EST. 2002

BMW, avagy megváltozik a motorozás világa

Egy kis múltidézés

A német gyártó az elmúlt évek egyik legnagyobb meglepetése volt a motoros piacon. Az egész talán ott kezd?dött, hogy mindig a saját útját járta. Kevésbé mozgott azokkal a trendekkel, amelyeket az er?s japán hegemónia meghatározott. Pár évvel ezel?tt mindenki azt mondta, a BMW nem ért máshoz, és csak egy sz?k vásárlórétegre tud támaszkodni.

Aztán jött a válság és minden megváltozott. Az összes gyártó vesztett a piaci pozíciójából, és aki valamelyest tartani tudta magát, az is komoly árengedményekkel volt csak képes elfogadható eladásokra. Nem úgy a BMW. ?k csak mentek a saját útjukon, és tartották az addigi stabil szintet. Ott és akkor érz?dött el?ször, hogy a németek jól csinálnak valamit, és van koncepció a termékpaletta mögött.

Innováció

A bajorok már a legelején belefogtak egy érdekes projektbe, ami napjainkban ért a csúcspontjára. Az akkor mindenki által kicsit furcsa öszvérként számon tartott modellt ma már mindenki ismeri, úgy hívják, GS. Ez a motor szinte a hátán viszi az eladásokat és vezet? szerepet játszik Európában még úgy is, hogy azóta kategóriát alkotott és minden magára adó gyártó konkurens modellel próbálja elcsalogatni a vásárlókat a GS-t?l.

BMW GS

Az eladások jók, és ami még fontosabb, stabilak, azt gondolnánk, a BMW-nek jól megy a szekér. Pedig nem, még csak döcög, és az elkövetkezend? években fog igazán megindulni mindaz, amit az idén bemutattak a piacnak.

Ahhoz, hogy megértsük, mi van a BMW kezében, kicsit platformot kell váltanunk, és vissza kell ugranunk 20 évet a számítógépek korában. Akkor, mikor a UNIX uralta a komoly gépek nagy részét, és a kis gépeken megjelentek az els? DOS alkalmazások, még mindenki b?szen parancssorban gépelte az utasításokat, és a pc végrehajtotta azokat. Aztán megjelentek az els? X felületek, vagyis grafikus alkalmazások, operációs rendszerek, leegyszer?sítve dolgokat, minden megváltozott. Matematikus barátaim még mindig pötyögik a konzolt, de ?k már igazán kevesen vannak. Sokkal többen azok, akik csak megnyomnak egy gombot, és települ a program vagy az app. Új világ lett, ami sokkal szélesebb közegnek nyújt magas szint? hozzáférést. Na, ez van most a BMW kezében!

Mi úgy gondoljuk, legalább 5 év el?nye van minden gyártóval szemben, és ha jól használja ki, hatalmas piacot tudhat magáénak. Jó, de mi is ez az el?ny?

Szinte minden gyártó kínál már elektronikai csomagot a motorjához, ami vagy biztonságtechnikailag, vagy vezetéstechnikailag segít a vezet?nek egy magasabb szint elérésében. Ezek az eszközök mindig egy adott cél szolgálatába vannak rendelve, és annak megfelel?en végzik dolgukat. 

A BMW az els? gyártó, aki képes volt lépni egy nagyot, és az összes kis modult összerakni egy nagy csomaggá. Ráadásul úgy, hogy egy teljesen más vezetési élményt nyújtson a motorosnak. Az els? ilyen modell, amit idén teszteltünk, az S1000XR. ? az els? ‘terminátor’. Van még rajta mit finomítani, de már messze átlépte a kritikus küszöböt a felhasználhatóság terén. 6 éves korom óta motorozom, de az XR-rel nem tudtam mit kezdeni. Egyszer?en nem az történt, mint amit megszoktam. Végül bekapcsoltam mindent, és hagytam, hogy a motor hagy végezze a dolgát. A végeredmény elképeszt? volt. Rendkívüli tempót tudtam menni hatalmas biztonsági tartalékkal, ami az utcán akár az életünket is jelentheti. A BMW elektronikai csomagjai nem igazán nekünk szólnak, sokkal inkább az új generációnak, akiknek nincs 15 évük, hogy tökéletesen végig járva a palettát megtanuljanak jól motorozni.

