánosan semmilyen körülmények között konkurens gyártó portékáival, sem utcai motorral, sem robogóval, semmilyen más kiegészítővel, ami nem a vele szerződésben álló gyártó terméke. Gyakran azt is megkötik a motorgyártók, hogy milyen autómárkával nem mutatkozhat a versenyző.
#10 – Dopping
48 órán belül rendelkezésére kell állnia a versenyzőnek doppingellenes bizottságnak. A kötelességmulasztást, illetve pozitív minta esetén a munkaadónak joga van felbontani a szerződést, de csapata válogatja. Volt már példa a motorversenyzés históriájában erre is, arra is. A gyorsasági motorosok között az ausztrál Anthony Goberttel volt a legtöbb probléma a drogügyei miatt, hosszútávon egyik csapatnál sem tudott megmaradni, de a karrierjének is idő előtt lett vége a botrányainak köszönhetően.
Legutóbbi hozzászólások