EST. 2002

Lánckenés

A lánchajtás amilyen hatékony, olyan nagy szívás is. Kenni kell állandóan, meg cserélni, aztán pucolni a mocskot, állítgatni… De hát ez ilyen. Hogyan legyen kevesebb a szívás?

A láncot mindig kent állapotban kell tartani. Ha ugyanis szárazon fut, akkor elkezdeni megenni a lánckerék fogait, amitől a fogak között nagyobb lesz a távolság, ami cserében megnyújtja a láncot. Vagyis szépen tönkreteszik egymást.

Azt onnan lehet tudni, hogy kenni kell, hogy egyrészt a görgők már fényesek, másrészt menet közben hangja van. Ilyenkor lánc-sprayvel kell megszórni.

A spray-t a görgőkre kell fújni, lehetőleg belülről, majd megpörgetni a kereket, hogy a lánc hordja fel a lánckerekekre is a kenőanyagot. A kifújt kenőanyagból az oldószer max 15 perc alatt elillan, tehát annyit érdemes várni indulás előtt.

Érdemes a láncot nem agyig fújni, mert csak leszórja magáról a felesleget, és csak dzsuvás lesz a kerék, az ülésvég, meg a kabátunk ujja. Ha egyszer körbeér a lánc az elég, nem kell végtelenségig forgatni, újabb és újabb rétegeket felhordani. Inkább sűrűbben kell ellenőrizni.

A kenőanyag elsősorban akkor jön le a láncról, amikor az adott láncszem felér a lánckerékre, és hirtelen irányt vált. Nagy tempónál ez gyorsabban történik, tehát gyorsabban ki is fényesedik a lánc. Emellett ha nem új a lánc már és kicsit csapkod, akkor is szórja magáról a kenőanyagot. Illetve az eső is szépen lehozza.

Időnként érdemes tisztítani is a láncot. A sok felrakódott ragacsos spray egy idő után megfogja a port, úgyhogy szinte csiszoló massza lesz belőle. Ettől érdemes egy szezonban kétszer háromszor megszabadulni.

Láncspray-ből kétféle van: a hagyományos wet és a modernebb dry. Itt megtekinthető, hogy mi a különbség 1 percben:

Igazából a dry jobb, ugyanakkor az esőt nem bírja jól. A másik oldalon viszont nem szór ezért nem lesz tiszta mocsok a motor, még nagy tempónál sem.

ugrás fel