Az, aki itt kezdi majd el a tanulást, ezekkel az eszközökkel, már teljesen más motoros lesz. Mondhatnám, hogy sokkal rosszabb és rengeteg élményt ki fog hagyni, mert én is ezt gondoltam. De el kell, hogy keserítsek mindenkit, ugyanakkora játék egy elektronikával telepakolt motorral motorozni, mint azzal, amiben semmi sincs. Teljesen más lehet?ségek és dimenziók nyílnak meg a vezetésben. A kuplung nélküli váltás, a tempomat autópályán, a fékasszisztens, ami kanyarban úgy fékez, mintha egy profi versenyz? húzná a kezünket, és a legjobb a teljesen dinamikus futóm?, és egy tucatnyi apróság még, amit?l rendszerré válik és megváltoznak az alap folyamatok. 

A világ meg fog változni, és sokkal könnyebb lesz motorozni, olyan emberek is biztonságosan és nagy élvezeti faktorral tudnak majd kanyarodni, akik eddig rettegtek minden kanyartól, és ennek a kulcsa jelenleg a BMW-nél van. Az, hogy mit tud majd kezdeni ezzel a csomaggal a német gyártó, az még a jöv? kérdése, de a nehezén túl vannak, és már csak elérhet?vé kell tenni minél több és kisebb platformon is. Ha már a kezd?k is ezzel a tudással ismerkednek, nehéz lesz ?ket átültetni egy hagyományos, elektronika nélküli motorra.

“BMW 310 R

A BMW is tudja ezt, és bár egyel?re nem ezzel a céllal, de bemutatta kis köbcentis motorját a G 310 R-t, amit a világ feltörekv? piacain várhatóan szét fognak kapkodni. Dél-Amerika és Ázsia már régóta vár egy elérhet? árú BMW-t, a németek pedig nem kevesebb mint 200 000 motort szeretnének értékesíteni világszerte. Ez már hatalmas szám, és valószín?leg sikerülni is fog nekik.

Trendi BMW-snek lenni?

Sokan azt gondolják, hogy a felhasználók azért vesznek propelleres motort – ami igazából nem is onnan kapta a nevét -, mert trendi. Az egyik oldalról tényleg az, érthet?, amikor olyan motorokat gyártanak, mint az új Scrambler, a másik oldalról pedig nem. Sokkal komolyabb munka folyik a hazai import?rnél, és világszerte megfontolt lépéseket tesznek. Nem szórják dealerekkel tele piacot, és így nem romlik a színvonal. A négy szervizpont régóta a piacon van, és értenek hozzá, ráadásul er?s feltételrendszernek kell megfelelniük. A vásárlók már rég nem csak terméket vásárolnak, legalább annyira supportot is. Hányan álmodozunk egyedi motorokról, de mikor arra gondolunk, honnan, mikorra és mennyiért lesz alkatrészünk, vagy ki fogja szerelni gyorsan, el is vetjük a vásárlás ötletét. A BMW exkluzív termékeket gyárt világszinten azonos szerviz támogatással, és ez nagyon megnyer? érv. Itthon is folyamatos a termékkövetés, elég, ha csak a téli ingyenes átvizsgálásra gondolunk. Ilyet szeretnék én is a D bet?s márkámhoz, köszönöm!

Ráadásul olyan beszállítókkal dolgozik együtt, mint a Magura. A német cég a világ elitjébe tartozik fék és kiegészít?k gyártásában, ráadásul rengeteg professzionális terméket kínál azoknak, akik egyedibbé akarják tenni a kedvencüket. 

A közösség

Ez az, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Nekem soha nem volt BMW-m, de még én is voltam BMW-s rendezvényeken. 24 órás túra versenyen, de a legutoljára megrendezett Bike Maratonon megjelent több mint 100 résztvev? is jól mutatja ezen programok népszer?ségét. Jöv?re pedig már beszéltük pár barátunkkal, hogy ki kellene látogatni a BMW Days-re.

“BMW

Mindent összevetve a BMW jól rakta össze a puzzle darabjait, és jelenleg nekünk az ? portfóliója t?nik a legversenyképesebbnek a piacon ami a nyereséget és a stabilitást illeti. De vigyáznia kell, mert azon motorgyártók, akik autós köt?déssel is rendelkeznek, könnyen követhetik a példáját, és jelenhetnek meg új és versenyképes elektronikai termékekkel. A Ducatit az Audi, a Yamahát a Toyota, a Hondát és a Suzukit saját gyárai er?sítik. De lehetnek új beszállók is, mert már évekkel ezel?tt jeleztük, hogy Mercedes sem szeretne kimaradni a két nagy konkurens motoros térnyeréséb?l, és az MV Agusta egyre er?sebben köt?dik a csillagos márkához. Végül pedig ott vannak az elektromos motor gyártók, akik alapban imádják az elektronikát, és még újak, innovatívak a piacon.

Egy biztos, mi csak nyerhetünk ezzel harccal, mert a fejlesztések a mi biztonságunkat jelentik.

ugrás fel