EST. 2002

A Michelin lassan lottó szintre süllyeszti a MotoGP-t

Ha ez így megy tovább, senkinek még csak fogalma sem lesz miért és ki győzött.

A hétvégén lezajlott Katalán Nagydíj ismét rámutatott, hogy nem elég egy technikai sportban jó technikai felszerelés és jól kiválasztott versenyző. Olyan külső tényezők is befolyásolhatják az eseményeket, amikre a csapatoknak nincs hatásuk. Az abroncsok például!

Mindannyian tudjuk, hogy a tapadást biztosító kis fekete karika meghatározó ebben a sportban, de azt még mi sem gondoltuk, hogy ilyen szintű különbségeket hozhat egy csapatnál más és más pályákon.

Az egyetlen, aki a szezon kezdete óta mormolja, hogy nem oké valami, az Vinales. Az a Vinales, aki bizonyos pályákon szinte verhetetlennek tűnik, másik pályákon pedig csak keresi önmagát. A katalán pálya az egyik kedvenc pályája, és ha a 2016-os eredményeket nézzük, akkor mondhatjuk, hogy jól is képes teljesíteni rajta.

Maverick gondja nem egyedi, de mégis különleges. Az időmérőkön rendre jobb időket képes menni, mint a versenyen, pedig elvben nincs különbség a gumik között. De a legnagyobb problémája az, hogy nem is tudja mi okozza a gondot. Elmondása szerint a motor jó, és egyébként már szinte mindenen változtattak, amin csak lehetett, de áttörés nem történt. Illetve, amelyik pályán nem tudnak menni, ott nem tudnak előre lépni.

A Yamaha másik versenyzője hasonló problémáról beszél. Nincs tapadás, vagy ha van, max 5 körig tud gyors lenni. Utánna orosz rulett , hogy mi fog történni. Az utolsó versenyén már a szabadedzés sem ment rendesen Rossinak, pedig az Ő szintjén ez rutin feladat, főleg a katalán pályán. Adott tehát két versenyző, egy motor, ami képes a mezőny elején végezni vagy futamot nyerni, de mégis mindkét versenyző szenved, és 8. helyen vagy utánna érnek célba.

Azt gondolhatnánk, ez egyedi példa, de a Honda hasonlóan izzad. Marquez négyet esett a hétvégén, ami még gombocból is sok. Persze vicces, ahogy a pódiumon elesett, hogy meglegyen az ötödik, de a gond itt sokkal nagyobb. Az új stílushoz, amit neki köszönhetünk, jó tapadás kell. Odáig jutottunk, hogy regnáló világbajnok csapattársa íveit másolja, hogy minél kisebb kockázatot vállaljon, ami az esést illeti.

A csapattárs, Pedrosa látványosan profitál abból, hogy a többiek épp azon gondolkodnak, hogy blicceljenek át egy futamot kiesés nélkül. Persze ettől Ő meg a világ egyik legjobb motorosa, de tény, hogy a többiek bizonyos pályákon csak árnyékai önmaguknak.

Azt gondolnánk, hogy a Ducatinak kedvez ez a helyzet, de ez sem igaz. Dovi, aki megnyerte a két utolsó futamot és valóban zseniálisan teljesített, mindenkit óva int a túlzott elvárásoktól. Nyilatkozataiban olyan mondatokat találunk, hogy nem is értem, hogyan nyertük meg az utolsó két versenyt. Mugello rendben volt, de a katalán nagydíj már más. Itt ugyanis szinte erőből nyertek, ami annyit tesz, hogy egyenesekben gyorsabbak voltak a Hondáknál. A kanyarsebességre és a hátsó gumi tapadásra ők is végig panaszkodtak. Ráadásul Dovi arra is felhívja a figyelmet, hogy van olyan pálya, ahol 25 másodpercet kaptak az elsőtől. Igen, az rengeteg és érthetetlen, hogy az a motor miért nem került be a top 10-be.

Vannak, akik azt mondják ettől izgalmas a verseny, de igazából ők is tudják, hogy ez nem jó. Azzal nincs gond, ha egy csapat egy pályán rosszabbul teljesít, de ekkora különbség hatalmas gondokat okoz. Lassan minden versenyző csak a biztos pontokra mennek rá, vagy legalábbis nem kockáztatnak, mert nem tudják mi lesz, és a kivárás sokkal biztosabb.

A Michelin által szállított gumi egyre nagyobb káoszt eredményez. A Yamaha tavalyi motorjával motorozó satelit csapatok most hétvégén sokkal jobban mentek, mint a gyári csapat tagjai például. Természetesen mindenki keresi a kiutat, Rossiék új vázat tesztelnek és bizakodóak. A pontverseny annyira szoros, hogy szinte nincs értelme nézni, mert minden futamon új neveket húznak ki a szerencsekerèkből.

Jó lenne látni, hogy végre a helyére kerülnek a dolgok. Vinales képes tempót menni, Marquez mint világbajnok nem a csapattárs iveit másolgatja. A Michelin pedig végre beláthatná, hogy VB-re gyárt gumit és különböző borítású pályák eltérő igényeket követelnek tőlük. Jót tenne a versenynek!

A Katalán Nagydíj végeredménye:
1. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati)
2. Marc Márquez (spanyol, Honda) +3.544
3. Dani Pedrosa (olasz, Honda) +6.774
4. Jorge Lorenzo (spanyol, Ducati) +9.608
5. Johann Zarco (francia, Yamaha) +13.838
6. Jonas Folger (német, Yamaha) +13.921
7. Alvaro Bautista (spanyol, Ducati) +16.763
8. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) +20.821
9. Hector Barbera (spanyol, Ducati) +23.952
10. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) +24.189

A vb-pontverseny állása:
1. Maverick Vinales, 111 pont
2. Andrea Dovizioso, 104
3. Marc Márquez, 88
4. Dani Pedrosa, 84
5. Valentino Rossi, 83
6. Johann Zarco, 75
7. Jorge Lorenzo, 59
8. Jonas Folger, 51
9. Cal Crutchlow, 45
10. Danilo Petrucci, 42

ugrás fel