Végy egy jól bevált és népszerű túramotort, adj hozzá rengeteg kiegészítőt, majd élvezd a határtalan szabadságot!
Szöveg és fotó: Berkes Dávid
Modell: Lesó Lilla
Mostani tesztünk nem kifejezetten a Kawasaki Versys 650-es műszaki megoldásairól és fejlesztéseiről szól, hiszen ez nem új modell a piacon, már 2015 óta találkozhattunk hazánkban is ezzel a külsejű típussal, amely a 3 testvérből a középső. (A kistestvér 300 cm3-es, míg a nagytesó 1000 cm3-es.)
Az ok
Az ok tehát az, hogy a HP Motor a jól bevált 650-es túramotort felszerelte rengeteg olyan extrával, amikre idővel szükségünk lehet, ha túrázni járunk. Így most alkalmunk volt kipróbálni egy két személynek is ideális felszereltségű motort a hosszabb utakra is. Ha előre tudunk gondolkodni, hogy mikre lesz szükségünk, milyen igényeink vannak motorozási szokásaink közben, időt és pénzt is spórolhatunk. Nem kell külön alkatrészekért rohangálni, rendelni, szétszedni, összerakni, kísérletezni, majd belátni, hogy nem lett egységes az összkép.
Az SW-MOTECH megoldásaival találkozunk a tesztmotoron, amely a motor védelemétől a szélterelésen át a tárolásig mindenre tud olyan megoldást kínálni, amivel egységes összképet alakíthatunk ki kedvencünkön.
További nyomós érv a jól átgondolt kiegészítőkkel vásárolt motor mellett az, hogy a HP-Motor jelentős kedvezményeket ad a vásárlásnál. Tesztalanyuk, a speciális fényezésű Versys 650 SE alapára például 2.649.000.- forint. A kiegészítők ára, amennyiben utólag vesszük meg őket, 892.000.- forint. (Így 3.541.000.- Ft. lenne összesen.) Ezt most a HP-Motor 3.190.000.- forintért adja, ami 351.000.- forint kedvezményt jelent. Így már érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyi időt és vesződséget spórolunk meg azon, ha kiegészítőkkel felszerelt motort veszünk.
Természetesen nem csak ezt az egy típust tudjuk a HP-motortól megvásárolni és kipróbálni, hanem Kawasaki Márkaképviseletként az összes modell elérhető. Ezeken kívül más gyártóktól is találunk itt egy-egy népszerű modellt: a Honda Africa twin-től a Suzuki V-stromon keresztül a Honda CB500X-en át, egészen a PCX125A-ig, rengeteg típust. Érdemes benézni az üzletbe.
A motorról
Közel egy hétig volt nálunk a Kawasaki Versys 650-es, teljes harci díszben. Ez idő alatt több mint 1000 km-t tettem bele, ami nem számít kevésnek egy tesztmotor esetében, viszont reálisabb képet is tudtam alkotni róla. Műszakilag ebben az évben nincs változás a motorban, ez egy jól bevált túramotor.
Elsőre a városban még visszafogottan muzsikált az erőforrás, amit nem is igazán kínoztam, tekintve, hogy bejáratós volt. Idővel viszont szépen, dinamikusan tudtam vele közlekedni, két személlyel sem éreztem sehol hiányát az erőnek. A fék pontos és jól adagolható, a futómű pedig hibátlanul teszi a dolgát, amiben sokat segít az, hogy könnyen hozzáférhető helyre tettek egy rugó előfeszítőt a hátsó taghoz, így bármikor másodpercek alatt be tudjuk állítani a kellő feszességet, ha utast is viszünk magunkkal. Nem kell hozzá körmöskulcs, s nem kenjük össze magunkat.
A váltó olyan finoman kezelhető, hogy még egy rövid történetem is van róla. Az egyik utamon találkoztam egy fiatalemberrel, aki épp a tűző napon tolta a motorját, mert az üzemanyag visszajelző meghibásodott, s bizony nafta nélkül maradt. Felugrott hát mögém, hogy benzinért vigyem, s amikor leszállt, rákérdezett, hogy automata váltós-e a motor? Ennél jobb dicséretet nem is kaphatna a Versys váltója, amit a finom gázkar játékkal kuplung nélkül észrevétlenül tudunk felfelé és lefelé pöccinteni. A kuplung használata nélküli váltást hosszú távon persze nem ajánlom, ezt jelen esetben a teszt indokolta.
