Zavar a szél vagy rángat a turbulencia, esetleg nem tetszik a forma vagy a szín? Összeszedtünk rengeteg hasznos infót a jó döntéshez!
A plexi fontossága mindenki számára kézenfekvő. Vannak motorok, amiken nem használunk, de egy téli időszakban már tényelg szinte butaság egy kis légterelő kihagyása a motor elejéről. De, hogy milyet, milyen motorra és milyen időre? Na ez már jóval nehezebb kérdés.
A német MRA szélterelő plexiket gyártó cég több, mint 25 éve indult és mára az egyik legszélesebb palettával rendelkezik a motorkerékpár plexik gyártásában. Ezen felül az oldalukon elérhető wind tunel alkalmazás jól megmutatja, milyen lehetőségek közül tudunk választani és melyiknek mi az előnye.
A jó döntéshez ismernünk kell a felhasználási területet. A sportmotornál nem előny ha a szél a fejünk felett húz el mert dolgoznunk kell vele például egy féktávon, míg a túra motoroknál fontos szerepe lehet a turbulencia megszüntetésének, de legalább akkora szerepe van a folyamatos légmozgásnak a vezető előtt. 40 fokban araszolni egy napsütötte autópályán úgy, hogy minimális szél sem ér minket, nem a legjobb döntés.
De mi okozza a turbulenciát és mit tehetünk ellene?
A szélvédő mögött vákuum alakul ki. Mikor a légáramlat a plexi szélén találkozik a vákuum-mal a levegő örvényleni kezd. Minél nagyobb a felület a vákuum, és a hatására kialakuló turbulencia is, annál nagyobb. Magasabb vezetőknél ez általában nem jelent problémát, hiszen a turbulencia nem a sisak környékén jelentkezik. Alacsonyabb motorosoknál ezért ajánlott az alacsonyabb plexi. Általános tévhit, hogy a szélterelőnek az a feladata, hogy a levegőt a vezető feje felett terelje el. Ez csak nagyon ritka esetben valósítható meg (pl. Goldwing). Az ideális az, ha a levegő finoman a sisakon bukik át.
Leegyszerűsítve mikor felülünk egy motorra és bólogatunk mint egy Kejfel Jancsi, na akkor van gond a turbulenciával és elöbb-utóbb a gyomrunkkal is lesz. Ha turbulencia jelentkezik általában a szélterelő, ahogy azt az előbbiekben már taglaltuk, túl magas.
Az ideális magasság meghatározásához, a következőt tehetjük: emelkedjünk felfelé míg a turbulencia megszűnik. Majd felezzük el ezt a magasságot. Az így kapott eredmény az, amennyivel meg kell rövidíteni a plexit.
Tehát a plexi véd a hideg ellen és a szél ellen , sőt esőben is jó, de milyen fajtát vegyünk pontosan. Az MRA több csoportba sorolja a plexiket, amiket a már említett wind tunel alkalmazással le is tesztelhetünk monitoron. Hova engedi a szelet menet közben és milyen arányban.
Szélvédő plexik a gyárilag is szélvédő plexivel rendelkező idomos, fejidomos modellekhez:
-„Original” szélvédő plexi: Az eredeti szélvédő plexivel megegyező méret és forma. Alapáron választható víztiszta és füst színű kivitelben, felár ellenében a legtöbb modellhez választható színes kivitelben is(fekete, piros, sárga, kék, zöld színekben).
„Touring” szélvédő plexi: Az eredeti szélvédő plexihez hasonló forma, azonban az eredetihez képest hosszabb kivitelű a nagyobb szélvédelem érdekében. Alapáron választható víztiszta és füst színű kivitelben, felár ellenében a legtöbb modellhez választható színes kivitelben is(fekete, piros, sárga, kék, zöld színekben).
„Racing” szélvédő plexi: Az eredeti szélvédő plexitől kicsit hosszabb, középen emelt „bubis” kivitel. Alapáron választható víztiszta és füst színű kivitelben, felár ellenében a legtöbb modellhez választható színes kivitelben is(fekete, piros, sárga, kék, zöld színekben).
-„Vario” szélvédő plexi: Túra és túrasport modellekhez rendelhető, két félből álló, magasságban állítható plexi a nagyobb szélvédelem érdekében. Víztiszta és füstszínű kivitelben választható.
-„Vario-Touring” szélvédő plexi: Túra és túrasport modellekhez rendelhető, két félből álló, a felső felén külön állítható szélterelővel rendelkező plexi a nagyobb szélvédelem érdekében.
Víztiszta és füstszínű kivitelben választható.
-„X-Creen Touring” szélvédő plexi: Túra és túrasport modellekhez rendelhető, két félből álló, a felső felén külön állítható magas szélterelővel rendelkező plexi a nagyobb szélvédelem érdekében.
Víztiszta és füstszínű kivitelben választható.
Ezeből a variácókból bíztosan megtalljuk azt, amit keresünk. Ha valaki sportmotort használ és gyakran pályázik, de mellette szeret túrázni is az sem gond, mert pár csavar mozgatásával általában könnyen átszerelhető egy verzió.
Mit tehetünk akkor, ha nincs gyárilag plexi a motorunkon? A Naked érzés verhetetlen, de kontinentális éghajlat mellett bizony van az az időszak, amikor jól jön egy plexi. Az MRA egy sor olyan szélterelőt kínál, amit könnyen fel és akár le is szerelhetünk.
A felszerelés annyira egyszerű, hogy egy pár perces filmben végig is nézhetjük, hogyan kell csinálni.
Eljutottunk a megjelenéshez. Mert nincs is annál rosszabb, mint mikor az ember hosszú és gondos munkával, egyedi kiegészítőkkel kialakít egy szép motort, de nem talál megfelelő színű plexit, ami megjelenésben is stimmelne. Az MRA fekete, piros, sárga, zöld és kék színekben is kinál szélterelőket, igaz némi felárért cserébe.
Balesetvédelem: Fontos, hogy plexi választásnál gondoljunk egy esetleges balesetre is. Nyitott sisaknál ellenörizzük, hogy egy ütközésnél az arcunk ne a plexi élét érje. Zárt sisaknál arra figyeljünk, hogy lehetőleg ne a nyakunkat érje egy esetleges ütközésnél a plexi.
Összefoglalva : Ha pontosan tudjuk mi a felhasználási területeünk, milyen magasan ér a turbulencia és milyen színű plexit szeretnénk, a wind tunellel könnyen lemodelezhetjük a megfelelő verziót. De ha így sem vagyunk biztosak a dolgunkban, még mindig kérhetünk segítséget a forgalmazótól.
Legutóbbi hozzászólások