Ergonómiai tanácsok mindenkinek
Gyakran találkozunk azzal a problémával, hogy tetszene egy motor de kicsit nagy vagy esetleg kicsinek érezzük méretetit. A hosszútávú motorozás egyik legfontosabb pillére az ergonómia. Egy motornak sok szempontból meg kell felelnie az elvárásoknak de leginkább testünk adotságait kell figyelembe venni, hogy hosszú távon is kényelmesen és hatékonyan tudjunk vezetni.
A legegyszerűbb és legolcsóbb beavatkozás a kormyány távolság pontos beállítása. A kerékprároknál ezt stucnival érik el mivel van előre mozgás attól függően, hogy milyen kategóriában tekerünk. Ott a 0-120mm között mozognak a lehetősgek. A motornál azért más mert itt a kormánybefogó egyenesen a villahídra ül fel így segítve a közvetlenebb kormányzást.
Amin tudunk változtatni az például a magasság. 20,30,50mm-t is emelhetünk kormányon és ezzel máris megváltoztathatjuk testhelyzetünket. Ha az emelésre van szükségünk érdemes elgondolkodni egy „bar converter” alkalmazásán amivel egy erősebb fat bar tipusú kormányt is rögzíteni tudunk. Ez utazáskor lehet érdekes, mikor a motor a megemelt kormányra rá döl és azt elgörbiti egy kissebb borulásnál is. Egy „fat bar” kormány komolyabb ütést is túl élhet és folytathatjuk az utunkat.
Az emelés mellett közelebb is tudjuk hozni a kormányt úgyenvezett „bar back” termékkel amivel egyenesebb utazási és kissebb kartávolsággal kényelmesebb és hatékonyabb vezetési poziciót érhetünk el. Ezeknél a megoldásoknál általában egyből emelni is szoktak így a meglévő befogóba helyeznek egy hátrafelé nyúló másik befogót ami rögzíti a kormányt. Mindig ellenőrizzétek a bowdenek hosszát az emeléskor.
A professzionális utazok gyakran váltanak terepet és ezzel poziciót is. Egy nagy enduron előfordul, hogy órákat kell állva menni egy keményebb terepen vagy ülni hátrébb helyezett súlyponttal és kényelmes kissebb kormánytávolsággal. Az Sw erre fejlesztette ki az egyik legötletesebb kormánybefogót a ” vario barback converter” névre hallgató terméket. Itt hátrafelé renegeteg állítási lehetőségünk van és ha kell teljesen vissza mehetünk az eredeti pozícióba vagy kis mértékben de akár előre is buktathatjuk a kormányt.
A befogón túl is van élet és legalább annyira fontos mint a jól eltalált pozició maga a kormány. Az LSL számtalan kormányt készít pontosan azért mert minden motor és motoros más és más kombinációval érheti el a legnagyobb komfortot és a tökéletes irányíthatóságot. Itt érdemes figyelembe venni a vezetési stílust és a felhasználási területet.
Választhatunk, egyenes, „rise”, vagy éppen vissza felé hajló és még rengeteg verzió közül. Hosszú és türelmes játék megtalálni a tökéletes kormányt és befogó beállítást de ha egyszer megvan akkor teljesen más érzés lesz utazni vagy akár kanyarodni egy motorral ami személyre van szabva.
Ha a kezünk pozícíója megfelelő már csak a lábunkon kell dolgozni, hogy üléshelyzetünk tökéletes legyen. Itt ismét érdemes figyelmebe venni a felhasználási területet és a motor fajtáját.
Amennyiben sportmotorozunk, sport lábtartóra van szükségünk aminek állítási lehetőségei minden helyzethez és minden mérethez könnyen állíthatóak. Nem kell mindig a legsportosabb beallítással mennünk. Elég ha tudjuk melyik beállítás jó pályára vagy éppen utcára és azt alkalmazni. Az ilyen lábtartók nagy előnye, hogy a lábtartó nem hajlik fel és így a mart lábtartók egyfajta bukógombaként is tudnak müködni hatalmas anyagi károktól mentesítve minket egy esetleges esésnél.
A túra motorok lábtartója teljesen más, itt a nagy taposási felület és az alacsony rezgés biztosítása a lényeg. De itt is variálható lábtartót érdemes vásárolni amiből kivehető a betét. Igy ha durvább terepre tévedünk és vízes körülmények között is megfelelő tapadást szeretnénk elég csak kivenni a gumibetétet. Ráadásul ha elkopik könnyü cserélni.
Az SW-nél azonban ezt is tovább gondolták és mivel az Ő specialításuk az ergonómia gyártottak egy EVO modellt amit úgy állíthat mindenki, ahogy a leghatékonyabb számára. Ez már valóban a csúcsa annak ha valakinek fontos a teste és a vezetési hatékonyság hosszú távon.
Az ergonómiánál még fontos szempont lehet a fék és kuplung kar helyes beállítása, ezzel is érdemes kicsit játszani és megtalálni a kezünknek legideállisabb beállítást.
Ha valaki kiválasztja a megfelelő termékket és minden a helyére kerül már csak a nyerget kell megvizsgálni. Mivel változik az üléspozició előfordulhat de nagyon ritka esetben, hogy azon is érdemes kicsit módosítani. Ezt hazai kézi műhelyekben könnyen megoldják.
A befogókat és a túra lábtartót az SW- Motech kinálatából vadásztuk amit a HP motor forgalmaz. A kormányok és sportlábtartók az LSL kinálatából származnak és az X-bike-nál tudjátok megvásárolni. Itt szintén találtok befogót is. Érdemes ellátogatni mindkét boltba és tanácsot kérni mert szakképzett motorosok dolgoznak a pult másik oldalán és sok jó tanácsot szerezhettek még vásárlás elött.
Legutóbbi hozzászólások