Külsőre sem szégyenkezhet a Kawasaki 650-ese, jól eltalált, dinamikus formák jellemzik. A fejidom a rovaros korszak újra gondolt, modern formájára épül.
Ez amúgy az egész családra jellemző a Versys esetében. Mintha csak egy emberi arcot vennénk példának. A 300 cm3-es, legifjabb/legkisebb „arca” egy serdülő gyereké, még nincs annyi jellemző vonása, de a karaktere mégis megvan. A középső Versys, amely 650 cm3-es, már magán viseli az egyedi jellegzetességeket, határozottabb arc, több vonás jelenik meg, amelyen a fény több vonalban törik meg. S végül a család legidősebb tagja, az 1000-es, amelynek minden vonása/ránca határozottan mély, markáns, karakteres, érett.
Túrára tervezve
Felszereltségből nincs hiány, felsorolni is sok, milyen SW-Motech kiegészítők kerültek rá az alanyunkra.
• Doboz rögzítő és platni
• Hátsó aludoboz
• Két oldalsó aludoboz
• Tanksapkára rögzíthető táska
• Alu haspáncél
• Első- és hátsó tengelyvédő
• Bukócső
• Markolatvédő
• GPS tartó
• Szivargyújtó
• 2 db USB csatlakozó
• Szivargyújtó csatlakozó
• Oldalsztender papucs
• Középsztender
A tanksapkára rögzíthető táska már ismerős, a saját motoromon is használom. Az egyik legjobb dolog, amikor kéznél kell lennie egy iratnak a határon, vagy az autópályán kapott kártyát kell kézközelben tudni. (Továbbá menet közben is kéznél van a fényképezőgép, amit határozottan rossz ötletnek tartok és nem ajánlok, de a fotós énem néha felülkerekedik.) A mágneses táskákkal ellentétben ez viszont nincs fizikai kontaktusban a tank fényezésével, nem kell lekötözni sem. Egy kézzel és egy mozdulattal fel- és levehető.
Az aludobozok igen látványosak és bőséges helyet kínálnak akár hosszabb túrára is. Itt is jelesre vizsgázott nálam a hátsó doboz. Mivel számtalanszor meg-megálltam a fotózás kedvéért, az egyik alkalommal voltam olyan habókos, hogy nem zártam be a dobozt, amiben ott lapult a nagyobbik fényképezőgépem. Nyugodtan furikáztam legalább 40 km-t, míg észre nem vettem ezt, mondanom sem kell, hogy levert a víz, amikor megláttam, hogy nyitva a teteje. De a fényképezőgép a helyén volt, ami egy régebbi műanyag doboz esetében már nem feltétlenül lett volna így.
A sok doboznak azért ára is van, nem árt, ha az utas némi akrobata múlttal rendelkezik amikor fel akar ülni hátra – persze van a könnyebb út is, ha a vezető lábtartójára lép fel. Illetve további kreatív megoldások is születhetnek, mint például az, hogy előbb ül fel az utas, aztán a sofőr. No most ezt egy tesztmotorral én inkább nem játszottam el. Ha már a helyünkön ülünk, két személlyel is kényelmes a motor, amit tovább tudunk fokozni azzal, ha a hátsó aludobozra teszünk egy szivacsos háttámlát az utasnak, ami szintén megtalálható az SW-Motech termékek között.
Szélvédelemből jól vizsgázott nálam a Versys, a gyári plexivel és a markolatvédővel még az éjszakai úton sem fáztam. Az alap markolatvédőt tudjuk tuningolni magasítóval, vagy index-szel is, ez utóbbi biztonsági okokból is jó megoldás lehet, jobban látható a kanyarodási szándékunk szemből.
Párnapos útjaim során akárhol álltam meg, nem volt olyan alkalom, hogy ne nézték volna meg a motort. Hogy a jellegzetes külseje miatt, vagy azért, mert a számos tárolódobozt látva azt gondolták, hogy egy távoli kontinensről jöttem, azt nem tudom. De tény, hogy még a Szentendrei Duna korzón a többi kétkerekű mellé leparkolva is ezt a motort nézték meg leginkább.
Talán azért, mert ha ránézünk, azt a gondolatot ébreszti bennünk, hogy felfedezünk, úton vagyunk szerelmünkkel valahol a világ egyik eldugott szegletében, hátunk mögött a porfelhőbe zárva a hétköznapok megszokott ciklikussága.
Legutóbbi hozzászólások